Zdá sa vám to šialené? Veď komu a na čo je rýchly traktor? To je určite legitímna otázka, ale na druhej strane... Skúste sa trochu zamyslieť nad tým, kam by sme sa asi dostali, ak by sme sa nesnažili prekonať sami seba. Samozrejme, traktor schopný tlačiť vás pred sebou na diaľnici je racionálnou optikou nezmysel. Lenže zároveň krásne demonštruje, kam sme sa vo vývoji tejto techniky dokázali posunúť.
Sériový základ
Pochopiteľne Fastrac Two nie je sériový model. Ak si ale myslíte, že nemá so štandardným strojom nič spoločné, tak ste na omyle. Napríklad jeho motor. Nesie označenie JCB 672 Dieselmax a jeho číselný kód naznačuje, že tu máme šesťvalec s objemom 7,2 litra. Ešte zaujímavejšie je, že jeho blok, štvorventilová hlava (ide o radovú šestku) i kľukový hriadeľ sú sériové. Rovnako aj piesty, boli však o niečo znížené, aby sa kvôli zvýšenému tlaku preplňovania zmenšil kompresný pomer.
Keď už sme načali preplňovanie, zrejme vás neprekvapí, že konštruktéri použili väčšie turbodúchadlo, aby posunuli výkony do sfér, ktoré nie sú úplne bežné. To sa skutočne podarilo, ibaže toto turbo začne ideálne fungovať až vo chvíli, keď motor dosiahne 2500 otáčok za minútu. Ak sa trochu orientujete v technike traktorov, tak určite viete, že to je veľmi často maximum, pri ktorých tieto agregáty pracujú. Takže, čo s tým? Posunutie červeného poľa otáčok na hodnotu 3400 sa zdalo byť rozumným riešením, lenže to neriešilo problém chýbajúceho tlaku pod 2500 otáčkami za minútu.
Kedysi by to možno bola konečná, ale dnes konštruktéri použili elektricky poháňaný kompresor, ktorý sa stará o roztočenie turba v nízkych otáčkach do tej miery, že tým takmer dokonale eliminovali turboefekt spôsobený dopravným meškaním výfukových plynov na ceste z motora k turbínovej časti turba. Výsledok? Z naftového motora sa podarilo vydolovať maximálny výkon 1030 koní a najvyšší krútiaci moment 2500 newtonmetrov.
Dostatok výkonu autori Fastracu Two teda mali. Dokonca viac, než dokáže ponúknuť svojho času najrýchlejšie sériové auto na svete Bugatti Veyron. Ak ale poznáte príbeh tohto superšportu detailnejšie, možno viete, že získať poriadny výkon nie je zase tak ťažké v porovnaní s tým, ako taký agregát donútiť pracovať efektívne. A presne týmto sa nejakú chvíľu trápili aj zamestnanci JCB.
Traktor na ľade
V prvom rade museli vyriešiť skutočnosť, že turbo zahrieva nasávaný vzduch jeho stlačením, a to až na 250 stupňov Celzia. Takže do nasávacieho systému pridali vodný medzichladič. A ako k nemu dostať príslušný objem studenej vody? Fastrac nie je určený na bežné jazdenie, takže to vyriešili vcelku jednoducho a elegantne. Do mohutného predného spojlera integrovali zásobníky na 25 kg ľadu, ktoré je nutné naplniť pred každou jazdou, ak chcete zo šesťvalca dostať plný výkon. Že to bol dostatočne účinný nápad, dokazovali snímače teploty na výstupe vzduchu z medzichladiča, ktoré namerali len 30 stupňov Celzia.
Poľnohospodárske traktory Fastrac majú obvykle pohon všetkých štyroch kolies, ten však pri pokusoch o rýchlostný rekord na asfalte určite nepotrebujete, takže ho konštruktéri s ohľadom na redukciu hmotnosti odstránili. Z rovnakého dôvodu leteli do koša aj redukcie, respektíve násobiče momentu v nábojoch kolies a tým pádom ostala len zadná poháňaná náprava.
Kvôli ideálnemu rozdeleniu výkonu medzi pravou a ľavou stranou dostal model Two zamknutý diferenciál, takže sa pre istotu otáča s pomerne veľkým polomerom otáčania, aby v ňom nedochádzalo k zbytočnému pnutiu. Kardan je sériový a medzi ním a motorom by ste našli šesťstupňovú manuálnu prevodovku značky ZF. Inak povedané, tento Fastrac má klasicky tri pedále a nie úplne obyčajnú spojku. Aby dokázala preniesť spomínané výkony, je až osemlamelová, ponorená v olejovom kúpeli a nechá sa týrať (u osobných aut) nevídaným spôsobom.
Všedné nie sú ani pneumatiky, aj keď by sa to na prvý pohľad mohlo zdať. Vyzerajú normálne, ale každá váži 80 kg. Kvôli eliminácii rozpínania majú špeciálne oceľové výstuže, ktoré dovolia gumám aj pri rýchlostiach význame prevyšujúcich hranicu 200 km/h zväčšiť priemer len o 2 mm.
Pokiaľ ide o hmotnosť, štandardný Fastrac série 8000 (ktorý mimochodom ponúka slušných 353 koní a jazdí rýchlosťou až 70 km/h) má približne 8,5 tony. Odstránením všetkých nepotrebných komponentov, nahradením napríklad oceľovej kapoty hliníkovou a množstvom ďalších vylepšení sa podarilo znížiť váhu rekordného stroja na päť ton a zároveň mu ostalo rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 50:50. A pretože pri jazde plánovanými rýchlosťami bola dôležitá už aj aerodynamiky, bolo nutné upraviť aj vonkajší tvar.
Inžinieri JCB znížili podvozok o 200 milimetrov a o rovnakú hodnotu zmenšili aj výšku kabíny, ktorú naviac kvôli zmenšeniu čelnej plochy zúžili o 300 mm. Z dôvodu redukcie váhy bol z traktora odstránený aj vzduchový kompresor, takže za kabínou sú teraz tri tlakové nádrže vyrobené z potápačských fliaš. Spodná podporuje elektrický kompresor tým, že udržuje roztočené turbo pri radení, dve horné zase ovládajú pneumatické brzdy. Keď sú prázdne, Fastrack jednoducho nezastaví. Vydržia však na štyridsať zastavení a dopĺňajú sa po dvadsiatich „stopkách“.
Inak, vpredu aj vzadu by ste našli kotúčové brzdy. Predné dostali dvojpiestikové strmene, vzadu sú jednopiestikové, a ak vás to zaujíma, sú sériové. A osvedčili sa. Jednak preto, že tento traktor často nebrzdí a naviac sú dimenzované na sériový model, ktorý má o 3,5 tony vyššiu hmotnosť. Konštruktéri pre istotu pridali vystreľovací padák, ale nebola to nutnosť.
Interiér s mohutným bezpečnostným rámom priskrutkovaný priamo k šasi vyzerá trochu ako zväčšená karikatúra pretekárskeho auta. A okrem najnutnejšieho v ňom mnoho vecí nenájdete. Volant je sériový a hydraulické riadenie ponúka tri otáčky od dorazu k dorazu. Ďalej sú tu už len pedále, jednoduchý displej so základnými údajmi a športová sedačka s päťbodovými bezpečnostnými pásmi.
Tými sa svojho času k JCB Fastrac Two pripútal bývalý motocyklový pretekár Guy Martin, postavil sa s ním na trojkilometrovú dráhu letiska Elvington neďaleko Yorku, ktorú počas druhej svetovej vojny využívali piloti RAF a výsledkom bola rýchlosť 135,191 míľ za hodinu, teda 217,522 km/h. Bol z toho zápis do Guinnessovej knihy rekordov za titul najrýchlejšieho traktora na svete, lenže... JCB mohlo byť ešte rýchlejšie.
Konečná hodnota bola vypočítaná ako priemer z dvoch jázd, v jednej z nich však Fastrac Two dosiahol maximálku až 153,771 míle za hodinu, takže v skutočnosti je tento stroj schopný rozbehnúť sa na rýchlosť 247,417 kilometra za hodinu. Či sa JCB pokúsi dostať toto číslo aj do oficiálneho zápisu, alebo ho bude chcieť ešte prekonať, momentálne nevieme. Neprekvapili by nás tým ale. Predchádzajúci rekord 103,6 míle/h (166,7 km/h) totiž držal JCB Fastrac One.