Chcete mať z Lady Niva elektromobil? Síce úplne nechápeme dôvody, prečo by mal niekto takú vec robiť, ak vám to ale urobí radosť a máte k tomu navyše aj racionálne dôvody, smelo do toho. Inak povedané, nájdite špecialistov a nechajte si u nich auto prestavať. Ak vám ale môžeme poradiť, firme Elantrie sa radšej vyhnite veľkým oblúkom.
Cena jej konverzie vyzerá na prvý pohľad fantasticky. Nemci za ňu požadujú len 2800 eur, čo je (bez preháňania) skoro zadarmo. Lenže potom sa pozriete trochu pozornejšie na ich riešenie a pochopíte, prečo je to také lacné.
Nevieme ako vy, ale my si prestavbu naftového alebo benzínového vozidla na elektromobil zrejme predstavujeme príliš jednoducho. Predpokladali by sme totiž, že je z auta najskôr nutné vymontovať pôvodnú pohonnú jednotku. V ideálnom prípade i s prevodovkou. A na ich miesto že je možné následne namontovať elektromotor s jednostupňovým prevodom. V Elantrii to ale vidia inak.
Pôvodný benzínový štvorvalec s objemom 1,7 litra a výkonom 83 koní nechajú na mieste, ale odstránia z neho hlavu, piesty i ojnice. Zvyšok ostane na mieste, vrátane funkčného alternátora či posilňovača riadenia. Ku kľukovému hriadeľu je následne pripojený elektromotor, pričom prenos sily zabezpečuje reťaz alebo klinový remeň.
Nie, to nie je vtip. Pod kapotou auta skutočne ostáva celý blok motora i s manuálnou prevodovkou, inak povedané, zbytočná záťaž. A ako je riešené mazanie pôvodnej „kľuky“, ktorá je (logicky) stále posadená na klzných ložiskách? To by nás tiež zaujímalo, akurát to Nemci akosi zabudli vysvetliť.
V každom prípade toto je asi jediný čisto batériami poháňaný automobil na svete, v ktorom musíte vymieňať motorový olej. Kvôli absencii spaľovania asi menej často ako v bežnom aute, ak ale nechcete elektrickú Nivu po nejakej dobe zadrieť, raz za čas to určite nutné bude.
Ďalšou absurditou Elantrie je spôsob, ako presviedča potenciálnych klientov k uvedenej prestavbe. Tvrdí, že „Lada so spaľovacím motorom spotrebuje 15 litrov benzínu na 100 kilometrov“ a z toho firma následne počíta ročnú úsporu paliva a peňazí.
Nechceme samozrejme tvrdiť, že Niva za pätnásť jazdiť nemôže. V teréne kľudne zoberie i viac. Elantrie ale nepíše o jazde v teréne. Jednoducho tvrdí, že 15 na 100, aj keď podľa nemeckej stránky Spritmonitor majú asi dve stovky majiteľov Lady Niva priemer 10,2 l/100 km.
Na mnohých weboch sa uvádza, že ruské auto dostane pri transformácii elektromotor s výkonom 65 alebo 66 kW, teda 88, respektíve 90 koní a LiFePO4 s kapacitou 30 kWh, čo je ekvivalent približne jedenásť a pol litra benzínu. S touto zásobou má mať vozidlo údajne dojazd 130 až 300 kilometrov, ale v skutočnosti je to nezmysel.
Máme k dispozícii vypracovanú ponuku pre jedného zo zákazníkov, v ktorom Elantrie priznáva výkon vodou chladeného elektromotora 60 kW, inak povedané 82 koní, lenže ide o špičkový/krátkodobý a nie trvalý výkon. Ten je v skutočnosti 28 kilowattov, čo je len 38 koní.
Pokiaľ ide o kapacitu, tú Nemci nikde neuvádzajú. V dokumentácii majú len výkon batérií 30 kW a je veľmi pravdepodobné, že ktosi z novinárov prepísal kW na kWh a už to išlo. Ak by totiž auto skutočne malo články s kapacitou 30 kWh, tak by mohlo mať dojazd 300 km maximálne tak pri jazde z kopca alebo vo vlhkom sne.
Aj interný dokument Elantrie nakoniec hovorí o dojazde „približne 130 km“ a radi by sme si ho pozreli. Už preto, že vieme, aké odpory môže mať pohon všetkých štyroch kolies v Lade a koľko to auto musí teraz vážiť, keď v ňom ostal takmer celý pôvodný pohonný reťazec a navyše musí ťahať elektromotor i baterky.
zdroj: Elantrie