Pri pohľade na súčasnú produkciu americkej značky Kenworth sa nedá ubrániť dojmu, že firma žije predovšetkým zo svojej minulosti. Verte tomu alebo nie, ale vo svojej ponuke má ešte aj dnes stroje predstavené v rokoch 1961, 1972 a 1986. Alebo aby sme boli konkrétni, ide o modely W900, C500 či T800. Pochopiteľne ich radové šesťvalce s výkonom do 517 koní sú po všetkých stránkach moderné pohonné jednotky (navrhované na minimálne 1,6 milióna kilometrov), ale dizajn a základy konštrukcie spomínaných nákladných vozidiel patria hlboko do histórie.

Pikes Peak

Aj preto by sa mohlo zdať, že je len otázkou času, kedy túto klasiku prevalcuje moderná doba, napríklad v podobe elektrických ťahačov Tesla a Nikola, toto si však v skutočnosti môže myslieť len niekto, kto Kenworth sleduje len povrchne či vôbec. Táto tradičná značka totiž patrí pod krídla materského koncernu Paccar spoločne s firmami Peterbilt, Leyland Trucks, DAF a ak to náhodou neviete, tak sem z pätiny patrí aj česká Tatra. Skrátka Kenworth možno inovuje trochu pomalšie, ale v skutočnosti u neho môžete už dnes nakúpiť elektrické nákladné vozidlá na kratšie vzdialenosti.

Japonská pomocná ruka

Na transkontinentálnych trasách budú naftové agregáty dominovať asi o niečo dlhšie, aj v rámci nich však americké „KW“ ponúkne alternatívu. Tou má byť Kenworth T680 FCEV poháňaný elektromotormi s výkonom 470 hp, teda v prepočte 477 koní, namiesto batérií však bude zadné kolesá roztáčať elektrická energia dodaná vodíkovým palivovým článkom.

Pre tento konkrétny model ho Američania vyvinuli v spolupráci s japonskou výskumnou a vývojovou pobočkou Toyota North America a chvália sa predovšetkým tým, že takto upravený ťahač má dojazd 560 kilometrov a tankovanie vodíku nezaberie viac než 15 minút. Aby firma predviedla schopnosti svojej novinky, nechali ju zdolať 12,3-míľový (19,79 km) asfaltový koberec natiahnutý na legendárnom kopci Pikes Peak. Táto trasa má 156 zákrut, prevýšenie 1,44 kilometra a cieľ má tesne pod vrcholom vo výške 4302 metrov. 

Pikes Peak

Asi by išlo o pôsobivejší výkon, ak by Kenworth ohromil nejakým zaujímavým časom, alebo za T680 FCEV zapriahol náves a dal si túto trasu napríklad desaťkrát za sebou. Nič také sa v skutočnosti nestalo. Na druhej strane však uznávame, že ak bolo cieľom výrobcu upozorniť svet na novú technológiu pod karosériou súčasného modelu, jeho misia bola úspešná. Akurát nielen my by sme uvítali, ak by Kenworth zverejnil viac technických podrobností. Takto totiž môžeme uzatvoriť náš článok prostou informáciou o tom, že firma pripravuje prvú sériu desiatich vodíkových ťahačov, ktoré budú pravdepodobne už v tomto roku nasadené v prístave v Los Angeles.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov