Univerzálny kolesový traktor Zetor Major CL 80 je poháňaný preplňovaným vznetovým štvorvalcom Deutz TCD 2.9 L4 so štvorventilovou technikou a vstrekovaním common-rail, ktorý produkuje maximálny výkon 75 koní pri 2200 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment rovných 300 newtonmetrov.
Na tento agregát nadväzuje synchronizovaná štvorstupňová prevodovka s trojstupňovou redukciou a mechanickou reverzáciou, takže vodič má k dispozícii 12 plus 12 rýchlostí a samozrejme pohon všetkých štyroch kolies. Jednou z hlavných noviniek modelu Major pre rok 2021 je vylepšený výfukový systém, ktorý k doterajšiemu oxidačnému katalyzátoru DOC a recirkulácii EGR pridáva filter pevných častíc. Práve DPF dočisťuje výfukové plyny tohto Zetoru do tej miery, že traktor vďaka nemu plní emisnú normu Stage V.
Pri prechode na momentálne najprísnejší emisný stupeň museli konštruktéri upraviť niekoľko ďalších drobností, takže výsledkom sú o chlp lepšie vzduchové brzdy, prívod vzduchu, chladenie i mechanická regulácia hydrauliky. Keď už sme pri nej, Major s prevádzkovou hmotnosťou od 2960 do 3645 kg, má čerpadlo s kapacitou 50 litrov za minútu a za príplatok môžete dostať predný vývodový hriadeľ, predný trojbodový záves, majáky alebo iný než štandardný rozmer pneumatík.
Facelift zvnútra
Niežeby na čistote výfukových plynov nezáležalo, je určite dôležitá, obsluha však pravdepodobne ešte o niečo viac ocení praktickejšiu a pohodlnejšiu kabínu. Pre modelový rok 2021 Zetor ponúka na výber základnú verziu nazvanú Štandard a lepšie vybavené prevedenie Plus, tak sa poďme pozrieť na to, čo nové interiéry ponúkajú.
Standard môžete mať s pevnou strechou alebo za príplatok so strešným oknom, bez ohľadu na verziu však počítajte so normovanou ochranou FOPS, pri ktorej sa obsluha nemusí obávať padajúcich predmetov. Výrobca vám do Majoru na želanie namontuje aj klimatizáciou a mechanicky odpružené sedadlo s lakťovými opierkami aj opierkou hlavy.
„Plusko“ má klimatizáciu v sériovej výbave a opäť si môžete vybrať buď pevnú strechu alebo strechu s oknom. Bez príplatku máte aj odpruženú sedačku a keď prihodíte nejaké to euro, Zetor vám ju dodá na vzduchu a na prianie i druhú sedačku pre spolujazdca. To však nie je všetko.
V ponuke je tiež nový výškovo nastaviteľný i sklopný stĺpik riadenia a návrhári v spolupráci s vývojovým oddelením vylepšili ergonómiu niektorých ovládacích prvkov. Týka sa to napríklad zadného trojbodový závesu i režimu vývodového hriadeľa PTO, ktorý teraz využíva prepínače z vyšších modelov.
V traktore nájdete tiež zarážky na pedáloch brániace zošmyknutiu nohy pri ich vyšliapnutí či vylepšený systém ovládania uzávierky diferenciálu. A konečne je aj tu jednotný kľúč pre zapaľovanie a zámok dverí.
Ak sa pozornejšie rozhliadnete po kabíne, zistíte, že Zetor tu nechal voľné otvory pre montáž multifunkčných displejov, kabeláž ale tiež trojkolíkovú zásuvku pre ich napájanie. A pretože sa modely Major pomerne často využívajú aj ako čelný nakladač, výrobca pridal predprípravu na montáž ovládacieho joysticku i prídavných strešných svetiel.
zdroj: Zetor