Spoločnosť JCB má s elektrifikáciou svojich strojov pomerne bohaté skúsenosti. Keď sa v tejto chvíli pozriete na jej oficiálne internetové stránky, zistíte, že Briti aktuálne ponúkajú čisto batériami poháňané (podotýkame, že sériové) teleskopické nakladače, kompaktné pásové i kolesové dampery, malé bagre, vysokozdvižné vozíky či pracovné plošiny.
Tým však ich program zameraný na alternatívne pohony zďaleka nekončí. Vývojové oddelenie JCB už vlani predstavilo prototyp veľkého rýpadla, ktoré namiesto klasického naftového agregátu využíva elektromotory napájané elektrickou energiou z vodíkových palivových článkov. Či sa objaví aj na trhu, momentálne netušíme, v súčasnosti totiž stále prebieha jeho testovanie.
Už z vyššie uvedeného musí byť zrejmé, že známu firmu môže len ťažko niekto upodozrievať, že by sa k obecnej snahe znižovania emisií chovala ľahostajne. Opak je pravdou. Napriek tomu však JCB ústami svojho najvyššieho šéfa lorda Anthonyho Bamforda tvrdí, že batérie a palivové články nie sú jediným riešením, ako dostať emisie pod kontrolu.
Bamford v snahe udržať pozície svojej spoločnosti na trhu a zároveň byť lídrom vo vývoji nových technológií, dal vlani dohromady tím špecialistov a odborníkov zameraných na vodíkový pohon. Nie však preto, aby ďalej rozvíjali možnosti palivových článkov. V JCB veria, že je oveľa lacnejšie a rovnako čisté spaľovať vodík v klasickom piestovom motore.
Konštruktéri pri vývoji novinky a v snahe ušetriť jednoducho zobrali existujúci hardware a ten prerobili tak, aby namiesto nafty fungoval na vodík. Základom ich práce sa stal vznetový motor JCB Dieselmax 448, teda radový štvorvalec s objemom 4,8 litra s kompletne prepracovanou hlavou.
Experimentálna jednotka dostala úplne nové vysokotlakové vstrekovanie typu common-rail, nové piesty a znížený kompresný pomer. Nameranými parametrami sa zatiaľ nepochválili, ale tvrdia, že agregát bol navrhnutý tak, aby jeho výkony a tým pádom aj jazdné vlastnosti a schopnosti strojov zodpovedali existujúcim modelom na trhu.
To by okrem iného znamenalo, že vodíkový piestový motor s vŕtaním 106 mm a zdvihom 135 mm má výkon okolo 175 koní a maximálny krútiaci moment približne 750 newtonmetrov, čo sú údaje uvádzané pre sériový Dieselmax 448.
Aby sa vlk nažral a koza ostala celá
Pokiaľ ide o výfukové plyny, hlavným produktom spaľovania vodíka so vzdušným kyslíkom je samozrejme vodná para, pri vysokých tlakoch však vo valcoch vzniká aj istý podiel škodlivých látok. JCB tvrdí, že už surové, teda katalyzátormi neupravené emisie majú menší podiel NOx, než súčasné naftové pohonné jednotky využívajúce najmodernejšie technológie typu SCR. Ak sa výfukové plyny experimentálneho motora dodatočne upravia, obsah škodlivých látok má byť podľa Anthonyho Bamforda taký nízky, že bude ich podiel prakticky nemerateľný.
V JCB samozrejme veria, že majú v tejto chvíli v rukách revolučnú techniku. Tá je schopná plniť jednak politické ciele Veľkej Británie, ktorá sa zaviazala k uhlíkovej neutralite, ale zároveň britská firma nemusí zavrhnúť spaľovacie motory na úkor elektromobility, ktorá má svoje obmedzenia vyplývajúce z nízkej energetickej hustoty akumulátorov, nedostatočnej infraštruktúry a dlhých časov nabíjania drahých batérií.
Ako sa v JCB vysporiadajú so skutočnosťou, že vodíkových čerpacích staníc je vo svete ešte menej než nabíjačiek? Minimálne na domácom trhu na túto otázku odpoveď už existuje. Anthony Bamford vlani založil firmu Ryse Hydrogen, ktorá v Británii rozbieha produkciu vodíka vo veľkom a zároveň spolupracuje so spoločnosťami vyrábajúcimi vodíkové autobusy, vlaky a ďalšiu techniku.
zdroj: JCB