Nový začiatok nebol pre známu brniansku fabriku vôbec jednoduchý. A pretože v povojnovom období nemal na ružiach ustlané nikto, mohli by sme si prvú dekádu Zetoru popísať trochu podrobnejšie. Už v júni 1945 vedenie štátu vyhlásilo súťaž pre priemyselné podniky. Cieľom je lacný a výrobne nenáročný kompaktný traktor. Do zadania sa pustí Škoda Plzeň a Zbrojovka Brno. Obe spoločnosti chcú uspieť a vyrábať nový traktor sériovo, ale len jeden môže vyhrať.
Jedna novembrová sobota rozhodla
Třebíčský rodák a šéf vývojových dielní v Zbrojovke František Musil do projektu vloží všetok svoj čas i energiu, čo sa mu v novembrovom porovnávacom teste funkčných prototypov vyplatí. Jeho stroj s jednoduchým označením „Z“ víťazí a brnianska firma vďaka tomu dostáva plnú štátnu podporu pri príprave výroby asi najdôležitejšej poľnohospodárskej techniky.
Toto je vôbec prvý traktor od Zbrojovky Brno - prototyp Z Františka Musila.
Názov vznikol prepisom výslovnosti písmena Z, teda Zet, ktoré vo svojom znaku používala Zbrojovka Brno a poslednými dvomi písmenami slova traktor. Úplne prosté, zvučné a ľahko zapamätateľné meno pre prvý sériovo vyrábaný 25-koňový traktor Zetor 25, ktorý opustil brány továrne 15. marca 1946.
Už o rok neskôr bolo vyrobených takmer 3500 traktorov a firma začala uvažovať nad rozšírením portfólia o menší a lacnejší model. Stal sa ním Zetor 15 so slabším naftovým jednovalcovým motorom s výkonom 11 kilowattov (15 koní), šesťstupňovou prevodovkou a maximálnou rýchlosťou 22 km/h. Tento model však nie je veľmi úspešný. V rokoch 1947 až 1949 ich vznikne 2215 kusov.
Menší jednovalcový Zetor 15 nebol veľmi úspešný.
Na konci 40. rokov prichádza František Musil s unikátnym prototypom Zetor 30. Má vznetový motor a ako jeden z prvých strojov na svete pracuje s priamym vstrekovaním nafty, ktoré zvyšuje prevádzkovú efektivitu a znižuje spotrebu. Naviac dostane aj hydraulický zdvihák pluhu. Niet divu, že na poľnohospodárskej výstave v Prahe v roku 1948 získa „Tridsiatka“ zlatú medailu. Napriek oceneniu sa však sériová výroba nerozbieha. Národný výbor sa rozhodol, že strana a štát potrebuje výkonnejšie traktory.
Prototyp Zetoru 30 dostal na svoju dobu unikátne priame vstrekovanie, strana chce však výkonnejšie traktory.
Navzdory tomu má fabrika veľký dôvod k oslave. Vo februári 1949 je dosiahnutá hranica 10 tisíc predaných traktorov. Model 25 má za sebou modernizáciu a dostáva označenie 25 A. Vo výbave sa dá nájsť vylepšený prístrojový panel s teplomerom, komfortnejšie čalúnenie sedadla, hydraulický trojbodový záves, uzávierku diferenciálu, nastaviteľný rozchod predných i zadných kolies a za príplatok si zákazník môže objednať aj kabínu.
Zetor 25 A vznikol v roku 1949 modernizáciou prvého modelu Z 25.
Ani ocenený Zetor 30 našťastie úplne nezapadol prachom. Výskumné a vývojové oddelenie firmy využije jeho základy pri návrhu modelu Super 35 so silnejším štvorvalcovým naftovým motorom s výkonom 31 kW (42 koní). Má centrálnu nápravu s listovými pružinami, odpružené sedadlo vodiča a kabína je vybavená vykurovaním. Jeho sériová produkcia sa rozbieha v roku 1955 a už po piatich rokoch sa vyrobí 21 500 traktorov tohto typu.
Tým ale jeho aktívna služba nekončí. Traktor Super 35 je v roku 1960 zmodernizovaný a jeho označenie sa zmení na Super 50. Má 4,2-litrový štvorvalec s výkonom 37 kW (50 koní) a vyrába sa až do doku 1968. Tento model je exportovaný do všetkých kútov sveta, dostane sa do Iráku, Barmy či Ghany a v priebehu ôsmich rokov sa ich vyrobí neuveriteľné množstvo – až 150 tisíc kusov.
Zetor Super 35 mal bezrámovú konštrukciu, odpruženú prednú nápravu a motor s výkonom 42 koní.
Zbrojovka Brno založila už v roku 1950 vlastné učilište, kde si vychovávala svojich nových zamestnancov. Preto nie je ani prekvapivý celý rad inovácií a prevratných vylepšení. Už v 50. rokoch začala firma ako prvá na svete vyrábať traktor s ochranným rámom kabíny, kvôli pomalému vývoju pneumatík spustila produkciu pásového modelu Zetor Super P (pásak) a postupne sa rozbehol aj vývoj prvého unifikovaného radu UR I či systému Zetormatic s hydraulickým ovládaním automatickej kontroly hĺbky orby. O tejto etape si ale niečo povieme až nabudúce.
Pevnostné či záťažové skúšky nezriedka skončili zničením celého traktora, no v tej dobe to bol asi najlepší spôsob, ako zabezpečiť nielen životnosť stroja ale tiež bezpečnosť vodiča. Z týchto crash-testov vznikol i veľmi zaujímavý propagačný materiál.
zdroj foto a video: Zetor
zdroj: Zetor