Jeho celé označenie je Monarch 634 a popravde netušíme, čo číslovka v jeho mene znamená. Tento detail kalifornský start-up, presnejšie povedané jeho zástupcovia tak nejako zabudli vysvetliť. Ale je dosť možné, že nie je dôležité, preto sa poďme radšej pozrieť na informácie, ktoré by významné mohli byť.
Skôr mini než traktor
Nový Monarch v skutočnosti nie je traktor ale malotraktor. Má dĺžku len 3500 mm, šírku 1120 mm a výšku 2185 mm. A aby sme to mali kompletné, tak pridávame aj rázvor – 1840 milimetrov. Táto novinka je poháňaná elektromotorom s relatívne skromným maximálnym výkonom 52 kW, teda 71 koní a ešte skromnejším kontinuálnym výkonom 30 kW, čo predstavuje 41 koní.
To vážne nie je veľa, ak ale viete, ako to pri traktoroch chodí, je vám jasné, že to zase toľko nevadí. Pri týchto strojoch je zaujímavý predovšetkým krútiaci moment či jeho prevýšenie, ktoré dovoľuje motoru pracovať v nízkych otáčkach a pri veľkým zaťažení. A pretože elektromotory ponúkajú najvyšší krútiaci moment tesne za voľnobežnými otáčkami, mal by byť Monarch v tomto smere viac než konkurencieschopný.
To vlastne tvrdia aj jeho tvorcovia, keď uvádzajú „dvakrát väčší krútiaci moment v porovnaní s bežnými traktormi“, problém je ale v tom, že nám konkrétne číslo neprezradili a nespresnili ani etalón, s ktorým svoju novinku konfrontovali.
3 v 1
Čím sa firma Monarch naopak nezabudla pochváliť, je to, že ich 634 nemá byť len traktorom, ale môže slúžiť aj ako štvorkolka a zároveň pojazdný zásobník elektrickej energie. Aby túto schopnosť demonštrovali, ukázali nám v priloženom videu možnosť pripojiť na traktor zváračku. Ako dlho vydrží v prevádzke, vážne nevieme, pretože ďalším z chýbajúcich technických údajov je presná kapacita akumulátorov.
Monarch tvrdí, že 634 by mala byť schopná vydržať pracovať desať hodín, neupresňuje však, pri akom zaťažení či rýchlosti. Prezradili len, že nabíjanie z 240-voltovej zásuvky trvá štyri až päť hodín. Ak by išlo o bežnú zásuvku so 16-ampérovým istením, dostupná kapacita by bola biedna (cca 15 až 19 kWh). V hlbinách internetovej stránky výrobcu sa nám však podarilo nájsť informáciu o tom, že by malo ísť o nabíjačku s 80-ampérovou poistkou, čo trochu mení stav veci. Ak je to totiž pravda, tak majú akumulátory Monarchu kapacitu podstatne zaujímavejších 77 až 95 kWh, teda niekde na úrovni Tesly Model S a s tým už sa chvíľu jazdiť dá. Ide totiž o ekvivalent približne 22,5 až 27,8 litra nafty. Ale či to vydrží na desaťhodinovú prevádzku...
Strojové učenie na palube
Ešte o trochu zaujímavejší je spomínaný autonómny režim Monarchu. Čo všetko je súčasťou tohto elektronického okruhu, firma zatiaľ tají, vieme však, že k nemu patria kamery snímajúce priestor v 360-stupňovom uhle a software schopný rozpoznávať osoby, stromy, zvieratá, skrátka všeobecne prekážky. Vďaka tomu je podľa autorov možné 634 naprogramovať tak, aby sama plnila určené práce na poli či vo vinohrade a kontrolovať ju diaľkovo pomocou aplikácie cez mobilný telefón, tablet či iný počítač. Monarch vám bude zatiaľ zbierať informácie o rastlinách, použitom postreku, prepočítavať odhadované výnosy, monitorovať celkovú situáciu v teréne aj pomocou zabudovanej meteorologickej stanice s anemometrom a každý deň takto nazbiera až 240 gigabajtov dát. A do ich spracovania zapojí strojové učenie, ktoré si nabudúce zapamätá, čo kde má robiť.
Vtipné tiež je, že vybavenie traktora dovolilo konštruktérom zabudovať do jeho algoritmov aj takzvaný „follow me mode“. Áno, šesť-tri-štvorka vás zameria a začne vás pri práci sledovať ako verný pes alebo skôr poslušný oslík naložený tým, čo je potrebné. A aby toho nebolo málo, Monarch je dokonca schopný reagovať na gestá a jazdiť podľa nich. Že je to príliš veľké sci-fi? Je a nie je. Vo videu je vidieť, že by traktor mal zvládnuť sľúbené, zároveň si ale nie je možné nevšimnúť fakt, že predné kolesá v autonómnom režime zbesilo kmitajú z jednej strany na druhú a pri sledovaní figuranta sa občas zdá, že traktor nevie či stáť alebo vyraziť vpred.
Tým samozrejme netvrdíme, že by mal byť Monarch 634 nebezpečný alebo nepoužiteľný, ale zdá sa, že v čase, kedy vznikali spomínané zábery, traktor ešte nebol stopercentne vyladený. Či bude všetko perfektné na jeseň, kedy sa majú rozbehnúť dodávky prvým zákazníkom, je zatiaľ vo hviezdach, ale americká firma veľa priestoru na prešľapy nemá. Za svoj výtvor pýta rovných 50 tisíc dolárov, v prepočte 41 550 eur a už preto by 634 mala byť pri štarte takmer dokonalá.
Za tieto peniaze dostanete záruku 10 rokov na batériu a samozrejme aj robota schopného pracovať 24/7. Teda za predpokladu, že si za ďalších 15 tisíc dolárov kúpite druhý balíček akumulátorov, ktorý sa dá podľa Monarchu vymeniť za 10 minút. V takom prípade by 634 mala skutočne kmitať 24 hodín denne.