Z Movana sa rysuje prekvapivo zaujímavé auto

Test Opel Movano VAN nebol žiadnym sklamaním, práve naopak, veľmi pozitívne prekvapil. Na pohľad z diaľky, vyzerá medzi dodávkami ako šedá myška, no priblížením začínam prehodnocovať silu svojich okuliarov. Veľké paraboly predných svetlometov majú zabudovanú LED technológiu denného svietenia, to výrazne ulahodí oku nejednému motoristovi. A keď sa to skombinovalo s automatickými svetlami, no čo vám poviem, tu spokojnosť nadovšetko. Obchádzam auto smerom dozadu, veď kontrola pri preberaní musí byť a tu ďalšie prekvapko. Úžitkové Movano s ťažným zariadením mi príde ako bežný štandard, ale že je vybavený aj akustickými parkovacími senzormi, je u tohto segmentu vozidiel príjemný bonus.

Symetrická línia od LED svetiel až po blesk uprostred masky

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Bohatá ponuka - 4 dĺžky, 3 výšky a 3 výkony

Vponuke má Opel Movano hneď niekoľko verzií dĺžky, ale aj výšky karosérie, voliteľný pohon prednej, alebo zadnej nápravy, tri rozdielne výkonné motory a máme na výber zo 6 stupňovej manuálnej prevodovky, alebo automatickej EasyTronic. Nám sa dostala 6 198 mm dlhá, 2 488 mm vysoká kabínová verzia s preplňovaným vznetovým motorom slušného objemu 2,3 litra s výkonom 99 kW (135 koní) s náhonom na predné kolesá a s manuálnou šesť stupňovou prevodovkou. Ložná plocha nákladového priestoru je úctyhodných 13 m³ a maximálna povolená nosnosť vozidla je pekných 1 359 kg. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Príjemne vzdušný interiér aj napriek deliacej stene ložného priestoru

Pri otvorení dverí je jasné, že oproti predchádzajúcemu modelu sa v kabíne udial rad zmien. Pribudol odkladací priestor, ktorého plasty síce pôsobia veľmi tuho, no snáď sa to ukáže ako kladná vlastnosť pri nezničiteľnosti kastlíkov po nájazde niekoľko stoviek tisíc kilometrov u pána vinára hen z horných viníc. Ako veľké plus vnímam integrovanú písaciu podložku z vyklopenej strednej sedačky, to ocení každý diaľkový vodič na vypísanie sprievodných dokumentov, alebo čo i len denných poznámok do diára. Zabudovaná navigácia v dotykovom info paneli je príjemný bonus odbúravajúci prenosnú navi na okne, tým pádom sa zlepšuje aj viditeľnosť na vozovku. Vyskúšali sme ju niekoľko krát použiť v meste, ale aj mimo na periférii a poviem vám, že nesklamala ani raz, žiadne nežiadúce obchádzky sa nekonali. To mi pripomína, že moja osobná GPS pomôcka asi už dosluhuje, keďže je náladovejšia ako naši zástupcovia na politickej scéne.  

Navigácia nás jednoducho doviedla zakaždým do požadovaného cieľa bez "benefitu spoznávania lesných skratiek".

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

Priam perfektné nastavenie prevodov verzus otáčok motora

Po nájazde 11 000 kilometrov je chod motora kultivovaný, prekvapilo veľmi príjemný na voz tejto kategórie. No čo musím trochu vytknúť, nejako si neviem nájsť správnu pozíciu vodičovho sedadla. Mám pocit, že vysoký človek by si na to ťažšie zvykal, ale mňa to pri mojich skromných 177 centimetroch na druhý deň prestávalo vyrušovať. Jednoznačne musím vyzdvihnúť radenie rýchlostí. Nedá sa povedať, že sú nejaké prevody krátke, alebo príliš dlhé, konštruktéri si s tým dali námahu a podľa môjho názoru je presné ako má byť, až by som povedal špičkovo precízne sprevodované. Na 5. prevodovom stupni si brnká motor pri 1800 ot/min. 80 km/h, 6. stupeň pri rovnakých otáčkach ide zľahka rýchlosťou 100 km/h, pri pridaní na diaľničných 110 km/h budík ukazuje približne 2000 otáčok za minútu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Jazdiť plynulo a zľahka sa oplatí

Po opakovaných meraniach v klasickej diaľničnej premávke som zistil, že počítadlo ukazuje medzi rýchlosťami 100 a 110 km/h až 1,5 litrový priemerný rozdiel. Pri rozrážaní vzduchu obrovskou čelnou plochou vo vyššej rýchlosti to bude cítiť hlavne peňaženka. Z toho jednoznačne vyplýva, ako sa s týmto autom vyplatí jazdiť ľahšou nohou na plyne. Ono sa to nezdá, ale mesačne sa pri bežnom jazdení dokáže ušetriť aj stovečka, ak vodič nie je nútený naháňať termíny dojazdu do cieľa. Tempomat v testovanom vozidle je príjemne funkčný prvok výbavy, dá sa na ňom jednoducho nastaviť aj obmedzenie rýchlosti. Pridávame, ale aj uberáme prepínačmi na volante po 2 km/h, no trochu ma zaskočilo, že jeho ovládače nie sú podsvietené. Osvietený je iba jeho aktivačný prepínač vedľa radiacej páky. Nerovnosti vozovky kopíruje veľmi slušne, v prázdnom, ale aj naloženom stave, čo umožňuje aj vysoký profil zimných pneumatík (mali sme zimné Nokian 225/65 R16C)  v kombinácii s dobre vyladeným podvozkom. Zmerali sme  rozdiel kombinovanej spotreby pri prázdnom a naloženom aute (paletový náklad cca 1 100 kg). To bolo cca 2 litre na 100 kilometrov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Som veľmi rád, že sme na test dostali už riadne zabehnuté auto. Z môjho pohľadu pri tomto teste sa Opel v segmente úžitkových vozidiel výrazne posunul vpred a poviem vám, že sa už teším, ako si nabudúce priblížime ďalšieho zaujímavého žrebca z tejto stajne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

PLUSY:

+ materiály v kabíne;

+ vnútorný priestor;

+ spotreba;

+ jazdné vlastnosti;

+ odstupňovanie prevodovky.

     

MÍNUSY:

- ergonómia sedenia pre vyššich vodičov,

- nepodsvietené ovládanie tempomatu

TECHNICKÉ ÚDAJE: OPEL MOVANO VAN TURBO D 3500 2.3l Diesel manual

Typ karosérie:  L3H2
Trieda / kategória:  úžitkové vozidlo do 3,5t - N1
Vonkajšie rozmery (mm):  D 6198 x Š 2470 x V 2488
Druh pohonu:  predný, FWD
Zdvihový objem (ccm):  2298
Počet miest na sedenie:  3
Maximálny výkon (kW/ps):  99 kW / 135 ps
Maximálny krútiaci moment (Nm):  360 / 1500ot.
Maximálna rýchlosť (km/h):  150
Max. hmotnosť prívesu nebrzdeného / brzdeného (kg):  750 / 2500
Spotreba mix (l/100 km):  9,0
Prevodovka:  6 stupňová, manuálna
Pohotovostná hmotnosť (kg):  2141
Rozmery nákladového priestoru:  D 3733, Š 1765, V 1894
Počet europaliet:  5
Rozmery kolies:  Nokian 225/65 R16 C
Rozchod (p/z), rázvor:  1750/1730, 4332
Objem nádrže:  105 l (príplatková verzia)
Objem kufra:  13 m³
Cena testovaného vozidla ( Euro ):  32 468 € s DPH