Dlhočizný vonkajšok
Testovaný model Mercedes-Benz eSprinter bol v prevedení L3H2, takže tá najdlhšia možnosť, v rozmeroch 6979 x 6616 x 2340 mm (dĺžka, šírka, výška). Na prednej maske svieti veľký znak Mercedesu, pod ktorým sa skrýva port na nabíjanie vozidla a prvá nevýhoda skoro sedem metrového auta je presne nabíjanie, ak s takto dlhým autom prídete niekde na verejné nabíjačky, buď sa na dané miesto nezmestíte a budete trčať alebo zaberiete dve celé miesta na nabíjanie. Samozrejme, takéto auto budete vo väčšine prípadov nabíjať vo firme kde to taký problém nemusí byť. Predné svetlá, ktoré boli halogénové, veľké sklamanie a ešte horšia svietivosť. Takéto svetlá na tejto značke nemajú čo robiť v zlom počasí naozaj nebolo nič vidieť. Našťastie si môžete priplatiť za lepšie svetlá a nechýbali ani hmlové svetlá s funkciou prisvecovania do zákrut.
Na ľavej strane sú bočné posuvné dvere, ktoré v najužšom mieste ponúkajú 131 cm na šírku a 197 cm (čo je naozaj obrovský priestor na naloženie nákladu) na výšku od podlahy auta, pretože tá je o 15 cm vyššie ako nástupný schodík a ten je vo výške 47 cm od zeme čo celkom vysoko, ak budete musieť nakladať niečo svojpomocne budete musieť robiť veľký krok. O nič lepšie to nebude s nástupným schodíkom ani v zadnej časti auta, dokonca je ešte vyššie a navyše ho ani nedokážete využiť ak budete schádzať z nákladového priestoru, pretože vám bude zavadzať nárazník a jednoducho sa vám môže stať, že sa vám pri schádzaní šmykne noha a zletíte dolu. Na druhej strane sa zadné dvere otvárali v 270 stupňovom uhle a boli prichytené magnetom aby sa vám nezatvárali a otvor zadných dverí je 164 cm šírka a 184 cm na výšku takže bez problémov vojde europaleta. V nákladovom priestore máte luxusných 193 cm na výšku, na šírku medzi zadnými blatníkmi 134 cm a zvyšok priestoru je široký 173 cm. Na dĺžku vám ponúkne 4410 mm s celkovým objemom 14 m3 s maximálnou nosnosťou necelú 1,2 tonu.
Interiér výborný aj komplikovaný
Prvú dobrú vec, ktorú nájdete je otváranie dverí, tie sa otvárali skoro až do 90 stupňového uhla, takže nastupovanie naozaj pohodlné. No hneď nato madlo na nastupovanie do auta je umiestnené úplne do rohu dverí, ja osobne som ho nepoužíval, pretože sa mi nie raz stalo, že som sa oň chytil pri nastupovaní a skoro som si privrel nohu do dverí. Lepším riešením by bolo ho umiestniť na ačkový stĺpik. No ale hneď po nastúpení pekný a príjemný interiér, látkové sedačky, ktoré boli naozaj pohodlné. Vodičová sedačka sa dala nastaviť úplne presne podľa mojich predstáv čo je veľké plus na takom veľkom aute a samozrejme nastavenie aj bedrovej opierky s možnosťou vyhrievania sedačky. Pod lavicou pre spolujazdcov nechýbal úložný priestor a dosť hlboký, ďalší sa nachádzal nad hlavami v podobe poličky a v strede bol umiestnený tachograf. Na prístrojovej doske sa nachádzali tri uzatvárateľné priehradky spolu s dvoma cupholdermi, klasický kastlík pred spolujazdcom no a v strede prístrojovej dosky dva menšie úložné priestory na menšie predmety. Vo dverách dva obrovské priestory, do vrchného vošla dvoj litrová fľaša a do spodného niečo menšie.
Pred šoférom parádny volant, ten sadol do ruky no za mňa osobne škoda, že mal dotykové tlačidlá. Viac krát sa mi stalo že som dotykom postláčal rôzne veci a buď som niekomu zavolal ale si zapol tempomat, keď som nechcel. Treba sa len naučiť s tým pracovať a zvyknúť si. Za volantom klasické analógové budíky s malým displejom, na ktorom ste si vedeli otvoriť naozaj všetko to čo na obrovskom displeji infotainmentu MIB, takže obrovské množstvo informácií o ceste, navigácia, média, asistenčné systémy, nastavenia a hovory. A k tomu MIB infotainmentu na jednej strane nekonečné množstvo nastavení, ktoré vám ponúka. Na druhej strane podľa mňa zbytočne komplikované do úžitkového vozidla rovnako ako aj dotykový displej. Našťastie pod displejom sú tlačidlové skratky, vďaka ktorým sa dostanete do jednotlivých možností rýchlejšie. A pod displejom sa nachádzala manuálna klimatizácia. V strednej priehradke na prístrojovej doste sa nachádzajú 3 USB C porty na nabíjanie plus 12 V zásuvka. A čerešnička na torte v interiéri za sedačkami na stene nájdete vešiaky na bundy.
Pohon a jazdné vlastnosti
Bavíme sa o plne elektrickej dodávke, čo je jasne z jej názvu Mercedes-Benz eSprinter a testovaný model bol vybavený 113 kWh batériou s výkonom 150 kW (204 koní) posielaných na zadnú nápravu a udávaným dojazdom cez 400 km. Aj napriek tomu aký je eSprinter dlhý a veľký, manévrovanie s ním bolo naozaj dobré, cez volant som cítil čo sa deje s prednými kolesami nebola na ňom žiadna vôľa a jazdilo sa na ňom veľmi komfortne aj keď bol nezaťažený. O to sa samozrejme postarala skoro 500 kg ťažká batéria, uložená v podlahe a presne pre jej váhu je užitočná hmotnosť 3080 kg. Z čoho vyplýva, že nový eSprinter má do 3,5 tony veľmi blízko a teda máte dve možnosti šoférovania, buď na B vodičák ale len do 100 km od sídla firmy alebo potom na C vodičák ale za použitia tachografu, pretože maximálna úžitková hmotnosť môže byť až 4,2 tony.
Papierovo udávaná spotreba na 100 km je 28,9 kWh mne sa na našom 3mixe podarilo zajazdiť za 29 kWh rovných, no v momente ak budete s eSprinterom jazdiť po meste alebo okresky a cez dedinky, tak spotreba bude nižšia. No spotreba nebude problém, problém bude jeho cena. Testovaný model mal cenovku 102 tisíc eur s DPH, ja chápem že to bude tou baterkou, ktorá nie je lacná ale je to prosto pálka. Po jazdných vlastnostiach výborné auto, dojazd dokáže cez 400 km nosnosť menšia ako u spaľovacích dodávok, komfort pre posádku super ale cena je proste extrém.