Prvý dojem
Dizajnovo sú dodávky pomerne ťažkým orieškom pre akúkoľvek zmenu, predovšetkým z profilu a zozadu na nich nie je v podstate čo meniť. Je to logické, ich tvar sa podriaďuje funkcii a tento fakt treba len prijať. Ani naše Iveco nijak zvlášť nevystupuje z krabicovitého priemeru. Takže len sucho skonštatujem, že zadné svetlá sú stále tradične žiarovkové a návrhári nemali potrebu zmeniť ani ich grafiku.
Pokiaľ ide o prednú časť, za seba musím povedať, že sa mi Daily páči. Už z diaľky vás udrie do očí veľký nápis IVECO, akoby usmievavá mriežka chladiča a v spodnej časti chrání auto pred drobnými „úrazmi“ čierny nárazník, na ktorý sa môžete aj postaviť. Vo farbe s názvom Lunar White, ktorá je zľahka došeda, sa v záplave bielej konkurencie budete tak trocha vynímať. Ešte jeden postreh. Nakoľko máme auto s využiteľným objemom 16 m³, kolesá so zimnými pneumatikami s označením 225/65 R16 C vyzerajú byť celkom malé. Prvý dojem je inak dobrý, ale aby bol úplný, musíme nastúpiť.
Kabína
Po otvorení dverí bolo okamžite jasné, že výbava je viac ako dostatočná. Farby zväčša čierne a predovšetkým sedadlo s malou značkou na boku Hi-Adaptive, dávalo najavo, že posedenie bude príjemné. Áno, sedadlo vodiča je odpružené, má tradičné nastavovanie a navyše dostanete i bedrovú opierku. Zvyšok posádky sa musí uspokojiť s dvojmiestnou lavicou, pod ktorou je pomerne dosť miesta na povinnú výbavu a množstvo iných vecí. Poťahy sedadiel z pevnej čiernej látky, ako aj opierky hlavy mali pod povrchom dostatočné množstvo molitanu a tak boli relatívne príjemné a pohodlné, ale zároveň primerane tuhé. S rozložením prístrojovej dosky a ovládačov sa každý zžije pomerne rýchlo, všetko je tak ako má byť na dosah ruky.
Výbava
Už odpružené sedadlo naznačuje, že výbava je z toho lepšieho „súdka“. K trojlitrovému motoru spriahnutému s 8-stupňovým automatom to však tak akosi pristane. K dispozícii som mal takmer všetko, čo tento model ponúka. Mne osobne by sa páčilo mať ešte vyhrievané sedadlo. To v aute síce nebolo, ale nechýbalo tu napríklad tlačidlo asistenta zjazdu z kopcov alebo signalizácia neúmyselného vybočenia z pruhu, ktorá je pozorná, ale nevystraší vás tak, že by ste mali potrebu ju vypnúť.
Malým a pre mňa milým prekvapením bola absencia systému štart-stop. Displeje s dobrou grafikou, zabudovaná navigácia s mapami od Tom-Tom a veľmi slušne hrajúce rádio s nadpriemerne dobrým ozvučením vytvárali celkovo dobrý dojem. Navyše dostanete i ovládanie pod volantom, takže počas jazdy nemusíte dávať ruky dole z volantu.
Namiesto vnútorného spätného zrkadla je tu displej, ktorý sa aktivuje iba zaradením spiatočky a premieta obraz z kamery umiestnenej vysoko vzadu na streche. Pri cúvaní to dosť pomáha. Škoda len, že kamera neprenáša obraz aj pri bežnej jazde, ako náhrada klasického zrkadla by to určite stačilo. Palubný počítač toho dokáže zobraziť naozaj veľa, stačí sa preklikať.
Zvlášť by som ešte spomenul, že Daily má kompletne diódové predné svetlá v fungujú i v automatickom režime. S ich výkonom som nemal najmenší problém, osvetlená oblasť je dostatočne široká i dlhá. Radosť jazdiť aj v noci a môžete si byť istí, že táto technológia prekonáva aj inak slušne svietiace xenóny osobných áut.
Jazdné dojmy
Pre skúsenejších vodičov nie je jazda s takou veľkou dodávkou žiadnym problémom. Pre menej ostrieľaných je dobré podotknúť, že zadok je fakt dlhý, a preto si dávajte v ostrých zákrutách pozor s nadbiehaním, aby ste nebrali zadným kolesom obrubníky alebo aj niečo viac. Pri samotnom nastupovaní mi trochu chýbalo madlo, ktoré by vám pohomlo ľahšie vyskočiť za volant. A je prekvapivé, že ho nenájdete ani na druhej strane. Kabína je dosť vysoko, takže by sa zišlo.
Naštartovanie veľkého štvorválca prezradilo jeho malý kilometrový nábeh. Pôsobil trocha surovo. Odhlučnenie je slušném a to aj vďaka spolupráci s automatom, ktorý mal snahu držať otáčky motora čo najnižšie. Ak jazdíte v obci a na okreskách s ľahkou nohou, otáčky sa niekedy držia na hranici 1400 ot./min., pričom išlo stále o pásmo, v ktorom motor pracuje kultivovane a vôbec mu to nevadilo. Aj vďaka tomu sa do kabíny neprenáša zbytočne veľa hluku a spotreba zároveň ostáva na slušnej úrovni. Celkove ja táto dodávka tuhá a má predvídateľné dobré jazdné vlastnosťami, platí to však hlavne na cestách s dobrým povrchom. O niečo tvrdšie naladenie podvozka dáva o sebe vedieť na rozbitom asfalte, takže počítajte s občasnými ranami a vibráciami. V samotnej kabíne v každom prípade nič nedrnčí ani neškrípe.
Naše testovanie prebiehalo v silnom daždi a fúkal nepríjemný vietor. Je zaujímavé, že v spätných zrkadlách máte dobrý výhľad aj v lejaku a vetre, keď ale musela ísť noha z plynu dole, našli sa momenty, keď som v zrkadlách videl len vodu. Prudký vietor navyše odhalil nedokonalé tesnenie vodičových dverí, ktoré v hornej časti nedoliehalo a z tých miest sa preto občas ozývalo hučanie. Nebyť tohto detailu, bola by jazda v Iveco Daily len tichá a príjemná.
Čo sa týka riadenia, v meste si môžete zvoliť takzvaný režim City (stlačením príslušného tlačidla nad autorádiom), ktoré vám uľahčí manipuláciu v stiesnených miestach. Pozícia volantu a páčiek pod ním je navrhnutá tak, že nehrozí, aby ste o ne zavadili omylom, a to ani v rukaviciach. Sú totiž od venca pomerne ďaleko, a ak chcete zapnutúť napríklad stierače alebo smerovky, musíte poriadne natiahnuť prsty. Naopak prišlo mi, že pedál plynu a brzdy sú dosť blízko pri sebe. So športovými teniskami so širšou podrážkou sa mi stávalo, že som pri komplikovanejšom manévrovaní nechtiac šliapal na oba pedále. Je to však zrejme len vecou zvyku a prípane vhodnej obuvi, po dvoch dňoch sa mi to už nestalo.
Spotreba
V závislosti od zaťaženia a toho, kde a ako s autom jazdíte, bude spotreba kolísať medzi 8 litrami nafty na stovku s prázdnym autom a pri nízkych rýchlostiach, až po nejakých 11 či 12 litrov na 100 kilometrov, keď sa neobmedzujete a „zafunguje“ aerodynamika. Tak či onak, motor a prevodovka majú vo vzájomnej symbióze dostatok výkonovej rezervy. Obmedzovač vás nepustí ani k 4000 ot./min., čo však ani nie je nutné, pretože krútiaceho momentu máte na rozdávanie už od 1600 ot./min. a klesať začne až pri troch tisíckach. Takže napríklad pri ustálenej deväťdesiatke motor točí asi 1450 ot./min., pri stovke je to 1600 ot./min. a pri sto desiatke zhruba 1800 ot./min.
Záverečné hodnotenie
Iveco Daily s trojlitrom a automatom značky ZF, navyše vo vyššej výbave s LED svetlami a viacerými asistentmi, je pohodlné a bezpečné auto, ktoré zvláda nadrozmerný tovar a nesklame vás ani pri cestách na dlhé vzdialenosti. Náš nákladový priestor bol vybavený drevenou podlahou a rovnako upravenými bočnými stenami. Dobre to vyzerá, ľahko udržuje a mnohí zákazníci to dokážu oceniť. V nákladovom priestore nájdete tiež svetlá a po obvode podlahy pevné oceľové oká na upevnenie nákladu.
Z príplatkovej výbavy si za LED priplatíte 950 eur, odpružené sedadlo s nastaviteľnou bedrovou opierkou výjde na 390 eur a systém upozorneňujúci na vybočenie z pruhu, plus asistent udržania v jazdnom pruhu stojí 950 eur.
Za požičanie ďakujeme predajcovi značky IVECO - spoločnosti Auto-Impex.
Zdvihový objem: | 2998 cm³ |
Pohon: | zadných kolies |
Počet miest na sedenie: | 3 |
Vonkajšie rozmery: | 7274 d x 2052 š x 2660 v, 4100 rázvor |
Počet paletových miest: | 6 normovaných europaliet |
Ložný priestor: | 16 m³ |
Nosnosť: | 988 kg |
Max. hmotnosť prívesu: | brzdený 3500 kg, nebrzdený 750 kg |
Prevodovka: | automatická 8-stupňová Hi-Matic |
Výkon motora / krútiaci moment: | 180 koní/430 Nm |
Kombinovaná spotreba: | 10,1 l/100km |
Rozmer pneumatík: | 235/65 R16 C Continental |
Základná cena vozidla: | 27 480 € s DPH |
Cena testovaného vozidla: | 48 515 € s DPH |