Do očí bijúci dizajn 

Úplne prvá vec, ktorá mi dala najavo že to bude dobrý týždeň, bol nový dizajn Turnea. Agresívna predná maska s mohutnou mriežkou chladiča, novými Full LED svetlami a LED denným svietením a tretí detail, „ktorý naozaj cením“ boli funkčné prieduchy po stranách nárazníku. Okrem toho že to dokopy vyzerá naozaj super, tak vám zabezpečia lepšie obtekanie vzduchu a teda aj menšiu spotrebu. Čo sa svetiel týka svietivosti  tá bola v poriadku, no automatické diaľkové svetlá si občas robili čo chceli a bezdôvodne sa vypli, buď sa po pár sekundách zapli alebo som ich musel zapnúť ja manuálne. Dúfam, že pri adaptívnych svetlách tento problém nebude, pretože behom tohto roka si ich budete môcť priplatiť.
 
Zmeny nenastali iba v prednej časti ale týkajú sa celého vozidla. Testované vozidlo bolo verziou L2 H1, čiže dlhší rázvor s nižšou strechou. Paradoxne je nové Turneo nižšie ako prechodca, svetlá výška sa znížila na 15 cm, napriek tomu v aute miesta ako zadarmo. Rázvor sa natiahol na 3300 mm, dĺžka vozidla sa natiahla až na 5339 mm bez zadného nášľapného schodíka, výška 1927 mm (plne naložené vozidlo) alebo 1977 mm (prázdne vozidlo) a šírka 2270 mm (so spätnými zrkadlami). Vás však asi bude zaujímať nastupovanie a vystupovanie nakoľko sa jedná o 8 - miestnu verziu. Otvor bočných dverí (na oboch stranách) šírka 1030 mm a výška 1320 mm. Verte či nie, veľmi komfortné nastupovanie aj vystupovanie pre posádku, ja som počas týždňa veľa krát nastúpil bočnými dverami a potom som prešiel na šoférove sedadlo. A na záver zadné kufrové dvere ktoré sa super otvárali vám poskytnú 1400 mm na šírku a 1340 mm na výšku, s tým že nakladacia hrana sa mení podľa naloženia, pri prázdnom  vozidle je to 589 mm. Pri tých dverách ako bočných tak kufrových sa musím pozastaviť a vytknúť zatváranie. V oboch prípadoch musíte naozaj použiť silu pri ich zatvorení a buchnúť a to sa k takémuto auto prosto nehodí. Naštastie už behom tohto roka bude možnosť priplatenia si za buď softclose alebo plne elektrické bočné dvere. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Nekončiaci priestor a interiér

V momente otvorenia predných dverí vás očarí nový interiér. Za mňa úplnou výhrou sú predné dve sedadlá, ktorým by sa dalo povedať aj „komfortné kreslá“. Tie sú elektricky nastaviteľné v 8 smeroch plus v 4 – smerová bedrová opierka a vrchol večera lakťové opierky po oboch stranách. Nesmiem zabudnúť na AGR certifikát, no nebudem len chváliť, na jednej strane jednoduchý dizajn poťahu no na druhej strane zvolený materiál vinyl. Bolo by to v poriadku ak by sedačky boli aj chladené, takže ak budete konfigurovať Custom vetrané sedačky vrelo odporúčam. V prednej časti máte aj možnosť sedenia pre 3 osoby, no v takom prípade bude mat to „komfortné kreslo“ iba šofér a spolujazdci budú mať dvoj ľavicu. 

Čo sa sedenia týka v druhom rade sú tri samostatné sedačky, ktoré sa dali posúvať o 50 cm a veľmi jednoducho ich môžete otočiť a urobiť si tak konferenčné sedenie alebo po sklopení strednej si z nej viete urobiť stolček. V zadnej tretej rade bolo sedenie rozdelené 60/40 čiže jedna samostatná sedačka a jedna dvoj ľavica (behom tohto roku možnosť 3 samostatných sedačiek). Manipulovanie s nimi je naozaj jednoduché, či už sklápanie alebo posúvanie. Potiahnutím páčky alebo šnúrky dokážete sedačku potiahnuť, sklopiť  alebo dvihnúť a otočiť do spomínaného konferenčného sedenia. 

Odkladacie priestory vnútri sú nová úroveň

Veľké plus za mňa sú odkladacie priestory v prednej časti vozidla, doslova kam som sa pozrel tam bol odkladací priestor. Odložiť som si v Turneu mohol od 2 litrovej fľaše až po  dokumenty. Novinkou je zmena umiestnenia airbagu pre spolujazdca, ten už nie je v prístrojovej doske ako sme zvyknutý. Po novom je tam uzatvárateľný odkladací priestor a airbag sa nachádza v stropnej časti. Vo dverách až tri rozdelené priestory na odloženie vecí, rovnako tak na vrchu prístrojovej dosky. A v spodnej časti nájdete bezdotykovú nabíjačku na telefón, samozrejme aj s USB C a USB A porty. Nabíjacie porty sú aj pri každej bočnej sedačke spolu s cupholderom a miestom pre odloženie telefónu. 


Z pozície šoféra sa budete pozerať na 8 palcový prístrojový panel, ktorý je nabitý všetkými možnými informáciami o stave vozidla, stave pohonu, životnosť oleja, jednoducho dôležité informácie pre užívateľa. A hneď veľa sa na vás bude usmievať 13 palcový farebný dotykový displej s 10 reproduktormi, tie fungovali výborne, ale pre náročnejšieho milovníka hudby je možnosť príplatkového sterea Bang&Olufsen.

Systém SYNC 4  je nám už dobre známy od značky, množstvo nastavení vo  vozidle. To čo naozaj vadilo bolo to každodenné vypínanie jazdných asistentov a všetky možné upozornenia. Tak ako diaľkové mali svoje muchy, tak aj systém udržiavania v jazdnom pruhu občas nevedel čo je čiara a čo krajnica. Keď som mu dal šancu pravidelne sa so mnou pretláčal cez volant. Paradox je, Turneo tento rok dostalo najvyšší počet bodov v teste NCAP, práve za bezpečnostné systémy. Netvrdím že sú zlé, no nie sú pre mňa. To čo som chválil v Rangeri to z Turnea dali preč. Už žiadne analógové nastavenie klimatizácie, už len dotykové, aspoň že na volante sú stále fyzické tlačidlá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dodávka alebo osobák?

Prvých asi 200 km som rozmýšľal, či sa mi to zdá alebo je to naozaj no to Turneo sa na našich cestách šoférovalo naozaj komfortne. Či už to bola diaľnica, okreska alebo mesto, sedel som v dodávke no pocitovo za volantom som sa cítil ako v osobnom  vozidle. A naozaj sa to Fordu podarilo, obrovský klobúk dole, pretože to nezávislé zavesenie zadných kolies fungovalo perfektne. Mohol som ísť pomaly alebo rýchlo, skúšať dynamickú jazdu auto sa nakláňalo menej a krásne držalo na ceste.

Dokonca aj posádka v treťom rade sedadiel mala komfort aj keď sedela na konci vozidla, nikto sa nesťažoval. Dopomáhal tomu aj pohon všetkých kolies AWD, ktorý sa zapájal vtedy keď to vozidlo potrebovalo takže pri rozbehu, prudké zákruty alebo pri klzkom povrchu. A áno čítali ste dobre dynamická jazda na Turneu Custom, aj s 2 litrovému TDCI EcoBlue motoru s výkonom 125 kW (170 koní) a 405 Nm sa autíčko nehanbilo a vládalo. Navyše dobrá spŕava je, že na našom trimixe sa mi podarilo zajadiť spotrebu 7.7 l/100 km čo na Turneo nie je vôbec zlé. A pri súvislej jazde po dialnici 130 na tempomate sa spotreba hýbala okoĺo 8.5 litra. 

6 stupňová automatická prevodovka fungovala super občas išla na nižšie otáčky ale keď bolo treba obiehať presne vedela ktorý stupeň použiť. Za mňa sa Turneo aj napriek nejakým chybičkám alebo nedostatkom veľmi podarilo a za cenu 61 tisíc eur (cena testovaného modelu) dostanete naozaj poriadny kus auta, s ktorým sa môžete vybrať či už na poriadnu dovolenku alebo voziť klientov. 

Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 2 obrázkov