Na žiaden z testovaných áut, a vlastne žiadnych produktov, by sa recenzent nemal pozerať cez prsty a so zaujatosťou. No ani opak nie je dobrý, keď niekto určitú značku preferuje a odpustí jej produktom aj zjavné prešľapy. Niekto čínsku značku hneď odsúdi, avšak práve v testoch by sa malo ukázať, či je to oprávnené, alebo naopak značka prekvapí a ponúka dobrý produkt. Pozrime sa, čím BYD ETP3 dokáže oslovovať a čím, naopak, sklame.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dizajnom model ETP3 nijako nevybočuje z radu dodávok a neznalý nebude tušiť, že okolo prešla čínska verzia európskych dodávok. Tu netreba experimentovať, dizajn jednoducho nie je to, čo v tejto kategórii áut predáva. Naopak, v jednoduchosti je krása a platí to aj tu.

Keďže sa jedná o elektrickú verziu, odlišnosti budú dve. V prvom prípade absentuje koncovka výfuku. Druhou je naopak nabíjací port, ktorý v tomto prípade nájdete vpredu pod prednou maskou. Keďže elektromobil produkuje minimum zostatkového tepla a teda aj chladenie tu nie je také náročné, ako v prípade spaľovacích verzií, nepotrebuje BYD žiadne veľké otvory. Výhodou takto umiestneného nabíjacieho portu je ten, že keď prídete k nabíjačke, nemusíte premýšľať, či máte zaparkovať vpravo alebo vľavo od nej. Dopredu totiž dotiahnete nabíjací kábel bez problémov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Svetlá stačia akurát do mesta, ale to aj celá dodávka

Keď už sme v prednej časti, nemôžem nespomenúť svetlá. Tie sú len halogénové a nič lepšie si kúpiť nemôžete. V tejto triede absencia LED svetiel až toľko nevadí, i keď aj sem už prenikajú moderné svetlomety, aspoň za príplatok. Halogénové H4-ky vďaka veľkej parabole svietili nadmieru dobre a keďže dodávka je určená primárne na mestské rozvozy, prakticky s ňou mimo mesto ani nebudete jazdiť, tak vám absencia lepších svetiel asi ani nebude vadiť. V spodnej časti máte LED denné svietenie a k tomu automatické zapínanie hlavných svetlometov, ako doručovateľ sa tak o nič nebudete musieť starať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prekvapenia v nákladovom priestore

Čo je ale pri dodávke dôležité, je nákladový priestor. Prvým plusovým bodom je sériová inštalácia bočných posuvných dverí na obe strany. Za to pri európskej konkurencii vždy priplácate, tu je to sériovo. Pre kuriéra obrovská výhoda a myslím, že aj nutnosť. Druhý obrovský plus je hliníková podlaha, ktorá jednak vyzerá efektne a tiež aspoň nezačne hneď pri prvom poškrabaní hrdzavieť, ako je zvykom pri bežných oceľových. To by ste od tohto typu dodávky skutočne nečakali a sám som bol z toho milo prekvapený. Trocha zamrzel malý počet kotviacich hákov, to môže byť pre niekoho problém.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Osvetlenie nákladového priestoru? Výkonné a LEDkové

I keď LED svetlo pripomína také, aké objednáte na aliexpresse, nič to nemení na fakte, že je jasné, osvetlí celý priestor a máte ho sériovo. Keď si spomeniem na niektoré európske dodávky, ktoré mali v nákladovom priestore jednu žiarovku nad zadnými dverami, ktorá sa mohla označiť slovom tlejivka, tu je absolútny nepomer a obrovské plus pre každého kuriéra. Možno by mohol niekto namietať, že pri nastúpení si budete tieniť a treba nejakú aj na bok, to však nie je štandardom ani pri európskych značkách, takže to nebudem vytýkať ani BYDu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Prvý problém sú zadné dvere. Vyklápajú sa hore, v najvyššej polohe sa pod nich postaví maximálne 185 cm človek a tak sa množstvo vodičov bude musieť skrčiť alebo si párkrát buchne hlavu. Vyriešili by to príplatkové dvojkrídlové dvere, ktoré sú  praktickejšie, tie však v ponuke nie sú.

Ja meriam 180 cm a nad vyklopenými dverami mi už veľa cm nezostávalo.

Vedia v Číne o europalete?

Do nákladového priestoru som vbehol s metrom a meral. Potešilo, že medzi podbehmi zadných kolies je niečo cez 120 cm, teda sem vložíte europaletu na šírku. Keďže na dĺžku od zadných dvier po vykrojenie prepážky od pasažierov je viac ako 160 cm, už som chcel písať, že tu dokážete naložiť europalety za sebou na šírku dve. To je niečo, s čím musí byť absolútne spokojný každý, kto hľadá dodávku v tejto kategórii. Avšak sklamanie prišlo, keď som začal merať vstupný otvor. Má maximálne 119,5 cm. Možno niekde dokážete namerať na tesno 120 cm, avšak to by ste sa museli doslova vyhrať a už vidím, ako niekto pri nakladaní s vozíkom hľadá presnú polohu na naloženie europalety. Veľká smola, otvor potrebuje aspoň 2-3 cm na šírku viac. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

To nehovorím o tom, že sa už nemusí zmestiť na výšku, alebo ako je bežné, na europaletách je často naložený náklad, ktorý o pol alebo jeden centimeter presahuje rozmery europalety. Medzi zadné podbehy by sa to ešte zmestilo, avšak zozadu takúto paletu nenaložíte. Bočné posuvné dvere sú mimo hru, zboku nenaložíte nič do zadnej časti auta k výklopným dverám, to sa robí vždy cez tie zadné. Takže síce máte priestor na 3,5 metra kubického nákladu, ak ale vozíte europalety, tu si pomôžete len s jednou na dĺžku a okolo zostane množstvo nevyužitého priestoru. Je to obrovská škoda, lebo automobil má užitočnú hmotnosť 780 kg, ak teda odrátame vodiča, stále je tu priestor na 700 kg tovaru.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Poďme do priestoru pre posádku

Opäť tu máme množstvo kontrastov, ktoré vás prekvapia. Napríklad na strope máte čítacie lampičky, ktoré sa však neovládajú tlačidlom, ale sú dotykové! Áno, v dodávke dostanete čítacie lampičky, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani eSkový Mercedes-Benz. Avšak na druhej strane zostanete sklamaný z mála odkladacích priestorov, ktoré doručovatelia jednoducho potrebujú. Sú tu 2 držiaky na pitie po stranách palubnej dosky a malé odkladacie priestory medzi sedadlami na mobil alebo malý zápisník, to je ale spolu s priehradkou pred spolujazdcom (mimochodom neuzatvárateľnou) všetko. Žiadne odkladacie priestory na palubnej doske, v stredovej konzole (tie 2 malé, do ktorých nedáte ani telefón nepočítam) či niekde nad hlavou. To bude každému kuriérovi chýbať a nič s tým nespraví.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Plexisklo v prepážke kabíny a nákladu pôjde preč ako prvé!

Asi najväčší problém je v použití plexiskla medzi kabínou a nákladovým priestorom. Nie je to sklo, takže objekty spredu sa v ňom odrážajú. Ak idete v noci, svetlá protiidúcich áut sa odrazia z plexiskla rovno do stredového spätného zrkadla a zakaždým sa strhnete, že sa k vám zozadu rýchlo približuje iné auto. To je dokonca tak nebezpečné a tak často ma to vystrašilo, že keby som dodávku dostal do rúk ako kuriér, prvá vec, ktorú by som spravil, by bolo vybratie plexiskla.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Interiér pripomína mix niekoľkých áut

Palubná doska pripomína Hyundai spred 10 rokov, volič prevodovky BMW spred 10 rokov. Zamrzí nie príliš dobrý sklon volantu, aj dodávky dnes prinášajú volant skôr kolmo na vodiča, ako vodorovne na štýl Tatry 815. Na druhú stranu prekvapil polomer zatočenia a počet otáčok, opäť ďalšia vec, ktorú ocenia vodiči v mestách a úzkych uličkách, čo opäť určuje zameranie dodávky do miest a obcí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Prístrojový panel je kombináciou analógových ručičiek a displeja, ktorý však zobrazí len pár údajov, ako je priemerná spotreba či dojazd a percentá batérie. Vľavo máte rýchlomer a vpravo ukazovateľ výkonu, ktorý aktuálne využívate (prípadne koľko rekuperujete či dobíjate na nabíjačke). Stredový displej je dotykový, ponúka napríklad zmenu podkladu, avšak skôr by som prijal aspoň Apple CarPlay s Android Auto, pokojne za príplatok. Z Číny sa dnes dodávajú takto vybavené infotainmenty pre rôzne európske vozidlá ako náhrada, implementovať to do domácej značky nemôže byť žiaden problém. Nepotrebujem vstavanú navigáciu, avšak kuriérovi sa hodí prepojiť telefón s autom a používať skvelý Sygic by bola len výhoda. Možno sa dočkáme po modernizácii, tieto softwarové úpravy sa budú dať robiť ľahko. Na obrazovke sa zobrazuje aj zadná kamera, tá však akoby nebola. Cez deň niečo uvidíte, i keď obraz je dosť neostrý, v noci pokiaľ nesvieti priamo na cestu pouličné osvetlenie, je na obrazovke čistá tma. Avšak zadné PDC mi úplne stačili.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Elektromotor postačuje aj naloženému autu

BYD využíva asynchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, maximálny výkon síce 100 kW (136 k), avšak nie je dlhodobý. To sa prejaví skôr pri rozbehoch s plne naloženým autom. Ja som testoval naložených 350 kg a jediný rozdiel bol pri rozbehu. To limituje krútiaci moment 180 Nm, s ktorým bude rozbeh s plne naloženým autom veľmi vlažný. Ani spotreba sa však voči prázdnemu autu výrazne nezmenila, na toto elektromobily toľko netrpia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

K spotrebe sa však nechcem veľmi vyjadrovať. Auto som mal na test v týždni, keď nočné teploty klesali k -10 °C, dokonca boli celodenné mrazy. Jednoducho to najhoršie obdobie pre elektromobil. V takomto režime nedokážete jazdiť s vypnutým fúkaním vzduchu do kabíny aj keby ste vydržali len so sériovým výhrevom sedadla. Musíte tak kúrenie zapnúť, keďže aj so studeným vzduchom sa vám budú okná zahmlievať.

Tu nastáva problém, že BYD nemá tepelné čerpadlo, musíte sa spoliehať na elektrické kúrenie, čo nie je hospodárne. I keď máte v motorovom priestore 2 vyrovnávacie nádržky na chladiacu kvapalinu, jedna slúži na chladenie batérie a druhá na chladenie elektromanažmentu motora. Do interiéru síce vedú 2 hadice, tie však pokračujú k spomínanej batérii.

Nakoniec sa vám stane, že v zime po meste budete jazdiť za 20 kWh/100 km, pár ciest mimo mesta to zvýši na 25 kWh/100 km. Ak nabíjate doma za približne 20 centov za kWh, stále jazdíte za 4 až 5 eur na 100 km, čo je doslova polovica voči dieselovej dodávke. Problém je dojazd, keďže 45 kWh akumulátor (netto hodnota) v takomto režime nevydrží ani 200 km. Pre istotu budete nabíjať každých 150 km. Ak toľko nenajazdíte denne a stačí vám nabíjanie len večer, tak s tým problém nebude. Obávam sa však, že kuriér denne najazdí cez 200 km a tak by bola lepšia aspoň 55-60 kWh batéria.

S nabíjaním je to tiež zaujímavé

BYD deklaruje, že maximálny DC nabíjací výkon je 50 kW. Toto je však prvý elektromobil, ktorý som testoval a ukázal mi nielen rovnaký, ale dokonca vyšší nabíjací výkon, konkrétne okolo 53 kW. Takáto hodnota zotrvala až do takmer 80 % nabitia batérie, čo je tiež neobvyklé a je to veľkým plusom. V takom prípade z 20 na 80 % nabijete akumulátor za približne 30 minút. Keďže to ale nie je príliš ekonomické, nabíjať budete skôr doma či na firme.

K autu však zatiaľ výrobca nedodáva 230 V nabíjací kábel, ja som si ho požičal od kolegu a zistil, že s ním auto nabíjate výkonom 1,5 kW (áno, príkon je 2,2 kW avšak zvyšok sú straty a do auta ide 1,5 kW). To ale na nočné nabitie nebude stačiť. K autu by ste mali dostať nabíjací kábel na 400 V a na ňom si viete nastaviť s koľko A ističom má vo vašej sústave počítať a následne toľko budete nabíjať. Ak máte doma 25 A istič, auto vám ukáže nabíjací výkon okolo 4,5 kW, ak máte 32 A istič, tak sa dostanete na 6,2 až 6,4 kW, keďže palubná nabíjačka je na max 6,6 kW. V takom prípade už nočné nabíjanie bude stačiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ešte sa zastavím pri rekuperácii. Bežne máte k dispozícii nejaké stupne rekuperácie či silnejší režim B, tu som nič také nenašiel. V nastaveniach vozidla by sa mala dať nastaviť na 2 úrovne, ja som ju tam nenašiel. Rekuperácia tak prebieha nejako automaticky a niekedy by som prijal, aby bola o dosť silnejšia. Pri stlačení brzdy by ste mali ešte silnejšie rekuperovať (aspoň podľa brožúry k autu), avšak bargraf na "budíkoch" zostáva na rovnakých kW a nezvyšuje sa. Preto tipujem, že nedochádza k silnejšej rekuperácii, len sa k slovu hneď dostávajú konvenčné brzdy. Výhodou je však fakt, že pri rekuperácii už svietia brzdové svetlá.

Záver

Keďže ide o prvý krok značky na Slovensku, nie je to vôbec zlé. Treba rátať s množstvom kompromisov, niečo si upraviť podľa seba (napríklad vyhodiť to spomínané plexisklo), avšak BYD funguje a to dokonca aj v zimnej prevádzke. Kto tak najazdí denne do 150 km a má kde auto cez noc nabíjať, nemusí to byť zlá alternatíva. Na výber je len jedna výbava, jedna farba či jeden motor, výrobca vám tak uľahčí rozhodovanie. Pri pohľade na cenu som zostal prekvapený, že takmer atakuje európsku konkurenciu, tu ale asi ani čínsky výrobca nedokáže skrz rôzne bezpečnostné nariadenia konkurovať výrazne lepšou cenovkou. Ak by bol BYD o nejaké 3 tisícky lacnejší, určite osloví zákazníkov hľadiacich po cene. V tomto prípade však bude mať na trhu pri cene 30 tisíc € silnú konkurenciu a ťažšie prerazenie.

PLUSY:

+ osvetlenie nákladového priestoru;

+ hliníková podlaha v nákladovom priestore;

+ sériovo bočné dvere na oboch stranách;

+ nabíjanie DC prevyšuje údaj od výrobcu;

+ vysoké užitočné zaťaženie;

+ rýchly nábeh výhrevu sedadiel.

     

MÍNUSY:

- maximálna rýchlosť obmedzená na 100 km/h;

- plexisklo medzi kabínou a nákladovým priestorom;

- nepoužiteľná zadná kamera;

- žiadne nastavenie rekuperácie;

- otvor zadných dverí má menej ako 120 cm na šírku;

- malá kapacita akumulátora;

- žiaden Apple CarPlay a Android Auto (bez možnosti navigácie).

Typ karosérie: 2-miestna skriňová dodávka
Vonkajšie rozmery (mm): 4 460 mm x 1 720 mm x 1 875 výška
Maximálny krútiaci moment: 180 Nm
Maximálny výkon: 100 kW / 136 k
Kapacita akumulátora: 45 kWh
Počet miest na sedenie: 2
Maximálna rýchlosť: 100 km/h
Spotreba kombinovaná: mesto 20 kWh, pár jázd mimo mesta 25 kWh (zimný režim)
Prevodovka: 1-stupňová
Pohotovostná hmotnosť: 1 640 kg
Úžitková hmotnosť: 780 kg
Rozmery kolies: 195/60 R16
Batožinový priestor: 3,5 metra kubického
Rázvor: 2 725 mm
Cena vozidla (eur): 29 990 bez DPH