Ulicami mesta jazdí ako osobák, hlavne kvôli nízkemu ťažisku

Manévrovacie schopnosti tohto pracanta sú vyložene perfektné. To sa ani inak nedá povedať, lebo s prázdnym vozidlom, keď potrebujete seknúť do strany volantom, aby ste sa v poslednej chvíli vyhli napríklad jame alebo mačke, auto pekne spolupracuje, okamžite zaberie a absolútne nemáte pocit, že prídu kotrmelce. To je jednoznačne spôsobené nízkym ťažiskom kvôli akumulátorom po celej dĺžke podlahy až k zadnej náprave. Batérie s kapacitou 75 kWh zatiaľ montujú iba do dodávky, ich menšie autá a crossovery nateraz ostávajú na 50 kWh akumulátoroch. Vivaro ich má chladené ale aj vyhrievané kvapalinou, čo je pre ich lepší vykon a kondíciu veľmi dôležité. Celý podvozok je aj kvôli ich ochrane po celej dĺžke zakrytovaný plechmi až po motorovú časť vpredu.

Akumulátory v podlahe neovplyvnili svetlú výšku ani výšku nahladacej hrany

Ako si môžete všimnúť z priložených fotografií, nakladacia hrana úžitkového priestoru aj napriek akumulátorom pod podlahou nie je vyvýšená, tým pádom manipulácia s tovarom je jednoduchá, ako aj pri podobných modeloch dieselových vozidiel. Dokonca ani svetlá výška nie je ovplyvnená batériami, ostáva nezmenená ako je u dieselového Vivara.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Spotreba prázdnej a plnej dodávky sa líši prekvapivo málo

Jazda pracovnou dodávkou Opel Vivaro-e je jednoducho skvelá. Prejav výkonu 100 kW  (136 k) elektromotora je úplne iný ako pri naftovom motore. Nástup sily po zatlačení akcelerátora je okamžitý. Krútiaci moment hodnotou 260 Nm možno neohromí, no jeho okamžitá dostupnosť je prosto nádherná. Ani plne naložené auto na dynamike výrazne nestratí, aj keď pochopiteľne nechcete náklad ani vozidlo likvidovať, takže s citom. Rozdiel spotreby na meranom skúšobnom okruhu prázdneho (26 kWh/100 km) a zaťaženého (29 kWh/100 km) auta zaznamenali rozdiel len 3 kWh, čo je až bláznivo málo. Najväčší zaznamenaný rozdiel spotreby 4 kWh bol na diaľnici. No ani to nie je také hrozné. Tu skôr nepoteší celková spotreba elektriky. S prázdnou dodávkou je to 40 a s plnou 44 kWh. Tu hrá úlohu odpor vzduchu dodávky. Reálny dojazd po meste som mal približne 230 kilometrov, ale vyskúšal som si aj, ako sa povie, jazdu vyslovene na spotrebu. Dostal som sa až na 300 kilometrovú úroveň, čo je len 10 % pod hranicou maximálneho dojazdu udávaného výrobcom (330 km). Spotreby počas testu sa v porovnaní s údajmi uvádzanými výrobcom nelíšia, po meraní sme v rozmedzí udávanom na prezentačných materiáloch importéra automobilky. 

Na supernabíjačke má mať 80% z nuly za 3/4-hodiny

Na verejnej výkonnej nabíjacej stanici, podľa výrobcu, nabíja výkonom až 100 kW a dokáže sa z nuly dobiť na 80% len za 45 minút. Osobne musím skonštatovať že menej ako hodinu na nabíjačke som nezažil, aj to som nikdy nenabíjal z čísel blízkym nule. Mám z nich pochopiteľnú paniku :) 45 minútové nabíjanie mi príde trochu sci-fi, ale je možné, že to bolo spôsobené nabíjacími stanicami, aj keď som vyskúšal viaceré.

Všetky úžitkové autá testujeme aj so záťažou a meranie spotreby robíme s prázdnym aj plne zaťaženým autom. V tomto prípade sme jazdili s balastom hmotnosti 925 kg.

Vivaro-e pre ťažké akumulátory odvezie až o pol tony menej

Komfort pruženia pri plne zaťaženom aute sa pochopiteľne trochu zhoršil, ale nie je to nič neobvyklé u plne naložených úžitkových vozidiel tejto kategórie s rôznymi pohonnými jednotkami. Ak sme načrtli aj iné motorizácie, tak pre zaujímavosť som porovnal 90 kilowattové Vivaro 2,0 CDTi rovnakých rozmerov s našim elektrickým a rozdiel v užitočnej hmotnosti je približne 500 kilogramov. Čiže obyčajný nafťáčik môžete naložiť o pol tony viac, čo nie je zanedbateľný faktor pri výbere pracovného vozidla.  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Podvozok dodávky je masívne konštruovaný

Po odjazdení pár kilometrov ma pohľad na podvozok už neprekvapil. Vyzerá poctivo a masívne, žiadne „hračkárske“ ramienka na tomto aute nenájdete. Mohutné predné ramená majú samostatne vymeniteľný spodný čap, masívny stabilizátor, nezávisle zavesenie zadných kolies na samostatných robustných ramenách nastaviteľných pomocou excentrických skrutiek značia, že sa na podvozku nešetrilo. Mohli by byť zadné otoče kvôli zľahčeniu údržby samostatné, ale prelisovanie silentblokov a ložísk nie je nereálna operácia. Takéto zavesenie kolies s vinutými pružinami má z tejto triedy u konkurencie akurát Mercedes-Benz eVito, ale to sa s našim elektrickým Vivarom nedá porovnať, čo sa týka dojazdu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nič nie je úplne ružové, ako sa na prvý pohľad zdá

Záruka je v tomto prípade trochu zložitá vec

Záruka na toto vozidlo je 5 rokov, alebo 150 000 kilometrov, ktorá je automaticky predlžovaná o tri roky po uplynutí zákonnej dvojročnej lehoty. Prvé dva roky platí záruka komplet na celé auto, no ďalšie tri roky udáva vrobca záruku len na motor, rozvodovku a prevodovku. Z toho mi logicky vyplýva, že aj na akumulátory je záruka 2 roky. Z môjho pohľadu pri tak drahom aute je to dosť krátka garancia na batérie.

Autu chýba rezervné koleso a ďalšie dôležité detaily

Decentnú kritiku musím naznačiť, kde jednoznačne a pre mňa z nepochopiteľných dôvodov automobilka šetrila, je rezervné koleso. Miesto za zadnou nápravou by na neho aj bolo, nenachádza sa tam, i keď si myslím, že u dodávky to je viac ako povinné ho mať so sebou vo vlastnom záujme. V kabíne nie je žiaden háčik na zavesenie bundy, reflexnej vesty, to je z praktického hľadiska taktiež trochu sklamanie, a vec s ktorou som sa po celú dobu testu nedokázal absolútne stotožniť, je, že dobíjací priestor nie je osvetlený. Svieti tam síce kontrolka dobíjania rovno vám do očí, čo vám vôbec nepomôže. Po ukončení nabíjania v tme, je potrebné si posvietiť mobilom, aby ste vrátili záslepky na svoje miesto. 

Sériovo halogénové svetlá, za príplatok xenóny

Svetlomety sú v tomto prípade klasické halogénové, no viditeľnosť v noci na bežnú jazdu je úplne postačujúca. V prípade, že sa zákazník rozhodne pre xenónové svetlomety, je možnosť doobjednať ich do výbavy za povážlivý doplatok 1 300 Eur. LED svetlomety sa nedajú pre Vivaro-e ani priobjednať, táto technológia je použitá iba pri dennom svietení.

Opel Vivaro-e je v mnohom vydarené, no zďaleka nie pre každého

Celkový dojem z tohto elektrického úžitkového auta mám dobrý, jazda s ním je jedna radosť. Troma slovami by som to dokázal zhodnotiť: ticho, svižne, obratne. Ale pravdu povediac, nie je to môj favorit pre kúpu, aj keď sa dojazd podstatne zlepšil oproti iným modelom predchádzajúcich rokov. Kúpil by som si také auto, len ak by som si ho mohol na firme dobíjať a na rozvozy vyraziť zakaždým s plne nabitým autom. Na bežné súkromné účely človek prežije kopec neproduktívneho, ale premrhaného času na nabíjacích staniciach, alebo musí každý deň vyraziť s plne nabitým autom z domácej siete.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

 

Typ karosérie: L1H1
Vonkajšie rozmery (mm): 4 959 D x 2 204 Š x 1 935 V
Maximálny krútiaci moment: 260 Nm
Maximálny výkon: 100 kW / 136 ps
Kapacita akumulátorov: 75 kWh
Počet miest na sedenie: 3
Maximálna rýchlosť: 130 km/h
Spotreba kombinovaná: 26 kWh / 100km
Prevodovka: automatická s pevným prevodovým stupňom / bezstupňová
Pohotovostná hmotnosť: 2 100 kg
Rozmery nákladového priestoru (mm): 2 512 D x 1 258 Š x 1 220 V
Rozmery kolies: 215/65 R16C Nokian
Objem nákladového priestoru: 5,3m³ / europaleta 3 ks
Základná cena vozidla (EUR): 42 828€ s DPH
Cena testovaného vozidla (EUR): 48 294€ s DPH