Vozový park firmy Transem - aktuálna generácia Renault Traffic 1.6 twinturbo 125
ODO meter sa na Renaulte Traffic zasekne na 999 999 km a jedinou, tiež len teoretickou možnosťou, je výmena prístrojovky. V Mercedese pre Vito tento úkon stojí až 3500 €.
1 milión kilometrov za cca 4 roky!
Nedávno jedno z našich firemných vozidiel (vo firme TRANSEM) prekročilo magickú métu 1 000 000 kilometrov. To počas len o pár mesiacov viac než štyri roky. Motory tejto značky ukázali ako spoľahlivé a takmer geniálne. Pokrivkáva len fakt, že Renault s takými nájazdami nepočíta a nemá pre ne odporúčania na servisné úkony.
Skutočne za celý čas žiaden problém? Nuž nie celkom
Auto, ktoré prekročilo milión predsa len malo jeden jediný technický problém. Pri nájazde cca 750 000 km motor vypľul ojnicu. To je fatálna chyba, poviete si. Jasné, ale. Na obranu toho motora poviem, že šlo skôr o test výdrže z našej strany. Skutočne niet sa s kým radiť čo a ako s výmenami jednotlivých komponentov. Ojnica skončila na nemeckej diaľnici z dôvodu, že jednoducho nik nepredpokladal, že skolabuje olejové čerpadlo. A nik vás ani neupozorní, že sa tam jednoducho predrú pliešky a čerpadlo nemá tlak pre optimálne mazanie. Nik vás neupozorní ani na hydroštely (hydraulické zdvihy ventilov) ani na iné náležitosti. Alebo na fakt, že ak má alternátor (dovtedy pôvodný) nájazd viac ako milión, môže ho zadrieť. Takže intervaly výmen týchto "spotrebákov" si musíte natipovať sami.
Áno, auto prekonalo milión kilometrov, ale má menej než 4.5 roka. Takto tie rukoväte vyzerať ozaj nemuseli.
Obdobne je na tom volant, tiež by nik neveril, že auto nemá viac než 4,5 roka.
Toto vyzerá ako prepalky od cigariet. V aute sa však nefajčí...
Keby Renault definoval servisné úkony na pol milióna km, nemuselo sa vôbec nič stať
Na obranu motora musím uviesť, že dovtedy nevykazoval jediný technický problém. Motorický problém. Auto (nie motor) má momentálne nájazd viac ako 1 050 000 km. Pôvodný DPF filter a vlastne okrem alternátora (odišiel do alternátorového neba pri nájazde 1 050 000 km) je doteraz pôvodné celé príslušenstvo. Po celú prevádzku sme dodržiavali predpísané servisné intervaly, každých 40 tisíc kilometrov. Do motora sme liali len predpísaný ELF Evolution 5W-30.
Tento Renault Traffic je používaný prevažne na dlhé trasy. Žiadne časté studené štarty a krátke trasy mestom. 80 % z daného nájazdu sú diaľnice. Motor celý čas neprekračoval 130 km/h. Takmer neustále pod riadnou záťažou (cestujúci + batožina). Inak by sa taký nájazd za tak krátky čas nepodarilo urobiť. Autu vychádza denný priemer najazdu na úrovni takmer 750 km!
Otázna je aj kvalita našich EČV. Farbu na nich dorachali hlavne drobné kamienky.
Nie je milión ako milión!
Samozrejme je ohromný rozdiel, či auto urobí milión kilometrov po meste za 10 rokov, alebo milión po diaľniciach. Tak isto je rozdiel v prístupe k prevádzke, ako takej. Môj osobný názor je, že aj malý motor, akým je 1,6-ka biturbo pre toto 3 t vážiace auto, dokáže urobiť veľké veci. Inými slovami, aj malý šaško dokáže urobiť veľké divadlo :)
Ako to, že Renaulte nepočítajú s takým nájazdom?
Nuž nepočítajú už len pre takú banalitu - počítadlo odometra sa zasekne na 6-miestnom čísle 999 999 a odvtedy stojí. Ani chlapi v Renaulte nevedia, čo s tým. Jedna teória je, že pomôže výmena prístrojovky. Problém však je ten, že aj tá nová by si z riadiacej jednotky mohla „načítať“ milión a počítadlo by opäť zaseklo na rovnakej hodnote. Druhá teória nie je. Všetky prístroje vedia, že auto má viac ako milión (diagnostika), len to jednoducho už nepočíta ďalej. Riskovať výmenu prístrojovej dosky za 3500 € (takto sa to rieši napríklad u Mercedes pri type Vito, ktorý sa rovnako pri nájazde 999 999 zasekne) je zbytočný luxus.