Ak náhodou nemáte ešte ani auto a chcete nejaké kúpiť s tým, že musí mať ťažné zariadenie, odporúčame vám v prvom rade hľadať (či u predajcov vyberať) taký model, ktorý má guľu namontovanú priamo od výrobcu. Ak máte pocit, že práve takáto možnosť neprichádza do úvahy, pretože vám ťažné dodatočne namontuje kamarát v servise za pár drobných i s papierom na akékoľvek auto, skúste náš návrh ešte raz zvážiť.
Nezastierame, že originálne ťažné zariadenie z výroby bude o niečo drahšie. Na druhej strane by ste však mali vedieť, že továrenská zástavba nie je len o samotnej guli ukrytej pod nárazníkom a elektrickej zásuvke. Novšie vozidlá objednávané s touto výbavou majú totiž nezriedka lepšie zadné tlmiče, robustnejšie ramená zadného zavesenia, kvalitnejšie dimenzované silentbloky a množstvo ďalších drobných konštrukčných úprav, ktoré sú priamo navrhované na vyššie zaťaženie a väčšie namáhanie konkrétneho modelu. A to vám, pri všetkej úcte k vašim mechanikom, nikto dodatočne prerábať nebude.
Pochopiteľne iné je, keď auto už dávno máte a chcete si ťažné zariadenie nechať nainštalovať dodatočne. Čo potom? V prvom rade by ste si mali zistiť, či sa na vaše vozidlo guľa môže vôbec montovať. Áno, sú aj také, na ktoré to jednoducho nejde, pretože s tým výrobca vozidla nepočítal a chýba mu príslušná homologizácia. Našťastie podobných modelov je na trhu málo.
Aby jazda s novým ťažným neskončila mastnou pokutou, bude samozrejme nutné splniť aj formálne zákonom stanovené podmienky a povinnosti. Okrem toho je však rozumné sa zamyslieť aj nad tým, čo presne budete potrebovať a prípadne aj to, ako daná vec bude na aute vyzerať. Pre bežného človeka je potom nemenej dôležité aj to, koľko táto sranda bude stáť.
Začnime od konca
Takže, koľko za to? Cenové rozpätie ťažných zariadení je pomerne značné. Ak nemáte žiadne extra požiadavky a potrebujete jednoducho guľu za čo najmenej peňazí, vyjde vás to zhruba 80 + 20 + 60 + 12 eur v poradí guľa, kabeláž, montáž, zápis na úrade. Celkovo teda minimálne 160 eur.
Berte to však iba ako prvotný nástrel, aby ste sa mohli od niečoho odpichnúť. A aj to len v prípade, že kupujete a inštalujete ťažné na 20-ročnú Fabiu, Octaviu alebo iné vozidlá z prelomu milénia či trochu novšie a skutočne pozeráte iba na čo najnižšiu cenu. Ak vám práve napadlo, že si na svoje auto môžete namontovať ťažné aj sami, tak môžete. Ale na to, aby ste to potom dokázali aj úradne zapísať, budete musieť absolvovať špeciálnu prehliadku na STK. Približná cena tohto úkonu je okolo 20 eur. Takže to pôjde aj za cirka 130 eur.
Kvalitatívne zlatá stredná cesta sa bude v prípade súčasných bežných vozidiel pohybovať v rozpätí od 200 do 400 eur. U „lepších“ áut a drahších ťažných ešte o niečo viac. No a v prípade, že máte luxusné auto a navyše vám záleží aj na tom, aby ťažné nebolo vidieť a mohli ste ho ovládať bez námahy jednoduchým stlačením tlačidla, pripravte sa na takmer istú návštevu autorizovaného servisu a čiastku presahujúcu 1000 eur.
Účel nie je zanedbateľný
Verte alebo nie, ale vopred si povedať, na čo budete ťažnú guľu využívať, je dosť podstatné. Ak viete, že na ňu občas zavesíte napríklad nosič bicyklov, alebo si raz za rok požičiate malý vozík na prevoz vertikutátora, s riešením technických parametrov prídavnej konštrukcie si starosti veľmi robiť nemusíte, máte takmer vyhrané. Kúpte si prakticky akúkoľvek guľu, aj keď my sami by sme asi dali prednosť odnímateľnému typu, ktorý je z viacerých dôvodov praktickejší. Ak je však veľká pravdepodobnosť, že budete chcieť ťahať aj veľké prívesy, chce to dôslednejší výber.
Nosnosť a maximálna hmotnosť...
…sú asi najdôležitejšie technické parametre, ktoré by ste si mali všímať. Nájdete ich vo veľkom techničáku auta v časti s názvom „rozmery a hmotnosti“ (bod 34 hovorí o najväčšej technicky prípustnej hmotnosti jazdnej súpravy) a v časti „spájacie zariadenie“. Keďže guľu ešte nemáte namontovanú a zapísanú, nájdete tam iba údaj uvedený v spodnom riadku. Konkrétne buď horný záves 100 kg, alebo spodný záves 55 kg. Tieto parametre hovoria o tom, akou maximálnou hmotnosťou môže byť vaše ťažné zariadenie zaťažené. Treba na to myslieť napríklad pri nakladaní vozíka, aby ste nenaložili všetky ťažké bremená iba do prednej časti a guľu si odtrhnete skôr, ako vám poslúži. V danom riadku je uvádzaná aj takzvaná točnica, ale to je údaj pre kamióny.
Maximálnu hmotnosť prívesného vozíka, ktorú môže vaše auto potiahnuť, si vypočítate jednoducho z údajov v technickou preukaze. Vezmete údaj zo spomínaného bodu 34 a odpočítate od neho hmotnosť z bodu 32. Napríklad zápis modelov, ako je Octavia, Auris či Focus môžu vyzerať nasledovne: 2735 kg – 1735 kg = 1000 kg. V danom prípade teda budete môcť za ťažné zariadenie zapojiť vozík a jeho celková hmotnosť i s vhodne rozloženým nákladom nesmie presiahnuť 1 tonu. Za takéto vozidlo oficiálne nesmiete zapojiť lepší obytný príves pre 6 ľudí, ktorý sám o sebe váži aj 1200 kg a celková hmotnosť býva aj 1700 kg. Na niečo také budete jednoducho potrebovať väčšie a výkonnejší automobil.
V neposlednom rade nájdete vo veľkom TP aj to, aká je najväčšia technicky prípustná hmotnosť prípojného vozidla. Pozrite sa na bod č. 35 – O.1 hovorí o brzdenom prívese (napríklad 1000 kg) a O.2 udáva hmotnosť nebrzdeného prívesu (logicky menšie číslo, napríklad 450 kg).
Dizajn a konštrukcia
V podstate samostatnou kategóriou sú ťažné zariadenia dodávané priamo automobilkami, ktoré majú najpokročilejšiu konštrukciu a sú veľmi často automaticky výklopné. Ako sme si však už povedali, tu a teraz hovoríme o systémoch montovaných dodatočne/svojpomocne.
Aby sme vám výber trochu zjednodušili, skúste si zapamätať, že čap ťažného zariadenia (to je ten „hák“ s guľou na konci) môže byť pevný alebo demontovateľný. Tie pevné si autá vozia permanentne pod nárazníkom. Hlavnou podmienkou je, že nesmú zakrývať evidenčné číslo alebo osvetlenie. Za pevné ťažné zariadenie sa považuje aj typ pripevnený napríklad skrutkami, ktoré i menej šikovný majster dokáže demontovať za dve minúty. Robiť to však nemusíte.
Naopak demontovateľné ťažné, inak tiež zariadenie triedy A50-X, ktoré odstránite aj bez použitia náradia, musí mať čap s guľou odopnutý, ak ho práve nevyužívate na ťahanie prípojného vozidla alebo nenesiete iné zariadenie, napríklad nosič bicyklov. Inak povedané, po použití vždy odopnúť.
A ešte jedna dôležitá vec. Ak máte už teraz problémy s nízkym zadkom auta pri prekonávaní vyšších obrubníkov či výjazdov z garáží, nechajte si poradiť odborníkom. Pri výbere nového ťažného vám pravdepodobne poradí, aby ste si kúpili demontovateľný model s vertikálne orientovaným bajonetom (to je druhý koniec spomínaného „háku“, ktorý sa zasúva do zámku pevne spojeného s automobilom). Nízke autá alebo vozidla s dlhším zadným previsom jednoducho môžu mať po montáži obyčajného ťažného zariadenia problém so škrtaním čapu o asfalt a nezriedka ním zavadíte i o bežný normovaný obrubník. A to samozrejme nechcete.
Mimochodom, ak plánujete častejšie používať nosič bicyklov, rovno zvážte možnosť dať si vyhotoviť tretiu tabuľku s evidenčným číslom, ktorú na nosiči môžete mať stále pripevnenú. Častým prehadzovaní originálnej „ešpézetky“ z auta na nosič ju môžete poškodiť. Dodatočné číslo nestojí veľa. Vyjde na 16,50 €.
Čo sa týka elektrických rozvodov, respektíve natiahnutie kabeláže do prídavnej zásuvky, ide o pomerne chúlostivú záležitosť. Kedysi to nebola žiadna veda, ale obecne je možné povedať, že čím modernejší automobil, tým viac je nutné dávať si pozor na správne zapojenia. V opačnom prípade vás môže elektrika pekne potrápiť.
Štandardné zapojenie 7-pólovej zásuvky je obyčajne plne postačujúce a v našich končinách aj najbežnejšie. Dokážete k nej pripojiť prívesný vozík, nosič bicyklov či batožiny. Ak však máte kvalitnejšie a väčšie nosiče, alebo chcete pripojiť obytný príves, hodí sa vám skôr 13-pólová zásuvka, pretože potrebujete svetlá na cúvanie, respektíve elektrickú energiu v prívese privedenú priamo z auta. Ak by ale vaša prvá voľba zásuvky nebola správna, nevešajte hlavu. Na trhu sú redukcie v cenách od 4 do 15 €.
Súhrn namiesto záveru
- Pri nákupe ťažného zariadenia požadujte potvrdenie o homologizácii a potvrdenie kompatibility s vašim vozidlom
- Pamätajte si, že životnosť a bezporuchová prevádzka ťažného zariadenia záleží na kvalite použitých materiálov a kvalite náhradných dielov
- Skontrolujte, či vaše vozidlo skutočne môže ťahať príves
- Rozhodnite sa, či chcete pevný alebo odnímateľný čap ťažného zariadenia
- Odnímateľné ťažné zariadenie nenarušuje vzhľad auta a jeho demontáž je jednoduchá, ale pozor, rovnako aj nutná. Za bezdôvodnú jazdu s ním je pokuta
- Ak budete ťažné zariadenie využívať často, zvážte pevný čap pripojený skrutkami či navarený na konštrukciu vozidla
- Každé ťažné zariadenie musí mať typový štítok
Zápis schváleného prípojného zariadenia je pomerne jasne rozpísaný na stránke Ministerstva vnútra SR:
Z toho najdôležitejšieho vyberáme:
Zápis do technického preukazu (oficiálne osvedčenia o evidencii časť II a časť I ) je nutné vykonať do 30 dní odo dňa, keď táto skutočnosť nastala
Dokumenty potrebné k zápisu ťažného zariadenia:
- preukaz totožnosti majiteľa auta
- vyplnená žiadosť o zmenu
- osvedčenie o evidencii (časť I aj II), inak zvané malý a veľký technický preukaz
- potvrdenie poistenia zodpovednosti (PZP)
- potvrdenie o odbornej montáži ťažného zariadenia (prípadne potvrdenie STK)
- Od 1. 8. 2019 sa už nepredkladajú žiadosti o prihlásenie vozidla do evidencie vozidiel a žiadosti o vykonanie zmeny v evidencii vozidiel
- Od 1. 12. 2019 je podľa zákona č. 393/2019 Z.z. možné požiadať o túto zmenu na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte
Prehľad dostupných zavedených výrobcov ťažných zariadení na našom trhu:
Bosal-Oris, ACPS Automotive, Westfalia-Oris, Německo
BRINK (THULE Towing), Holandsko
IMIOŁA HAK-POL, AUTO-HAK, Poľsko
Umbra Rimorchi Srl, Taliansko
GDW NV, Belgicko
ARAGON, Španielsko
SVC Group, HOOK CZ, Česko
GALIA, SK
zdroj: Galia, Hook TZ, Ministerstvo vnútra SR, Shutterstock