Jednu malú radu ti dám, pomôž si sám...

Osobne pre tieto prípady vždy vozím so sebou v batožinovom priestore reťaze. Nasadiť ich na klasické pätnásťpalcové plechové disky nie je žiadna veľká veda. A už vôbec nie, ak si to čas od času vyskúšate ešte v peknom počasí nanečisto, v kľude, za asistencie príjemnej hudby niekde na parkovisku. Základom úspechu tejto často prehliadanej pomôcky je, aby ste vybrali presne ten správny typ a rozmer, ktorý pasuje na vaše konkrétne pneumatiky. A ak ste trochu fajnovejší, v dnešnej dobe už existujú aj takzvané látkové reťaze (alebo tiež ponožky). Sú síce o niečo drahšie a nevydržia tak dlho ako štandardné reťaze, ale nasadzujú sa nezanedbateľne pohodlnejšie. Hold, každý luxus má svoju cenu...

Vodiči úžitkových a nákladných áut to majú omnoho ťažšie.

Kto ešte nebol nútený nasadzovať obrovské a hlavne poriadne ťažké reťaze v mraze a kalamite na masívne, mokré, studené a špinavé gumy nákladného auta, je šťastný človek. Aj preto odporúčam každému vodičovi natrénovať si to vopred v teple, aby sa potom nemusel trápiť, keď ich bude musieť použiť naostro niekde na odľahlej ceste bez pomoci. Sú síce vodiči, čo im šla aj pri prvom pokuse montáž veľkých reťazí od ruky, ale potom máme medzi sebou tiež kolegov, ktorí si s tým neporadia, aj keď majú odjazdené státisíce kilometrov. Viem, o čom hovorím, stalo sa mi niečo podobné. 

Moja nezabudnuteľná vykládka vo Francúzsku, v krásnej snehobielej krajine...

Občas sa to stane takmer každému – môžete bojovať koľko chcete, aj tak vám tovar naložia v opačnom poradí, ako ho budete neskôr potrebovať vyložiť, pretože nakládka, dokladanie a ďalšia dokládka, a potom vykládky na pár miestach taktiež. Čo už, pokračovať musíte, kolesá sa točia, inak výplata na účte nezacinká. Ako na potvoru som pri prvej vykládke mal vyhodiť pár paliet, ktoré boli uložené úplne v prednej časti návesu. Samozrejme na firme nadávky od skladníka, lebo je to pre neho komplikovanejšia práca. Viem, že nemá zmysel spustiť na pána krik, však načo si zbytočne kaziť konfliktom deň a škoda stresu, tak sa len pokojne ospravedlním a neriešim hundranie. Myslíte, že mi potom po mojej prosbe aspoň trochu presunul pár paliet dopredu? Ani náhodou. Ochota nulová, lebo však snáď nestrávi pri mojom náklade ďalších pár minút navyše, neprípustné pre tamojšieho pižmom voňavého šľachtica, zababraného od vazelíny až za ušami.

Pokračujem na druhú vykládku a tu prichádza kameň úrazu. Síce spevnená cesta, mimo mestečka pár kilometrov, ale neudržiavaná a predo mnou z tejto strany na firmu nik nešiel, pretože osobnými autami sa zamestnanci z obce dostanú do práce kratšou cestou popod nízky most, ktorý ja pochopiteľne s výškou štyri metre nepodleziem. Ľudkovia, prvý kilometer v pohode, ale prišla mierna zatáčka a tam som skončil. Začal som sa šmýkať, finito, vybavené. Firma na dohľad, idem naivne požiadať, či to môžeme spoločnými silami vyriešiť. Ani za zlaté prasa. Vybavil som si akurát zamestnancov s mobilmi, ako prichádzali a odchádzali na striedačku, vyfotiť si a možno aj kamerový záznam môjho šťastného dňa spraviť, ako je zvykom v modernej dobe. Hodinu a pol som sa mordoval v tom odporne chladnom počasí, ruky zmrznuté, problém našponovať tie reťaze. Toľko nadávok ste nepočuli, ako som spomínal pána vykladača, vďaka ktorému som mal odľahčenú jedinú ťažnú nápravu na jazdnej súprave. Verte mi, že v ten deň som sa už nerozplýval pohľadom na snehom pokrytú krajinu...

Poučenie: ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku

Dnes máme pri jazde po zasnežených cestách k dispozícii rôzne alternatívne pomôcky, ktoré sa dajú nasadiť na kolesá oveľa jednoduchším spôsobom ako veľké reťaze. Pár príkladov si spoločne predstavíme. Jedným z top pomôcok je reťazový prípravok, ktorý nájdete na fotografii nižšie. Potom si môžeme pomôcť aj starým upínacím popruhom (poznáte ho tiež ako gurtňu), obtočiť o koleso, zauzliť, odrezať. Toto keď spravíte na štyroch miestach, je veľká pravdepodobnosť, že uspejete.

Hlavne ale pozor (!), nikdy nenakrúcajte pás okolo kolesa vcelku, v žiadnom prípade by nemal byť niekoľko metrov dlhý. Môže sa pretrhnúť a ak sa začne za jazdy odmotávať, potrhá alebo poláme aj zadné svetlá ťahača a všetko čo bude naokolo. Šikovnejší majster si vie doma vyrobiť retiazky, ktoré spojí dohromady skrutkami, no tu treba tiež myslieť na jednu zásadnú vec. Skrutky sa nesmú dostať k pneumatike, inak by ju mohli poškodiť, takže ich na vnútornom obvode disku stiahneme čo najbližšie k sebe poriadne pevným drôtom. Montáž desať minút a zo snehu sa vyhrabem okamžite.

Verím, že sa nájde medzi nami veľa vodičov, čo majú pripravené svoje vychytávky do nečasu a nenechajú sa zaskočiť neodhrnutou cestou. Tak sa nimi nezabudnite v diskusii pochváliť.

snehové reťaze

Praktická pomôcka, ktorej montáž trvá dve minúty a stačia dva až tri kusy na pneumatike.

Kolesami na ceste, anténou hore a hlavne bezpečný návrat domov, kolegovia ;-)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov