Zásterky vzadu má snáď polovica návesov
Dalo by sa povedať, že po našich cestách jazdí azda polovica nákladiakov so zadnými nárazníkovými lapačmi nečistôt na návesoch. Je to príjemné spestrenie, tých fádnych „krabíc" ktoré len s ťažkosťami idú cez 90 km/h. No dejstvo za návesom s takou dvojmetrovou zásterou je v skutku zaujímavé.
tlakové a pretlakové vlny
Priemerne vyťažená súprava urobí ročne 120 000 km a spáli 32 000 l nafty
Výrobcovia síce ponúkajú zadnú zásteru ako doplnok, avšak ak kúpite sériový náves, tento doplnok by ste tam hľadali márne. Je za tým snaha šetriť. Dopravcovia najazdia počas roka milióny kilometrov. Jedna priemerne vyťažená súprava, to môže byť za rok aj 120-tisíc kilometrov. To znamená v prepočte približne 32 000 litrov spáleného paliva. Ak by sme uvažovali o znížení spotreby na základe optimalizovania odporov, tak sa zameriame hlavne na pneumatiky a aerodynamické veličiny. Samozrejme, automaticky berme do úvahy mimoriadne dôležitý faktor, že všetci vodiči jazdia na ekologický režim.
Aerodynamika nákladných súprav sa dnes rieši rovnako detailne ako pri športiakoch
Pneumatikám sa budem venovať nabudúce. Teraz sa pozrieme na odporu vzduchu. Možno sa niekomu bude zdať scestné riešenie aerodynamiky pre vozidlá, ktoré nejazdia ani stovkou, ale je to veľký omyl. Práve kvôli množstvu kilometrov a obrovskej čelnej ploche sa u nákladných vozidiel aerodynamika rieši rovnako ako u superšportových áut. Moderné ťahače aj návesy sú podrobované testovaniam v aerodynamických tuneloch práve za účelom dosiahnutia čo najmenšieho vírenia vzduchu za súpravou a optimalizovania obtekania pozdĺž nej.
aerodynamická simulácia
Po simuláciach nasledujú overovacie skúšky
Zadné čelo po zem je opticky krajšie, ale oveľa menej efektívne
Podtlak, ktorý vzniká za každým vozidlom v kvadratickom raste ovplyvňuje spomaľovanie vozidla významne. Preto výrobcovia nevyrábajú zadné čelá až po zem, hoc je to možno pekné, ale práve naopak, nechávajú ich od zeme sa vzďaľovať. Tým sa zmenšuje veľkosť podtlaku za súpravou a klesá hluchý výkon motora, ktorý ide do strát. Prepravné spoločnosti, ktoré majú klasické návesy a najazdia aj 200 tisíc kilometrov na súpravu ročne, si dokonca dodatočne montujú akési zadné obtekacie difúzory na zníženie tohto podtlaku.
Zásterka je vzduchová brzda
No súprava vybavená zadnou celonárazníkovou zásterou ide presne proti tomuto podtlakovému fenoménu. A to tým, že prúdiacemu vzduchu popod súpravu postaví do cesty plnú nepriedušnú prekážku s plochou aj 1,1 m². Každý meter štvorcový kolmej plochy pri rýchlosti 90 km/h spôsobuje brzdný moment približne 245 newtonov a na prekonanie tejto sily, ktorá tlačí proti pohybu vpred, potrebuje váš agregát vykonať istú prácu. A aby niečo také mohol urobiť, potrebuje energiu priamo z palivovej nádrže.
Okrem tejto nie príliš potešujúcej veci, zadná zástera spôsobuje extrémne spomaľovanie vzduchu, jeho hromadenie na jej čelnej strane a potom zrýchlené obtekanie po stranách. Tým pádom vákuum, ktoré vzniká za súpravou, si priam žiada všetok ten vzduch, ktorý ide okolo zástery rýchlo vchádza to toho vákua lebo ho chce vyplniť čo najskôr. Jeho rýchlosť v tomto prípade strháva zo sebou všetky ľahké čiastočky. Tými sú vodný aerosól vznikajúci za dažďa, snehové vločky, drobné nečistoty, lístie prach a kamienky. No a tieto všetky veci sa spravidla usádzajú na zadnom čele súpravy. To môže byť až nebezpečné pri jazde za hustého dažďa, sneženia alebo prachu na vozovke pre vodičov jazdiacich za takýmto kamiónom. Ktorý vidí akurát tak hmlovinu ktorá sa víri za návesom. Všimnúť si tento úkaz môžete, kedykoľvek za tomu prajúcemu počasiu. Skúste si porovnať vírenie vodného aerosólu za súpravou na prepravu vozidiel a za chladiacim návesom prípadne cisternovým vozidlom. Ten auto prepravník má toto vákuum najmenšie zo všetkých súprav, lebo je z hľadiska obtekania perforovaný.
Sú autá, ktoré zásterky potrebujú
Pravdou je, že sú vozidlá ktoré zástery majú pre rýdzo funkčné účely. Bavíme sa o vozidlách zimnej údržby so zadným posypovým zariadením. Tie sú týmto závesom chránené práve proti posypovému materiálu ktorý je nielen agresívny, ale letí vysokou rýchlosťou. Aj tu platia rovnaké zákony fyziky ako u neposypačoch, na druhej strane tieto mašiny jazdia často oveľa menšími tempami a neprekonávajú tak veľké vzdialenosti.
Možno poviete, že zástery bránia odletujúcim veľkým kamienkom. Áno to je pravda, no kamene lietajú od kolies smerom do boku alebo vzad a na to máte predsa blatníkové zásterky. Ideálne by bolo, aby sa súprava končila v tvare krídla, to je však z viacerých dôvodov nereálne. No sú na svete súpravy, ktoré sa tomu približujú.