Odstup od vozidla pred sebou a sledovanie premávky je na diaľnici veľmi dôležité, priam až nevyhnutné.

Diaľnica síce urýchľuje presun z miesta A do miesta B, ale dovolím si tvrdiť, že negatívne vplýva na pozornosť a ostražitosť vodičov. Niektoré úseky sú až príliš monotónne a vodiči až príliš presvedčení, že im na nich nič nehrozí. Tak sa nevenujú v plnej miere vedeniu vozidla. Potom sa ľahko stane, že sa ocitnú tesne pred nečakanou prekážkou alebo pred kolónou, kedy už nie sú schopní vozidlo v bezpečnej vzdialenosti zastaviť.  

Na diaľnici je zvyčajne dobrý rozhľad. Na rýchlostných cestách to býva horšie. Parametre diaľnic a rýchlostných ciest sú trochu odlišné. Zákruta na rýchlostnej ceste môže byť ostrejšia, takže vodič nemusí mať prehľad o situácii za zákrutou. Treba si na to dávať pozor.

Čo ale robiť, keď sa ku kolóne blížite? Mnohí skúsení vodiči to vedia podvedome, nevyjazdení začiatočníci o tom nemuseli ani počuť. Pre kolónu na diaľnici vo všeobecnosti platí, že vozidlá v nej stoja, resp. sa pohybujú veľmi pomaly. Posledné prichádzajúce vozidlá musia prudko znížiť rýchlosť. 

Na Slovensku zatiaľ novela zákona o vytvorení tzv. núdzového pruhu neprešla....Navrhovali ju už pred vyše 5 rokmi.

V podstate je úplne jedno, prečo kolóna vznikla. Už keď sa do nej blížite zapnite výstražnú funkciu smerových svetiel a sledujte situáciu aj za vašim autom, či tak vykonal za vami idúci vodič. Po zastavení, či v pomalom pohybe si nechajte pred sebou dosť miesta. Od začiatku musíte počítať s tým, že sa vpredu niečo deje a budú potrebné aj záchranárske zložky. Preto je najlepšie nechať hneď pri radení voľnú časť cesty. V našej legislatíve nie je momentálne táto problematika konkrétne upravená. V zahraničí je pritom striktne dané pravidlo, že vozidlá na dvojpruhovej ceste stojace vľavo sa uhýbajú čo najviac vľavo a vozidlá vpravo sa vyhýbajú vpravo. Aby bol núdzový pruh funkčný, musí medzi autami ostať voľný priestor aspoň 3 metre. Stred ostáva vždy voľný, aj po prejdení vozidiel s právom prednostnej jazdy.

Núdzový pruh vytvorený v strede bezprostredne pri vzniku kolóny má ešte jednu veľmi veľkú výhodu. Tú si veľa vodičov neuvedomuje. Súvisí to práve s vysokou rýchlosťou a s nedostatočným prehľadom, či s nevenovaním sa vedeniu vozidla. Tento núdzový pruh môžete využiť pri krízových situáciách, ak jednoducho nestíhate zastaviť. Samozrejme, nebudete v ňom ďalej pokračovať, ale zaradíte sa do kolóny. Je to lepšie riešenie, ako nedobrzdiť a spôsobiť sebe, alebo inému škodu.

Bezprostredné vytvorenie núdzového pruhu medzi 2 jazdnými pruhmi má svoje výhody. Poskytuje priestor aj pre dobrzdenie rýchlym, či nepozorným vodičom v oboch jazdných pruhoch.
Zahraničie
Najmä v nemecky hovoriacich krajinách platí tzv. Rettungsgasse. Pri dvoch jazdných pruhoch sa vozidla odstupujú na kraj, stred ostáva voľný. Pri cestách s viacerými jazdnými pruhmi sa na kraj odstupuje iba ľavý jazdný pruh. Všetky ostatné pruhy sa tlačia smerom k pravej krajnici. 
V Čechách to je presne opačne. Pri dvoch pruhoch pravidlo ostáva rovnaké, pri viacerých pruhoch sa vozidlá v pravom pruhu tlačia k pravej krajnici (do odstavného pruhu) a ostatné pruhy sa tlačia na ľavú stranu. 

Zahraničie

Najmä v nemecky hovoriacich krajinách platí tzv. Rettungsgasse. Pri dvoch jazdných pruhoch sa vozidla odstupujú na kraj, stred ostáva voľný, čo bolo spomenuté vyššie. Pri cestách s viacerými jazdnými pruhmi sa na kraj odstupuje iba ľavý jazdný pruh. Všetky ostatné pruhy sa tlačia smerom k pravej krajnici. Tento spôsob platí aj v Slovinsku a Švajčiarsku.
 
V Čechách to je presne opačne. Pri dvoch pruhoch pravidlo ostáva rovnaké ako v Nemecku, pri viacerých pruhoch sa vozidlá v pravom pruhu tlačia k pravej krajnici (do odstavného pruhu) a ostatné pruhy sa tlačia na ľavú stranu. V Čechách za nedodržanie tohto pravidla hrozí sankcia 5000 korún v Rakúsku aj viac ako 2000 €.
 
Vo Francúzsku a Španielsku platí podobný princíp. Určené je iba to, že vozidla musia utvoriť voľný pruh v strede. Ďalšie podrobnosti určené nie sú. 

Nevýhody

Najväčším problémom, ktorý riešia v Nemecku, Rakúsku či Česku, je nevedomosť zahraničných vodičov o tomto spôsobe radenia vozidiel v kolóne. To sa dá všetko odstrániť médiami a osvetou. Osobne skôr vidím väčší problém pri napájaní sa na diaľnicu. Vtedy pri „nemeckom“ spôsobe musia záchranárske zložky prekľučkovať na viacprúdovej ceste takmer všetky pruhy. A to sa mi zdá nelogické v boji s časom.

Ďaleko rozumnejší mi v tomto prípade „český spôsob“, kde v pravom pruhu je iba jeden rad vozidiel. Auto v pravom pruhu pred pripájačom na diaľnicu jednoducho zastaví a tým umožní prejazd vozidlám záchranárov. 

Slovensko

Vyššie bolo spomenuté, že u nás táto problematika nie je nikde striktne upravená. Vodiči sa často natlačia na seba či vedľa seba a voľný nechávajú odstavný pruh. Ak sú všetky autá pred vami natlačené v jazdných pruhoch, vodič vozidla rýchlej pomoci pravdepodobne použije odstavný pruh, aby sa dostal na miesto udalosti čím skôr. Má to zo zákona dovolené. V takom prípade stojte tak, ako stojí väčšina a sledujte situáciu za vozidlom. Keby ste to zatiahli do odstavného pruhu, automaticky by ste pomoc zablokovali. 

Odstavný pruh má slúžiť na odstavenie vozidla v prípade poruchy, a to sa v kolóne bežne stáva, že niekomu napr. vyvrie voda. Vtedy sa zvyčajne vodič značí odtlačiť pokazené vozidlo na krajnicu. A tým môže tiež zabrániť príjazdu vozidiel s právom prednostnej jazdy. Ďalšou vecou je to, že spolujazdci v autách v pravom pruhu nesledujú situáciu za sebou na krajnici. Často v nevhodnú chvíľu otvárajú dvere, vystupujú z áut a podobne. 

Núdzový pruh musí ostať voľný aj po prejazde vozidiel záchranárov a policajtov. 

Zhrnutie

  • naštudujte si pravidlá radenia v konkrétnej krajine, alebo sa postupne raďte tak, ako vozidlá pred vami;
  • už pri dobiehaní kolóny vždy zapínajte výstražne smerovky;
  • sledujte aj vozidlo idúce za vami, či tiež kolónu registruje, niekedy mu chýba iba pár metrov k zastaveniu, ktoré mu vy viete poskytnúť;
  • nechajte si pred sebou dostatočný odstup;
  • neznemožňujte prejazd záchranárom;
  • nepredbiehajte sa a nemyšičkujte, veľmi si tým nepomôžete, v žiadnom prípade sa svojvoľne na diaľnici neotáčajte.

Záver

Problematika kolón a ich riadenia je skutočne náročná. Existuje niekoľko analýz, ktoré potvrdzujú, resp. vyvracajú výhody jednotlivých spôsobov radenia áut na diaľniciach. Čo si o tom myslíte vy? Ja sa najviac prikláňam k českému modelu.

Z môjho pohľadu súčasný systém na  Slovensku funguje tak viac menej na polovicu. Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou je nepoužiteľný. Navyše cez stojace vozidlá potrebujú prejsť aj rôzne asistenčné služby, od ktorých priamo závisí obnovenie premávky. 

 

Ako sa poniektorí ľudia správajú v núdzovom pruhu si môžete pozrieť v poslednom videu. Zastavuje sa pri tom rozum.