Prečo je klasické palivo E10 pre záhradnú techniku nevhodné?

Kosačky, píly a ďalšia záhradná technika sa zvyčajne používajú len niekoľkokrát do roka, a preto pre nich štandardný 95 oktánový benzín s bioliehom nie je ideálny, najmä kvôli jeho schopnosti viazať vlhkosť vzduchu. „Ak biolieh absorbuje príliš veľa vody, zmes vody a bioliehu sa z benzínu odseparuje a usadí sa na dne nádrže. Po dlhšom odstavení záhradnej techniky preto hrozí, že pri prvom pokuse o naštartovanie motora nasajete do valca práve spomínanú zmes, ktorá sa zle spáli,  motor môže tzv. kuckať alebo dokonca zhasínať. Prítomnosť odlúčenej vody závisí aj od teploty. Ak sa teplota benzínu zníži (najmä v zime), zmenší sa zároveň rozpustnosť vody, benzín sa opäť zakalí a vylúči ďalšiu vodu,“ vysvetľuje Ladislav Červený, špecialista na kvalitu palív spoločnosti ORLEN.

Prémiový benzín Verva 100 neobsahuje štandardne pridávaný biolieh, ale je založený na báze ETBE (ethyl terc-butylether), ktorý na rozdiel od bioliehu nezvyšuje citlivosť benzínu na vodu. Na posilnenie trvanlivosti obsahuje prémiový benzín antioxidanty a antikorózne prísady. Detergenty potom udržujú motor v čistote a znižujú množstvo emisií. Prednosťou paliva Verva 100 je aj nízky obsah olefínov, ktoré majú tendenciu polymerizovať a vytvárať živicové usadeniny.Nezabudnite, že v prípade dvojtaktných motorov sa do benzínu musí vždy pridávať olej, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou ponuky na všetkých čerpacích staniciach ORLEN,“ pripomína Ladislav Červený.

Skladovanie paliva v kanistroch

Vo všeobecnosti platí, že palivá nie sú určené na dlhodobé skladovanie alebo uchovávanie v nádrži motorového vozidla alebo v kanistroch a iných nádobách. „Za bežných podmienok nie je možné zaručiť pôvodné zloženie a vlastnosti paliva po 3 mesiacoch od natankovania predovšetkým z dôvodu prítomnosti povinných biozložiek. Z vlastnej skúsenosti však vieme, že ak sú palivá skladované v tme a pri relatívne stabilnej teplote (napr. 20 °C), pol roka im nijak neuškodí,“ dodáva Ladislav Červený.

Teplé a slnečné prostredie je pre skladovanie palív nevhodné

Presný čas, kedy by sa palivu nemalo nič stať, nie je možné určiť. Avšak vysoká teplota a svetelné žiarenie urýchľujú polymerizáciu biozložiek, čo vedie k tvorbe živicových usadenín, ktoré môžu čiastočne alebo úplne upchať časti palivového systému a vytvoriť nerozpustné usadeniny na horúcich povrchoch motora. Je dôležité, aby palivá boli ošetrené príslušnými stabilizátormi. Všetky naše palivá také prímesi obsahujú. Treba podotknúť, že aditivácia nie je povinná, a preto lacné palivá nemusia spomínané aditíva obsahovať.

Pre zachovanie dlhodobej prevádzky motora hrá zásadnú úlohu jeho čistota

Preto boli vyvinuté pohonné hmoty, ktoré sa o čistotu  motora starajú samy. Dá sa povedať, že základné palivá sú na všetkých čerpacích staniciach viac-menej totožné. Rozdiel v ich výslednej kvalite a prospešnosti pre motorovú sústavu však robia aditíva, čo sú vo väčšine prípadov zmesi niekoľkých typov látok, ktoré sa do palív pridávajú pre vylepšenie ich úžitkových vlastností. Pri prevádzke sa totiž v motore vytvárajú karbónové usadeniny, ktoré vznikajú nedokonalým spaľovaním. Tie sa spoločne s ďalšími zložkami paliva usadzujú vo vstrekovačoch, na ventiloch a piestoch, čo vedie k narušeniu optimálneho prúdenia paliva, a teda k zníženiu výkonu, zvýšeniu spotreby a k ohrozeniu chodu celého motora. Tomu sa dá zabrániť tankovaním palív s účinnými čistiacimi schopnosťami.

Tankovanie na značkových čerpacích staniciach sa nemusíte nečistôt báť. Všetky palivá obsahujú prísady, ktoré úplne odstraňujú usadeniny v motoroch a udržujú ich aj naďalej v čistote. Platí to ako pre štandardné pohonné hmoty s názvom Efecta, tak pre prémiové palivá Verva, ktoré okrem starostlivosti o motorovú sústavu majú maximálne vylepšené výkonnostné parametre.

zdroj: Orlen Slovensko

Ladislav ČERVENÝ - expert na palivá spoločnosti Orlen Slovensko