Francúzska značka Willeme v našich končinách príliš známa nie je, aby ste ale boli trochu v obraze, o kom tu je reč, dovoľte aspoň telegraficky pár základných informácií. Firma vznikla v roku 1919, krátko po prvej svetovej vojne, založil ju Louis Willeme a spočiatku sa venovala predaju náhradných dielcov pre päťtonové nákladné automobily Liberty Type B, ktoré ostali v Európe po americkej armáde.

Liberty Truck

Spoločnosti sa darilo, takže už v roku 1926 bola v mestečku Neuilly-sur-Seine (dnes súčasť Paríža) založená prevádzka Louis Willeme et Cie, ktorá sa špecializuje na konštrukciu motorov, nákladných automobilov a ťahačov. Prvé vozidlá predáva od roku 1930 a po čase za začne zameriavať na ťažké ťahače, okrem iného aj pre armádu.

Willeme K 115-6

Po druhej svetovej vojne firma zamestnáva viac ako 1200 zamestnancov a svoje výkonne stroje vyváža prakticky do celého sveta. Vrátane Československa a ďalších štátoch východného bloku. Nadšencom sa podarilo vypátrať jednoduchší a menší trojnápravový model K 115-6, ktorý v polovici 50. rokov slúžil v ČSAD vo Vysokom Mýte. Dva ťažké štvornápravové typ TG300, schopné ťahať náklady s hmotnosťou až 1000 ton, naopak prevádzkovala poľská firma ZTE Radom.

Willeme TG 300

Aby sme príliš neodbiehali od témy, ostaňme v päťdesiatych rokoch, musíme sa ale na chvíľu presunúť k inej oveľa známejšej francúzskej spoločnosti, Michelinu. Firma sa práve v tomto období vezie na obrovskej vlne komerčného úspechu, okrem iného aj vďaka vynálezu radiálnej pneumatiky, na ktorú Michelin získava patent ešte v roku 1946.

Pneumatikársky koncern expanduje, otvára nové továrne v zahraničí, jednotlivé pobočky sa špecializujú na konkrétne produkty určené pre letecký priemysel i nákladné autá. Vývoj rýchlo napreduje, Michelin hľadá nové riešenia a zároveň verí, že budúcnosť je spojená s vysokou rýchlosťou. Nielen v triede osobných ale i úžitkových áut.

Willeme Michelin

S vývojom nových gúm pre osobné vozidlá Michelin problém nemá. Na trhu je obrovský výber od Citroënu 2CV po luxusné a športové modely. Ale čo s pneumatikami pre rýchle nákladné autá? Samozrejme je možné testovať ich na skúšobných stoliciach, firma si však uvedomuje, že reálne podmienky nič neprekoná.

S benzínom pod nekonečne dlhou kapotou

Začne preto hľadať dostatočne výkonné vozidlo, a práve pátranie po technike Michelin priviedlo k francúzskej značke Willeme. V roku 1958 si u nej nechá na zákazku vyrobiť šasi vychádzajúce z modelu WR8, na ktorom je posadený mohutný benzínový radový osemvalec vlastnej konštrukcie s objemom až 18 050 centimetrov kubických. Pohonná jednotka je schopná vyprodukovať 250 koní pri 1900 otáčkach za minútu a je spojená so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Willeme Michelin

Auto, vlastne zatiaľ len funkčný podvozok, dostane označenie LD 810 a ako ste už určite pochopili, jeho úlohou nemá byť transport tovaru. Pre Michelin má slúžiť ako pojazdné laboratórium na testovanie pneumatík pre nákladné autá v rýchlostiach nad 140 kilometrov za hodinu. Má to však zatiaľ dva dosť zásadné problémy. Šasi chýba karoséria a vo Francúzku zatiaľ neexistuje dostatočne dlhý úsek diaľnice, kde by sa novinka mohla rozbehnúť na plánovanú rýchlosť.

Prvú starosť hodí Michelin na hlavu karosárni Teilhol, ktorá v pomerne krátkom čase navrhne a vyrobí pozoruhodne štíhlu kreáciu. Dlhú kapotu vozidla formuje motor, tvar kabíny zase určuje... luxusná limuzína Citroën DS.

Willeme Michelin

Ak sa na Willeme LD 810 pozriete z profilu, pravdepodobne vám neuniknú jeho povedomé línie. Áno, okrem zakriveného čelného okna dostal z modelu DS aj časť skosenej strechy. Je to samozrejme snaha o aerodynamickú optimalizáciu, takže vozidlo z diaľky vyzerá trochu ako bezkrídla stíhačka na kolesách, zároveň ide ale aj o čisto praktické riešenie. Vo Francúzku nie sú v 50. rokoch ešte povinné laminované predné sklá, takže obyčajné okno sa môže pomerne ľahko rozbiť. A aké sklo chcete v tej chvíli mať na prototype? Drahé, vyrobené na zákazku v jednom jedinom kuse, alebo také, ktoré vymeníte v každom servise Citroënu?

Druhý problém – ten s diaľnicami – Francúzi vyriešia u svojich východných susedov. Keďže v Taliansku v tej dobe platí na autostrádach neobmedzená rýchlosť a sieť je dostatočne hustá, Michelin si vybaví povolenia od tamojších štátnych orgánov a testovanie môže začať. Aby boli pneumatiky patrične zaťažené, vývojári naložia na korbu balastnú záťaž, presnejšie povedané polotovary vyrobené z oceľovej liatiny. Kolesá prednej nápravy dostatočne tlačí k asfaltu obrovský motor.

Willeme Michelin

Presné výsledky skúšok žiaľ nepoznáme, predpokladáme ale, že sa Willeme Michelin LD 810 osvedčí. Pneumatikársky koncern totiž využíva jeho schopnosti až do roku 1972, teda ešte dva roky potom, čo výrobca špeciálnych ťahačov a nákladných áut zbankrotuje. Vozidlo je neskôr odstavené v dielňach a jeho stav sa zhoršuje, Michelin však na svojho pomocníka nezabudol. Pustí sa do jeho renovácie a v roku 2005 je auto v plnej paráde predstavené v rámci výstavy Rétromobile v Paríži. Dnes môžete nosatý Willeme Michelin LD 810 občas stretnúť na akcii s klasickými autami, musíte mať ale šťastie. Na svete existuje len jeden jediný kus.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov