Pneumatika je čierne zlato
Sledujú tým maximálnu možnosť využitia potenciálu vozidla ako celku. Výrobcovia vozidiel už dávno pochopili, že pneumatika je čierne zlato. Prostredníctvom pneumatík sa prenášajú všetky prevádzkové sily ktoré vynikajú na vozidle. Jedná sa o sily ktoré pôsobia pri plynulej jazde, brzdení, akcelerovaní, zatáčaní, a rôznorodou kombináciou týchto ich vznikajúcich veličín. Pričom najvyšší silový podiel tvorí odstredivá sila rotujúceho kolesa.
Konkurencia si vynucuje stále lepšie produkty
Samotní výrobcovia pneumatík sa vzájomne predbiehajú, v tomto nekonečnom boji o zákazníka, preto že aj v tomto odvetví platí to čo všade na svete, že dopyt určuje ponuku. Automobilky prichádzajú neustále na trh s novými modelmi vozidiel snažiac sa dostať v rebríčkoch predajnosti na popredné miesta. Pútajú samozrejme hlavne novým dizajnom avšak pre divíziu nákladných a úžitkových vozidiel sú práve parametre dizajnu ako sekundárna záležitosť. Oveľa vyšší prínos pre našich „každodenných pracantov“ sú nové pomocné a asistenčné prvky ktoré uľahčujú vodičom ich každodennú namáhavú prácu, či hmotnostné vlastnosti vozidiel, ktoré sú často smerodajným faktorom pre výber toho ktorého daného typu či značky.
V dnešnej dobe vedia automobilky vyrobiť v podstate už čokoľvek v akomkoľvek tvare a pevnosti, no tiež si uvedomujú, že sila značky krížom celý výrobný segment ja daná najzraniteľnejším ohnivkom. Tým ohnivkom sú práve pneumatiky. Ruku na srdce, kto si ešte nikdy nepovedal v nákladnom vozidle, „ten obrubník je len desať čísel vysoký to prejdem hravo“ alebo „ takáto diera na ceste predsa môjmu vozidlu nijako neublíži“.
Práve však pneumatiky ako najzraniteľnejší prvok, ako prvé filtrujú všetky naše nepresnosti, neduhy a možno aj ľahostajnosť v premávke. Na strane druhej očakávame od pneumatík maximálne využitie plnej nostonostnej kapacity vozidla. Práve súčasné trendy na znižovanie emisií v doprave a vysoký hmotnostný výkon, ukázali smerovanie aj výrobcom prémiových pneumatík. Mysliac na kapacitné využite celkovej nosnosti vozidla sa výrobcovia vozidiel obrátili na konštrukčné oddelenie vývoja nových produktov s požiadavkou navrhnutia práve takejto pneumatiky, ktorá bude spĺňať práve daný trend zvyšovania pohotovostnej hmotnosti. Takýto výrobcovia prijali hodenú rukavicu a vyvinuli pneumatiky ,ktoré odrážajú aktuálnu požiadavku trhu, teda klasickú pneumatiku s parametrami o radu vyššej pneumatiky.
Nová éra pneumatík pre novú éru dopravy
Tak vznikol produkt ktorý naznačuje novú éru pneumatík v čím ďalej tým viac sa rozrastajúcej nákladno-elektrickej doprave. Spoločnosť Continental si ho nazvala Conti Urban HA3. Táto pneumatika je už momentálne súčasťnou bez tak širokej ponuky úžitkových a nákladných pneumatík avšak oproti ostatným je prevratná pre svoju možnosť unikátneho zaťaženia a teda využitie maximálneho nostnostného potenciálu vozidla. Pneumatika označená celým názvom Continental Conti Urban HA3 M+S „e“ v rozmere 315/60 R22,5 dostala o radu vyšší index nosnosti ako mali doposiaľ pneumatiky v danom rozmere. A teda z nosnosti 154/148J išiel výrobca až na nosnosť 150/156J čo predstavuje v kilogramoch možnosť zaťaženia jednej nápravy až 8 000 kg.
Výrobca musel pri vývoji tejto pneumatiky zdolať výzvu ako do daného rozmeru vtesnať silnejšie a robustnejšie prvky tak aby neutrpel komfort a všetky ostatné mechanické vlastnosti pneumatiky. To že sa to nakoniec podarilo svedčí aj fakt uvedenia pneumatiky na trh začiatkom novembra 2020. Ako intérne testovanie produktu sa preukázala spôsobilosť a vhodnosť pre používanie v celoročnej premávke so schopnosťou odolávať aj častejším nájazdom na obrubníky a to pri súčasnom využití jej plného zaťaženia.
Tieto pneumatiky sa stanú súčasnou každodenného života aj ľudí ,ktorý ani len netušia aký veľký pokrok v prínose pre životné prostredie spoločnosť Continental prináša práve uvedeným produktom. Práve tieto pneumatiky sú určené pre prímestskú dopravu do elektrických dopravných prostriedkov, kde tvorí významnú hmotnostnú časť pohonné ústrojenstvo aj s pohonnou elektrickou batériou. Konštruktéri pridaním vyššieho percenta prírodného kaučuku do kontaktnej zmesi na pneumatike sa testovaním preukázala jej vyššia odolnosť voči opotrebovaniu a aj voči vytrhávaniu či praskaniu behúňa a tým pádom zvyšovanie kilometrického nájazdu čoho výsledkom je zotrvanie v prevádzke po dlhšiu dobu. Continental svojím produktom reflektuje aj na skutočnosť, že elektrické vozidlá majú oveľa vyšší krútiaci moment ako aj brzdnú silu vytváranú od elektromotora na náprave vozidla a preto sa musel vysporiadať aj z neštandardne vyššími napäťovými silami na povrchu behúňa. Ale ani zďaleka sa tu nekončí celá podstata, tohto produktu. Konštrukcia je natoľko odolná, že bez problémov znesie opätovné protektorovanie a tým sa celková životnosť dokonca zdvojnásobí. Tento fakt prispieva opätovne k šetreniu životného prostredia a k vyššej spokojnosti konečných užívateľov.
zdroj: Conti Media