Cieľom aktuálne platného nariadenia je podľa britského ministerstva dopravy snaha zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Ministerstvo pritom vychádzalo zo štúdie s názvom „Starnutie pneumatík, vplyv na vlastnosti materiálu a štrukturálnu integritu“, ktorú si nechalo vypracovať a bola zverejnená v polovici roka 2019.
Aj vďaka kampani Tyred
Tlak na tamojšie úrady však nepochybne vytvorila aj tragická nehoda z roku 2012. Pri havárii autobusu, ktorú priamo zavinili opotrebené a takmer dvadsať rokov staré pneumatiky, vtedy zomrel len osemnásťročný Michael Molloy. Michaelova matka Frances po tejto nešťastnej udalosti zahájila kampaň s názvom „Tyred“, ktorý kombinoval slová pneumatika (tyre) a unavená (tired), čím trefne poukázala na používanie nevyhovujúcich starých pneumatík a zároveň vyzvala k ich zákazu. A to sa skutočne stalo.
Od dnešného dňa je vo Veľkej Británii nezákonné používať na prednej (riadenej) náprave či nápravách pneumatiky staršie než 10 rokov. Platí to pre všetky nákladné vozidlá s celkovou hmotnosťou vyššou než 3,5 tony, mestské i diaľkové autobusy a v prípade minibusov aj pre zadnú nápravu, ak takýto automobil nemá vzadu dvojmontáž.
Aby bolo možné preukázať vek konkrétnej gumy, je nutné, aby na nich vždy ostal viditeľný takzvaný DOT kód, ktorý okrem iného obsahuje aj dátum výroby. Pokiaľ ide o protektory, v ich prípade sa vždy berie do úvahy dátum protektorovania dotyčnej pneumatiky a nie dátum produkcie.
„Rovnako, ako by ste nejazdili autom s brzdami v zlom stave, je dôležité zabezpečiť, aby boli vaše pneumatiky vhodné pre daný účel. Tým bude každá vaša jazda bezpečnejšia. Týmto rozhodnutím chceme dať istotu všetkým vodičom v našej krajine, že ich nákladné vozidlá či autobusy sú skutočne v poriadku a tým zvýšia bezpečnosť pre všetkých účastníkov cestnej premávky. K tejto zmene nemalou mierou prispela aj dlhoročná kampaň, predovšetkým tá, ktorú viedla Frances Molloyová. Týmto jej ďakujem a vzdávam hold,“ uviedla k zmene zákona britská ministerka Charlotte Vereová.
V Škótsku je pokuta za porušenie nového zákona obmedzená na 5000 libier, teda necelých 5700 eur, ale v Británii a Walese horná hranica nebola stanovená. Pozor na to.
Len pre úplnosť dodávame, že nový zákon má pár výnimiek. Prvá z nich sa týka poľnohospodárskych vozidiel, ktoré sa po ceste pohybujú rýchlosťou menšou než 20 míľ za hodinu (32 km/h) a druhá platí pre historické automobily, pokiaľ nie sú využívané na komerčné účely.
Ak máte stále pocit, že to za ten risk stojí, nehovorte neskôr, že sme vás nevarovali. Za porušenie nového zákona hrozí strata bodov, zákaz riadenia a slušne mastné pokuty. V Škótsku je obmedzená na 5000 libier, teda necelých 5700 eur, avšak v Británii ani Walese horná hranica nebola stanovená.