Najdlhší dopravníkový pás sveta? Riešenie nedostatku vodičov kamiónov

Prepravný pás by ste väčšinou očakávali zrejme ako súčasť nejakej montážnej linky. Japonsko ho však chce postaviť v exteriéri pozdĺž diaľnice v celkovom rozsahu 500 kilometrov. Má isť o nové spojenie veľkých miest Tokyo a Osaka.

Nový priemyselný dopravníkový pás má pomôcť zvládnuť veľké nároky na objem prepravy v čase, keď v nadchádzajúcich rokoch citeľne poklesne počet profesionálnych vodičov nákladných vozidiel. Namiesto 660 tisíc vodičov v roku 2020 ich má byť o desať rokov neskôr len 480 tisíc. Platí pritom, že v Japonsku sa každoročne na cestách prepraví okolo 1,4 miliardy ton tovaru a žiadny pokles sa v tomto smere neočakáva.

Drahé palivá, málo vodičov kamiónov

Firmám však nebudú robiť problémy len chýbajúci zamestnanci, ale už dnes nemajú ľahkú situáciu vplyvom rastúcich nákladov na pohonné hmoty a mzdy pri nábore nových vodičov. Ak Japonsko nezakročí a pôjde to takto ďalej, samotná japonská vláda varuje, že bude hroziť prepad ekonomiky a rozpad logistického sektora v krajine.

Automatický prepravný pás nazývaný v angličtine „autoflow road“ má zvládnuť každý deň prácu, ktorú by inak muselo vykonať 25 tisíc nákladných áut. Preprava má prebiehať v kontajneroch, a to v režime 24 hodín denne, 7 dní v týždni – samozrejme s čo najmenším využitím ľudskej práce.

Nateraz ide o zámer a ešte sa musí potvrdiť, že je celý projekt realizovateľný vrátane napojenia na prístavy, priemyselné závody a dôležité logistické uzly. Otvorenou otázkou je, koľko by dopravný pás stál peňazí na úvod a ako náročná by bola následne po finančnej stránke jeho prevádzka.

Zdroj: Futurezone.at / foto: cz.depositphotos.com