Zabudol na vypnutú signalizáciu želenizničného priecestia

Signalizácia na železničnom priecestí pri Nových Zámkoch a Dvoroch nad Žitavou v čase nehody nefungovala. V dôsledku toho prechádzal železničným priecestím v nešťastnej chvíli autobus, keďže jeho vodič nemal ani nemohol mať vedomosť o tom, že signalizácia nie je funkčná.

"Dispozičný výpravca stanice Nové Zámky zabudol požiadať oprávneného zamestnanca, aby zapol do činnosti priecestné zabezpečovacie zariadenie, aj napriek tomu, že v prevádzkovom zápisníku mal zapísané, že tieto zariadenia sú vypnuté z činnosti," cituje Denník N stanovisko ŽSR.

Rušňovodič vlaku sa tak pohol v smere na Maďarsko plnou rýchlosťou a netušil, že signalizácia nefunguje. Následne došlo ku zrážke s autobusom.

Zamestnanec ŽSR mal priznať vinu pred vyšetrovacou komisiou. Zostáva nateraz naďalej formálne zamestnancom, hoci je postavený mimo službu a nie je presne jasné, aké konkrétne dôsledky voči nemu slovenské železnice vyvodia. Denník N zistil, že má ísť o osobu s veľkými profesijnými skúsenosťami a vysokoškolským vzdelaním, ktorá mala pôvodne dosahovať v práci dobré výsledky.

Polícia stále vyšetruje

Policajný zbor vedie vo veci nehody taktiež vyšetrovanie, policajti nateraz nikoho neobvinili a pokračujú znalecké aktivity.

Hoci železnice zároveň avizujú preventívne a edukatívne kroky, ktoré majú pomôcť predchádzať obdobným nehodám do budúcna, treba si počkať aj na stanovisko polície a výsledky znaleckého skúmania nehody.

V tejto súvislosti sa nepochybne v hlavách mnohých vynára aj otázka toho, ako je možné zodpovednosť za tak vážnu situáciu a rozhodovanie pripísať len jednému človeku, ako sú nastavené procesy kontroly a do akej miery mohol zohrať úlohu investičný dlh železníc na Slovensku, ktorý je dlhodobo vážnou témou. Napokon, je nespochybniteľné, že priškrtené investície vo všeobecnom ohľade ovplyvňujú aj bezpečnosť - bez ohľadu na to, či predmetnú nehodu ovplyvnili alebo nie.

Zdroj: Denník N / foto: Hašičský a záchranný zbor