Čo vraví zákon? Vodič je pred jazdou povinný odstrániť z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť. Čo hrozí, ak si povinnosť nesplníte a zastavia vás policajti? Je to na 30 - 50 eur. Veľa? Málo? Ťažko povedať...
30 - 50 eur je v podstate nič, ak sa na to pozrieme z druhej strany. Ako to myslím? Padajúci ľad a zmrznutý sneh v tom lepšom prípade spadne na cestu, ale aj tam môže poškodiť auto pri prejazde. To je len ten lepší prípad, ak praskne nárazník po prejazde nerozbitého kusa ľadu.
Letiaci ľad pri dopade na auto tiež nemusí poškodiť absolútne nič. Je to skôr výnimka. Často si to však odnesú čelné sklá, spätné zrkadlá, svetlá, kapoty... Ľahko vám z poškodenia auta ľadom vznikne pri staršom ročníku tzv. totálna škoda. Ak máte len PZP, je nutné dolapiť vinníka. To je po prvotnom šoku veľmi ťažké, ak idete oproti sebe.
Zatiaľ som popísal situácie, ktoré si vyžadovali správnu reakciu poškodeného. Avšak ak vodič zazmätkuje, môže ľahko vojsť do protismeru alebo mimo cesty. Poškodenia a ujmy na zdraví tak môžu byť ešte väčšie, ako ste si možno mysleli.
Výnimočné nie sú ani situácie, keď letiaci ľad prerazil čelné sklo a spolu s drobnými úlomkami skla priamo vodiča zranil. Zranenia môžu byť drobné, až ťažké. Vtedy je bezpečné zastavenie vozidla nadľudský výkon, ba priam nemožné. Navyše, v ohrození sú aj chodci, ktorí sa pri ceste pohybujú. Náraz veľkého kusu ľadu môže okamžite poslať chodca na druhý svet. Pravdepodobnosť, že sa niečo také stane, je síce minimálna, ale naozaj to hrozí.
Zákon znie nekompromisne. Vodič je povinný... Napriek tomu veľa vodičov (či už domácich, alebo zahraničných) toto ustanovenie podceňuje, alebo rovno ignoruje. Áno, chápem, vyliezť v zime na náves/príves, strechu je pre vodiča nebezpečné. Zaplatené to tiež nie je. Podmienky vo výške tiež nie sú najlepšie. Odstránenie čerstvého, alebo zamrznutého snehu a ľadu po niekoľkých dňoch je makačka a riziko pádu z niekoľkých metrov vysoké. (Edit: 11:40 h - správcovia komunikácie, alebo povedzme tiež prevádzkovatelia čerpacích staníc by sa mali zamyslieť nad vytvorením pevných, alebo pohyblivých bezpečných plošín, ktoré vodičom uľahčia odhadzovanie snehu). Dovolím si však tvrdiť, a som o tom presvedčený, že toto riziko je podstatne menšie, ako možné následky, ktoré v prípade nehody hrozia.
V zime, po snežení, alebo po daždi a následnom mraze je táto hrozba najpravdepodobnejšia. Hrozí prakticky všade. Prúdiaci vzduch úlomky roznesie niekoľko metrov. Avšak najväčšie riziko číha v tuneli. Kým vonkajšia teplota je hlboko pod nulou, v dlhších tuneloch môže teplota vystúpiť aj na viac ako 10 °C. Vtedy nastane odmäk a z vyššieho väčšieho vozidla tak všetko začne rýchlo odlietať. Navyše možností pre prípadný vyhýbací manéver je minimum.
Ľad a sneh môže padnúť aj zo strechy, nadjazdu, nadchodu. Preto si dávajte pozor, aj keď sa pohybujete peši k autu.
Foto: Shutterstock