Najvyššia povolená rýchlosť s nulovou toleranciou? Ušetrí 200 000 ton CO2
Ak by všetky nákladné vozidlá jazdili po rakúskych diaľniciach a rýchlostných cestách maximálnou povolenou rýchlosťou, mohlo by sa podľa štúdie ušetriť celkovo 200 000 ton CO2 ročne! To predstavuje podiel 1,4 percenta z celkových emisií CO2, ktoré zapríčiňuje sektor dopravy v Rakúsku. „Ak sa vypustí o 200 000 ton CO2 menej, zodpovedá to zhruba ročným emisiám 10 000 áut,“ vysvetľuje Konstantin Weller z Technickej univerzity v Grazi.
Nielen emisie CO2, ale aj hluk by sa podľa štúdie znížil približne o 15 percent. V súčasnosti sú však obmedzovače rýchlosti na nákladných autách zvyčajne nastavené na štandardných 90 km/h. Navyše vodiči kamiónov sú často pod tlakom, pretože prepravcovia musia prepraviť tovar z jedného miesta na druhé čo najrýchlejšie.
Pre firmy by zníženie rýchlosti kamiónov znamenalo zvýšenie nákladov, vysvetľuje Weller: „Aj keď sa na oplátku trochu znížia náklady na palivo, viedlo by to k zvýšeniu nákladov. To znamená, že by takéto niečo zrejme muselo byť zakotvené v zákone.“
Jedným z pozitívnych sprievodných efektov prísneho obmedzenia a udeľovania pokút za prekročenie rýchlosti u kamiónov by vraj mohlo byť to, že prepravné firmy by svoje vozidlá zrejme naložili naplno a nie len na 60 až 70 %, ako sa to stáva pomerne často v súčasnosti. Navyše, prechod prepravy tovarov na železnicu by sa mohol stať atraktívnejším.
Zdroj: Steiermark - ÖRF