Značku Zetor dnes máme spojenú najmä s výrobou traktorov všetkých veľkostí a použitia, jej logo však nesie aj stroj, do ktorého by to mnohí úrčite nepovedali. Je to taktické obrnené vozidlo Zetor Gerlach. Pre poriadok treba uviesť, že neschádza z rovnakých výrobných liniek ako spomínané traktory, ale jeho návrhom, zlepšeniami, aj výrobou sa zaoberá spoločnosť Zetor Engineering založená v roku 2014. Tá spadá, rovnako ako aj výrobca traktorov Zetor, pod ochranné krídla slovenskej skupiny HTC Investments. Obrnený Gerlach je tak slovenským výrobkom. Ten aktuálne absolvoval všetky potrebné skúšky, dostal novú zbraňovú stanicu Protector a hľadá svojich prvých zákazníkov z portfólia armád NATO.

Aliančná zbraň

„Ukončili sme všetky skúšky, testy, aj životnostné testy a máme všetky certifikáty podľa štandardov NATO,“ hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Zetor Engineering, Juraj Paľko. „Máme aj certifikát na protimínovú a protibalistickú ochranu od nazávislého autorizovaného centra v Nemecku. Gerlach je tak pripravený na sériovú výrobu,“ dodáva Paľko. Gerlach je samozrejme pripravený na customizáciu presne podľa požiadaviek koncového zákazníka. Tým by mala byť niektorá z armád Severoatlantickej aliancie, Gerlach je totiž postavený presne podľa noriem a štandardov NATO (vrátane kompatibilných zbraňových systémov). „Je to auto vyrobené pre krajiny NATO, čakáme na príležitosť. Potrebujeme solídneho zákazníka. Dnes sa ťažko predávajú aj traktory, nie to ešte bojová technika,“ pokračuje Paľko.

Slovenský Gerlach odvezie posádku a ďalších 200 kg výbavy, či transportovaných zranených vojakov.  

Novinkou v jeho výbave je diaľkovo ovládaná zbraňová stanica Protector od nórskeho výrobcu Kongsberg Defence & Aerospace. V máji 2023 absolvoval Gerlach vybavený touto stanicou všetky ostré skúšobné streľby na testovacom polygóne v Nórsku. Stanica umožňuje účinnú paľbu proti pechote a ľahko obrneným cieľom počas jazdy, aj pri zastavení vozidla a je ovládaná členom posádky. Zaujímavosťou Gerlachu je aj autonómne vozítko BUG umiestnené na zadných dverách auta. V prípade potreby sa dokáže samostatne pohybovať po bojisku a slúžiť ako logistická podpora, prípadne ako diaľkovo ovládaný transportný modul na dopravu zraneného vojaka k vozidlu.

zdroj: Zetor Engineering

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov