Emisie kamiónov sú ekologický problém, vyriešia ho elektrické kamióny?
Cestná doprava vrátane tej nákladnej stále spôsobuje veľa negatívnych vplyvov na životné prostredie prostredníctvom emisií skleníkových plynov a hluku, ako aj zaberania pôdy a spotrebúvania dostupných zdrojov. Na druhej strane plní práve cestná doprava dôležitú funkciu v ekonomike a vytvára pracovné príležitosti. Neexistuje voči nej žiadna univerzálna alternatíva.
EÚ sa zaviazala stať sa klimaticky neutrálnou do roku 2050 s cieľom bojovať proti klimatickým zmenám. Platná európska klimatická legislatíva ešte viac sprísnila cieľ EÚ znížiť emisie do roku 2030 – z pôvodných 40 percent na minimálne 55 percent oproti východiskovému stavu roka 1990. Dôležitým bodom tohto zámeru je pritom dekarbonizácia odvetvia dopravy.
Výrobcovia by mali znížiť priemerné emisie nákladných vozidiel s hmotnosťou 7,5 tony a viac a autobusov od roku 2030 o 45 percent, od roku 2035 o 65 percent a od roku 2040 o 90 percent. Zjavne však ešte nie sú vytvorené všetky predpoklady na dosiahnutie takýchto ambicióznych cieľov. Podľa Seidela, ktorého spoločnosť už dnes pracuje na zavádzaní elektrických nákladných vozidiel, je v celej Európe potrebnej viac obnoviteľnej zelenej energie a viac verejných nabíjacích staníc.
Náklady na ekologickejšiu prepravu tovaru budú znášať aj spotrebitelia. „Európski spotrebitelia na to doplatia, pretože v konečnom dôsledku sa všetky náklady stanú súčasťou ceny za dopravu.“ Seidel očakáva, že ceny dopravy v Európe porastú v dôsledku ekologickej transformácie. „Veriť, že dokážeme dekarbonizovať dopravu a že to v konečnom dôsledku nebude nič stáť, je ilúzia,“ zhŕňa Seidel.
Zdroj: Merkur.de / foto: cz.depositphotos.com