Ukrajinské autá: Nejde o to, kto ich šoféruje, ale nemajú slovenské TK a EK
Ministerstvo dopravy dáva ukrajinským taxíkom ultimátum - buď sa do budúceho roka zaregistrujú na Slovensku a budú tu spĺňať všetky predpísané zákonné normy, alebo u nás vôbec nebudú môcť jazdiť.
Rezort pod vedením Jozef Ráža prichádza s novými pravidlami platnými od januára 2025. Podľa nich sa obmedzí podiel vozidiel vo flotile prepravcov, ktoré nemajú slovenskú ŠPZ, na maximálne 25 percent, a to po dobu šiestich mesiacov. Počas nich sa tieto autá zo zahraničia budú môcť na Slovensku používať v rámci taxi služby.
Dôležité však je obmedzenie tejto 25-percentnej výnimky na vozidlá iba z krajín Európskej únie. Ukrajina jej súčasťou nie je, takže ak nová legislatíva vstúpi v roku 2025 do platnosti, taxíky s ukrajinskými EČV sa stanú na našich cestách minulosťou.
Vyrieši sa tak problém s tým, že ukrajinské autá nepodliehajú technickým a emisným kontrolám ako slovenské vozidlá. Pre taxíky s domácimi ŠPZ platí povinnosť absolvovať tieto kontroly raz ročne. Prísnejšia lehota pre taxislužby platí v každej krajine EÚ. Vyplýva totiž z bruselskej smernice.
Nejde iba o technické a emisné kontroly. Keď majitelia prepíšu svoje autá s ukrajinskými EČV na slovenské tabuľky, po novom budú musieť mať aj slovenské poistky.
Počet vodičov s preukazom pre taxikárov na Slovensku výrazne stúpol: Počas posledných 5 rokov sa zdvojnásobil. Ako taxikári začali okrem iného pracovať mnohí zahraniční motoristi nielen z Ukrajiny, ale i ďalších krajín. Zo sektora zaznievajú aj kritické hlasy, že viacerí iní vodiči končia, keďže nie sú spokojní so zárobkami. To môže súvisieť aj s pretlakom ponuky na trhu.
Košice Taxi 24 označilo toto rozhodnutie za správne, keďže ukrajinské vozidlá často krát nespĺňali podmienky prevádzkovania vozidiel na pozemných komunikáciách
Zdroj: Denník Pravda / foto: cz.depositphotos.com