Čo sú e-palivá a prečo sú dôležité?

E-palivá sú syntetické palivá vyrábané s použitím obnoviteľnej elektrickej energie. Tieto ekopalivá by mohli byť teoreticky takmer úplne uhlíkovo neutrálne a umožniť prevádzku áut so spaľovacími motormi aj po plánovanom zákaze ich nových registrácií v EÚ od roku 2035.

Fichtner však jasne naznačil, že masové využitie e-palív je v osobnej doprave v najbližších rokoch nereálne. Predpoklady ukazujú, že produkcia e-palív bude do roku 2035 príliš nízka, až zanedbateľná. Podľa štúdie Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) dosiahne globálna produkcia e-palív do roku 2035 približne 45 terawatthodín (TWh) energie. Táto hodnota zodpovedá len zlomku – približne tisícine – súčasne ťaženej ropy.

Fichtner však upozorňuje, že aj tento odhad je optimistický. Podľa neho je aktuálne financovaných iba 1 až 2 % plánovaných projektov na výrobu e-palív. Reálne tak môžeme hovoriť o produkcii zodpovedajúcej len stotisícine dnešnej ropnej produkcie, teda o približne 0,001 %. „Kto si myslí, že e-palivá môžu masovo nahradiť klasické palivá v osobnej doprave, ignoruje realitu,“ hovorí Fichtner.

Syntetická palivá a ich budúcnosť

Fichtner ďalej vysvetľuje, že syntetické palivá budú prioritne smerovať do oblastí, kde má ich použitie väčší význam – napríklad do lodnej a leteckej dopravy. Ako príklad uvádza dánsku spoločnosť Maersk, ktorá plánuje poháňať svoje kontajnerové lode metanolom.

Metanol, ktorý je základom e-palív, si už firma Maersk zabezpečila v značných množstvách, čím znižuje dostupnosť tohto zdroja pre iné odvetvia.

Fichtner pripúšťa, že ak sa e-palivá v Európe objavia vo väčších množstvách, ich využitie bude pravdepodobne obmedzené na veterány či ťažké stroje. Navyše ich cena zostane vysoká. Okrem toho upozorňuje, že e-palivá neriešia ďalšie problémy spaľovacích motorov, ako je hluk, vibrácie či emisie sadzí a oxidov dusíka.

„V mestách by autá na e-palivá nepriniesli žiadne zlepšenie kvality života,“ dodáva. Záver Napriek nadšeniu mnohých fanúšikov spaľovacích motorov ostávajú e-palivá podľa Fichtnera technologickým riešením s veľmi obmedzeným potenciálom. Kým pre lodnú a leteckú dopravu môžu byť zmysluplné, v osobnej automobilovej doprave ostávajú takéto alternatívne palivá drahou a nepraktickou alternatívou.

Zdroj: efahrer.chip.de / foto: cz.depositphotos.com