Hra o výnimky pre syntetické palivá sa opakuje

Nemci ustúpili a pravidlá EÚ pre ťažké úžitkové vozidlá, ako sú kamióny či autobusy, do roku 2040 dostali zelenú, a to výmenou za takzvanú špeciálnu doložku. Tá sa týka výnimky pre synetické palivá pre túto skupinu vozidiel.

Februárová dohoda s Berlínom na poslednú chvíľu pripravila pôdu pre schválenie zeleného cieľa EÚ. Tým je celkovo znížiť emisie ťažkých úžitkových vozidiel o 90 % do roku 2040. Ako na to? Výrobcovia majú predávať prevažne elektrické alebo vodíkové nákladné vozidlá.

Od roku 2035 pritom EÚ zakáže predaj nových áut s tradičnými benzínovými a naftovými motormi. Podobné pravidlá pre ťažké úžitkové vozidlá, ktoré stanovujú 90% zníženie emisií do roku 2040, schválil Európsky parlament a krajiny EÚ na neformálnych rokovaniach ešte v januári.

Oficiálne schválenie býva v danom štádiu legislatívneho cyklu zvyčajne formalitou a očakávalo sa ešte 7. februára. Blokáda Berlína, ktorú vyvolala liberálna vládna strana FDP, by však prinútila Nemecko zdržať sa hlasovania, čo by ohrozilo celú novú legislatívu kvôli podobným obavám v krajinách ako Taliansko a Česko.

V Bruseli však môžu byť napokon spokojní. Nemci súhlasili s podporou nových pravidiel. Výmenou za to dostane FDP výnimku, ktorá vytvorí "životný priestor" pre ťažké úžitkové vozidlá poháňané na syntetické palivá. Tie môžu byť klimaticky neutrálne, resp. šetrnejšie ku klíme ako fosílne palivá.

Celá vyhrotená situácia s Nemeckom pripomínala veľmi podobný scenár z roku 2023, keď nemecký liberálny minister dopravy Volker Wissing najskôr v Bruseli zablokoval dohodnutý zákaz benzínových a naftových motorov v nových autách platný od roku 2035. Aj vtedy výmenou za prehodnotenie svojho postoja nakoniec Nemci získali výnimku pre syntetické palivá používané v osobných autách.​

Zdroj: Euractiv.com