Bezpečnosť premávky sa dnes skloňuje vo všetkých možných pádoch a podriaďuje sa jej takmer všetko. Od legislatívy, cez technický vývoj nových áut a autobusov, až po nové návyky vodičov. A rovnako intenzívne sa presadzuje v oblasti nových áut, ako aj medzi nákladnými autami, či autobusmi. Tam má vzhľadom na veľký počet prepravovaných osôb snáď ešte väčší význam, než pri preprave nákladov. Svojim kúskom do celkovej skladačky bezpečnejších ciest teraz prispel aj MAN.
Linková „Karosa“ pre 127 cestujúcich
Novinkou na výstave Busworld 2023 je aj 14-metrový trojnápravový MAN Lionˈs Intercity. Medzimestská novinka dokáže previezť 63 sediacich cestujúcich, pričom vrátane stojacich pasažierov sa v Intercity celkovo odvezie až 127 ľudí. Aby mal autobus aj pri takomto obsadení dostatočnú dynamiku, poháňa ho naftový šesťvalec MAN D1556 LOH s objemom 9,0 l a výkonom 265 kW (360 k) a krútiacim momentom 1600 Nm.
Záhadný radar na boku autobusu „vidí“ až 80 m za autobus a 4,5 m od bočnice.
Čo je však ešte dôležitejšie, výrobca ho vybavil celou armádou nových bezpečnostných asistenčných systémov, vrátane asistenta odbočovania vpravo. Práve na pravej strane autobusu je totiž najväčšia „mŕtva“ oblasť, teda smer, do ktorého vidí vodič pri odbočovaní, či pri vjazde k zastávkam, najmenej. Dômyselný radarový snímač „vidí“ až 8 m pred autobus, 80 m zaň a 4,5 m do boku. To je dostatočne veľká oblasť, aby radar včas upozornil na chodcov, cestujúcich na zastávke, či dokonca rýchlo sa blížiaceho cyklistu obchádzajúceho autobus sprava. O prítomnosti človeka, či zvierat a iných prekážok v monitorovanej oblasti vodiča upozorní akustiky aj opticky pomocou LED svetiel v pravom stĺpiku čelného okna. Okrem asistenta odbočovania a voliteľnej funkcie LCS (asistent pre zmenu jazdného pruhu), pribudli v ponuke aj ďalšie systémy zvyšujúce bezpečnosť jazdy. Najnovším z nich je asistent pre jazdu v pruhu (MAN Lane Return Assist – LRA). Pracuje pri rýchlostiach nad 60 km/h a zasiahne, ak dôjde k neúmyselnému vybočeniu z jazdného pruhu. Pootočením volantu aktívne nasmeruje vozidlo späť do jeho jazdného pruhu (ide o veľmi dôležitý asistenčný systém, pretože vybočenie z cesty pre nepozornosť vodiča je jednou z najčastejších príčin vážnych nehôd autobusov).
zdroj: MAN