Nie je to žiadna legenda, nikto si ju nikdy nevylepoval na plagátoch na stenu, ani nepatrí medzi najkrajšie autá na svete. Toyota Tercel 4WD skrátka svojim vzhľadom nikdy nezaujala. Teda aspoň nie nadšencov do dynamických áut. Kto však spozornel, boli hospodári, správcovia horských chát, či roľníci a živnostníci, ktorých zaujala nezvyčajne veľká svetlá výška, účelné tvary hranatej karosérie a zástavba pohonu všetkých kolies. Na konci roku 1982 bolo totiž spojenie bežného kombi a pohonu 4WD veľmi nezvyčajné a pôsobilo skutočne exoticky. Aj na pomery Toyoty, ktorá sa pri pohone všetkých kolies preslávila najmä plnohodnotným terénnym modelom Land Cruiser. Tercel 4WD však bola úplne iná liga.

Pragmatická krabica

Toyota Tercel 4WD (L20) bola vyslovene pragmatickou verziou svojho modelového radu. Síce niesla prvky akéhosi lifestylového kombi, lenže v roku 1982, keď sa svetu ukázala, nikto o podobnej kategórii áut ani netušil. Cieľom konštruktérov bolo univerzálne auto, ktoré si poradí s každým povrchom a dostane sa všade, kde bude jeho posádka potrebovať. Aby sa tak stalo, okrem vyššieho podvozka s pneumatikami s rozmermi 175/70 R13 ponúkal Tercel 4WD najmä priraditeľný pohon zadnej nápravy cez zubovú spojku, teda tzv. „na tvrdo“. Bežne mal hnané len predné kolesá a až keď bolo treba, zaradil vodič pomocnou pákou pohon tuhej zadnej nápravy (pod autom k nej viedol klasický kardan). Aby malo auto patričnú dynamiku, Toyota na jeho pohon zvolila pomerne silný karburátorový benzínový štvorvalec 1.5 8V OHC (pohon rozvodov remeňom) s výkonom 52 kW (71 k) a max. krútiacim momentom 112 Nm. Vysoké terénne kombi (výška auta 1510 mm) sa s ním dokázalo rozbehnúť až na 155 km/h.

Toyota Tercel sa rada prezentovala ako priestranné auto, ktoré v snehu nič nezastavilo.

Toyota Tercel 4WD bola už v čase svojej produkcie (1982 – 1986) na európskych cestách exotickým zjavom a dnes patrí medzi zberateľské kuriozity. Vydláždila cestu štýlovým kombi strednej triedy s pohonom 4x4, ktoré dnes tvoria prevažne luxusné vlajkové verzie svojich modelových radov. V čase svojho príchodu na trh však bola Toyota Tercel 4WD chápaná skôr ako pracovné a mimoriadne odolné terénne kombi, ktoré dokáže poslúžiť práci aj rodine. Jeho hlavným poslaním bola najmä tvrdá práca na horských cestách, kde sa dokázalo dostať takmer všade, kde aj vtedajšie offroady, len pritom poskytlo podstatne väčší komfort. Medzi jeho prístrojmi na palubnej doske nechýbal dokonca ani náklonomer zobrazujúci priečny, aj pozdĺžny náklon auta. A hoci je dnes nenávratne dávnou minulosťou, zaslúži si spomienku a svoje čestné miesto v histórii automobilky Toyota.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov