Systémy autonómnej jazdy sú stále hudbou vzdialenej budúcnosti, technologické spoločnosti však neustále pracujú na systémoch, ktoré bude nový spôsob dopravy využívať. A to so sebou prináša výhodu v tom, že sa postupne objavujú na dennom svetle a mnohé z nich dokážu fungovať aj samostatne. Dobrým príkladom sú systémy vzájomnej elektronickej komunikácie medzi autami, ktoré si tak dokážu navzájom vymieňať informácie a pripraviť sa vďaka tomu na prichádzajúce, za normálnych okolností neočakávané situácie. Bosch jeden taký ponúkne aj pre kamiónovú dopravu.
Kamión si zvolí rýchlosť, či odporučí obchádzku
Prediktívne sledovanie stavu vozovky funguje na kombinovanom zbere údajov o aktuálnom stave cesty z viacerých zdrojov. Základom sú samozrejme informácie o topografii trasy z digitálnych mapových podkladov navigačných systémov, tie však nový systém dopĺňa o informácie priamo zo senzorov vozidiel, ktoré daným úsekom prechádzajú. Čím viac vozidiel sledovanými úsekmi prechádza, tým viac vstupov bude mať systém k dispozícii a bude vedieť odoslať do prichádzajúcich vozidiel v predstihu všetky potrebné informácie. Bosch vie už dnes identifikovať reálne nebezpečenstvo aquaplaningu, poľadovice na konkrétnom úseku ciest, sneh, či dokonca dokáže informovať o nebezpečných výmoľoch a podobne. To všetko na základe bezpečnostných asistenčných systémov a kamier v autách. Ak systém napríklad v zime usúdi, že s aktuálnymi pneumatikami a pri aktuálnom naložení návesu, či prívesu súprava daným horským priesmykom neprejde, odporučí obchádzku, alebo upozorní na možné meškanie až do momentu, kým nebudú adhézne podmienky opäť vhodné pre ďalšiu jazdu.
Bosch sleduje aj predpovede počasia a zapracováva ich do informačného systému, aby bol čo najpresnejší. Systém samozrejme využíva ukladanie informácií na cloudoch a dokáže na diaľku dokonca pripraviť asistenčné systémy v autách prichádzajúcich k monitorovaným úsekom na nebezpečenstvo. Prediktívne tak aktivuje systémy, ktoré môže mať vodič v danom čase z nejakého dôvodu vypnuté. Kedy presne začnú systém sledovania aktuálneho stavu vozovky vozidlá využívať vo veľkom, nie je známe (pripraviť sa na to musí aj legislatíva), ako však tvrdí Bosch, z technického hľadiska už prvý „level“ automatického riadenia pomocou zdieľaných informácií môže ísť do praxe.
zdroj: Bosch mobility