Ford F-150 je v očiach mnohých Európanov len zbytočne veľká žravá krabica na vozenie zbytočností na korbe, v skutočnosti však vo svete existuje len málo automobilov, ktoré by s podobnou dokonalosťou a eleganciou plnilo potreby živnostníkov, remeselníkov, stavbárov či farmárov a zároveň dokázalo napodobniť ten neskutočný pomer hodnoty a úžitkových vlastností.
Nie náhodou je tento pick-up dlhodobo absolútne najobľúbenejším a najpredávanejším automobilom v Spojených štátoch, a keď pochopíte, pre aké podmienky je navrhované a vyrábané, je dosť možné, že by ste mu veľmi rýchlo prišli na chuť.
Vo svojej aktuálnej, už štrnástej generácii je to úžasne sofistikovaný stroj, pri ktorom by bledli nielen „simply clever“ nápady škodovky. Chcete pár príkladov? Tu sú.
Široký stredový tunel môžete s pomocou rozloženej lakťovej opierky premeniť na pracovný stôl, a aby vám pri tom neprekážala pomerne veľká páka voliča automatickej prevodovky, jednoducho ju elektricky sklopíte do príslušného priehradky. Chcete si zdriemnuť? Žiadny problém. Kinematika elektricky ovládaných predných sedadiel vám dovolí vytvoriť z nich pohodlné lôžka.
Ak potrebujete v kabíne nenápadne odložiť cennejšie veci, ale sú príliš veľké, aby sa zmestili do schránky pred spolujazdcom, máte možnosť využiť veľký uzamykateľný box schovaný pod zadnými sedadlami. Že máte už horšie kolená a nechcelo by sa vám nastupovať do takého vysokého automobilu? Aj v tomto F-150 podá pomocnú ruku. Elektricky vám vyklopí schodík, ktorý zároveň slúži ako ochrana prahov v teréne.
Ako pojazdná dielňa
Samostatnou kapitolou Fordu F-150 je jeho veľká korba. Že môže mať na ľavej strane elektrické zásuvky s rôznym príkonom, už asi viete. Navyše však môžete zo zadného elektricky sklopného čela vytvoriť pracovný stôl, ktorý ponúka napríklad úchyty pre rôzne svorky, držiak na tablet, perá či ceruzky a samozrejmosťou je i držiak na pitie.
Takto by sme ešte chvíľu mohli pokračovať, poďme však radšej k novinkám, ktoré sa objavili vo Forde F-150 modelového roka 2021. To prvou je váha integrovaná do zadnej časti auta, ktorá sleduje využitie užitočnej hmotnosti, respektíve váhu nákladu na korbe.
Aby ste toho do pick-upu nenaložili príliš, informuje vás o využití svojho užitočného zaťaženia hneď tromi spôsobmi. Tým najpraktickejším indikátorom sú asi zadné svetlá, keďže je celkom prirodzené, že vodič bude chcieť dohliadať na nakladanie svojho auta. Aby bol on či obsluha vysokozdvižného vozíka v obraze, v každom zadnom svetle sú štyri červené vertikálne umiestnené diódy fungujúce podobne ako indikátor nabitia telefónu. Čím vyššia je váha nákladu, tým viac ich svieti. Prekročíte povolené zaťaženie, horné LED vpravo i vľavo začnú blikať.
Ak potrebujete trochu presnejšie čísla, stačí si na stredovom dotykovom displeji zvoliť príslušné menu a môžete konkrétne zmeny sledovať v reálnom čase. Treťou možnosťou je aplikácia FordPass v telefóne, ktorá prostredníctvom prehľadnej grafiky zobrazí zaťaženie i dosiahnutie kritickej hodnoty.
Analogickým spôsobom funguje aj druhá novinka F-150 s názvom Smart Hitch. Táto technika tiež meria hmotnosť, ale v tomto prípade na guli ťažného zariadenia. Elektronika však nevyhodí len konkrétne číslo a to, či ste prekročili povolené zaťaženie. Dokáže totiž posúdiť, či je náklad prívesu správne rozložený. Ak nie je, opäť zadnými svetlami, na displeji auta či v mobile vám dá pokyny, ako náklad presunúť, aby bol príves pri jazde stabilnejší a vyhli ste sa nebezpečnému rozkývaniu zo strany na stranu.
Posledná tohtoročná novinka Fordu F-150 súvisí s jeho podvozkom, predpokladáme ale, že práve ich zavedenie do výroby dovolilo automobilky vytvoriť z najpredávanejšieho amerického auta pojazdné váhy. Ide o nové adaptívne tlmiče, ktoré majú za úlohu jednak zvýšiť komfort jazdy, ale zároveň sú schopné udržať mieru tlmenia a odskoku bez ohľadu na celkové zaťaženie auta.
Tlmiče sú pochopiteľne prepojené prostredníctvom snímačov s riadiacimi jednotkami a signály, ktoré auto týmto zbiera, sa dali využiť rôzne. K potlačeniu náklonov, schopnosti bleskovo stuhnúť pri prejazde výmoľom, variabilnému nastaveniu tuhosti v závislosti na zvolenom jazdnom režime a s veľkou pravdepodobnosťou i vypočítaniu dostupného užitočného zaťaženia automobilu.
Ford zároveň prezradil, že palubnú váhu, inteligentné závesné zariadenie a adaptívne tlmiče bude možné objednávať začiatkom júna a prvé takto vybavené autá dorazia zákazníkom už v lete.
zdroj: Ford