V službách USPS pracuje už od druhej polovice osemdesiatych rokov notoricky známa dodávka Grumman LLV, ktorá vrchovatou mierou naplnila skratku vo svojom mene. LVV totiž znamená Long Life Vehicle, teda v preklade vozidlo s dlhou životnosťou. Po amerických vedľajších uličkách, najzapadnutejších osadách i hlavných bulvároch jazdí už takmer 35 rokov, momentálne sa však čas tohto stroja začína napĺňať. A asi bolo načase.
Taliansky charakter predchodcu
Že bol Grumman postavený na základoch SUV Chevrolet S-10 Blazer, užívateľom pravdepodobne veľmi neprekážalo, problém bol však v tom, že LVV nikdy nemalo klimatizáciu, často sa kazilo aj kúrenie a čo je horšie, toto auto má tak trochu taliansky charakter – len v roku 2017 bolo hlásených 42 požiarov. Aj preto niektoré mestá začali staré nespoľahlivé stroje postupne nahradzovať napríklad modelmi Dodge Grand Caravan či Ram Promaster, ktorý poznáme z Európy ako Fiat Ducato, lenže USPS potrebovalo modernizovať svoju flotilu tak nejako komplexne.
Na túto štátnu zákazku s tučným rozpočtom si robil zálusk pomerne málo známy startup Lordstown Motors, ktorý chce Američanom predávať elektrické pick-upy a tiež spoločnosť Workhorse Group, obom však objednávka prekĺzla pomedzi prsty a skončila v rukách významného výrobcu obrnencov pre U.S. Army – zbrojárskeho koncernu Oshkosh Defense.
Ich projekt dostal názov NGDV, čo je ďalší akronym. Ukrýva sa v ňom označenie Next Generation Delivery Vehicle, v preklade Doručovacie vozidlo novej generácie. Oshkosh sa pri jeho vývoji spojil s Fordom a spoločný tým konštruktérov pri jeho návrhu využil základy modelu Transit. Vďaka víťazstvu vo verejnej súťaži firma Oshkosh získa investíciu vo výške 482 miliónov dolárov (cirka 400 miliónov eur), ktorá poslúži na dokončenie dizajnu, testovanie, výrobu nástrojov i postavenie samotnej produkčnej linky. Prvé autá by mali byť dodané úradom v priebehu roka 2023.
V priebehu desaťročného kontraktu by malo vzniknúť od 50 000 do 165 000 nových modelov NGVD, aj keď pravdepodobnejšie bude to vyššie číslo. Podľa nedávneho auditu vyšlo najavo, že USPS ročne utráca v priemere 5000 dolárov na údržbu každého Grumman LLV, a to je skrátka príliš.
Z prvých fotografií je asi zrejmé, že si nová dodávka ponechá typické posuvné bočné dvere a tiež volant vpravo, aby mala obsluha vozidla jednoduchší a rýchlejší prístup ku chodníku. Tým ale podobnosť s Grummanom v zásade končí. Pohonné jednotky zatiaľ známe nie sú, NGVD by však malo dostať spaľovací motor a alternatívou bude elektromotor.
To dôležitejšie ale je, že nový Oshkosh dostane klimatizáciu, airbag, systém varovania pred kolíziou, kontrolu mŕtvych uhlov, kamerový systém so záberom 360 stupňov, parkovacie senzory, ale tiež mohutné mäkké nárazníky, ktoré by mali zmenšiť riziko vzniku škody pri malých ťuknutiach na minimum.