Tlak na rozvoj elektromobility a príchod prvých elektrických kamiónov na cesty so sebou prináša aj nemálo problémov. Okrem obrovských investícií do rozvoja nabíjacej infraštruktúry a zvyku na dlhé nabíjacie časy, sú to aj technické a legislatívne špecifiká. Ako sa totiž ukazuje, ak chcú byť elektrické súpravy konkurencieschopné, musia mať povolenú vyššiu celkovú hmotnosť, aj rozmery reflektujúce technické špecifiká elektrického, či vodíkového pohonu (pomocou palivových článkov). Má to však aj svoje úskalia.

Čo na to cesty a bezpečnosť?

Podľa prijatého návrhu, ktorý ešte čaká na finálne schválenie Európskym parlamentom by sa mala zvýšiť celková dĺžka jazdných súprav, aj ich celková hmotnosť (zo 40 na 44 t). Logika tohto rozhodnutia spočíva v tom, aby sa ani pri použití nových technológií pohonu nemusela znižovať užitočná hmotnosť a prepravné kapacity súprav (v porovnaní so súpravami s tradičnými naftovými ťahačmi). Ako však upozorňujú odborníci, nový návrh má niekoľko závažných úskalí, ktoré ho môžu nakoniec celý zmeniť, či úplne zrušiť. Podľa nových pravidiel sa totiž zmena musí týkať všetkých súprav rovným dielom, čo by automaticky znamenalo opätovnú výhodu pre naftové kamióny, ktoré tak navyše budú produkovať viac emisií. Aj keby sa však tento bod podarilo upraviť a vyňať z neho autá jazdiace na fosílne palivá, stále je tu fakt, že ťažšie autá viac poškodzujú vozovky a neúmerne zvyšujú náklady na ich údržbu. Problémom je aj znížená bezpečnosť ťažkých jazdných súprav a väčšie riziko pre ostatných účastníkov premávky. A v neposlednom rade upozorňujú niektorí predstavitelia EÚ aj na to, že cieľom EÚ je presun čo najväčiešho množstva tovaru z ciest na železnice, no práve tento krok ide proti spomínanej stratégii. Ako upozorňuje portál Euractiv.sk, schvaľovanie novej legislatívy čaká Európsky parlament na jeseň 2024.

zdroj: Euractiv.sk