Aj keď sa na trhu s manipulačnou technikou pomerne významne presadzujú vysokozdvižné vozíky poháňané elektromotorom s lítium-iónovými akumulátormi, staré dobré stroje s naftovými agregátmi či spaľovacími motormi na LPG stále nepovedali svoje posledné slovo. Dôkazom je aj nedávna modernizácia modelového radu Tonero koncernu Toyota, respektíve jej divízie Material Handling.
Čistejšie ako nikdy predtým
Vysokozdvižné vozíky Tonero majú nosnosť v rozpätí od 1,5 až do 8 ton a môžu byť poháňané jedným z dvoch dostupných typov motorov. Naďalej ostávajú v ponuke zážihové atmosférické štvorvalce na benzín i LPG v dvoch objemových variantoch. Základná jednotka 4Y má objem 2,2 litra a je dostupná s výkonom 38 alebo 42 kW, teda 52, respektíve 57 koní. Výkonnejší agregát 1FS má 3,7 litra a 62 kW/84 koní. Bez ohľadu na zvolenú verziu pracujú oba motory s rozvodom OHV a ich výfukové plyny čistí trojcestný katalyzátor.
O niečo náročnejšiu prácu mali konštruktéri osvedčených dieselových motorov 1ZS, 1DZIII a 1KD, ktoré pokrývajú objem od 1,8 do 3,0 litra a ponúkajú maximálny výkon od 17,5 do 55 kW (24 až 75 koní). Aby splnili momentálne najprísnejšiu emisnú normu Stage V pre NRMM, boli vybavené filtrami pevných častíc DPF. Toyota Material Handling sľubuje po prepracovaní pohonných jednotiek zníženie spotreby o 0,2 litra nafty na hodinu, pričom servisný interval čistenia časticového filtra bol stanovený na 6000 motohodín.
Stroje Tonero sú aj naďalej k dispozícii s dvomi typmi prevodoviek. Zákazník má možnosť vybrať si buď dvojstupňový hydrodynamický menič momentu spojený s jednostupňovou prevodovkou alebo spaľovacím agregátom poháňané hydraulické čerpadlo prenášajúce tlak na hydromotory predných kolies. O bezpečnosť vysokozdvižných vozíkov Toyota sa stará systém aktívnej stability (SAS), ktorý dokáže eliminovať nežiadúce bočné náklony na nerovnostiach a taktiež kontroluje náklon stožiaru pred a vzad i samotnú rýchlosť naklopenia tak, aby nedošlo k pádu či skĺznutiu nákladu, prípadne prevráteniu vozíka.
zdroj: Toyota Material Handling