Ako sa hovorí, sľubom nezarmútiš. A Elon Musk si to veľmi dobre uvedomuje. Akcionárom, zákazníkom či priaznivcom celkom bežne dáva svoje slovo, že uvedie na trh nejaký model či inú novinku v konkrétnom termíne a s obvyklou pravidelnosťou ho nedodrží a ohlásenú premiéru (často opakovane) odsúva. Niečo podobného sa stalo aj v prípade revolučného elektrického ťahača Semi, ktorý mal byť podľa pôvodných plánov predávaný už v roku 2019, ibaže jeho výroba sa neustále odkladá a dodnes nebola spustená.

Tesla Semi

Ťahač ako taký by mal byť od roku 2020 hotový a na prvý pohľad slušne zmontované testovacie prototypy brázdia severoamerické cesty už pekných pár rokov. Vývojové oddelenie medzičasom stihlo vymeniť pôvodné kamery za klasické vonkajšie spätné zrkadlá a namiesto vonkajších kľučiek z Modelu 3 sa na posledných skúšobných modeloch objavili špecifické trojuholníkové kľučky, ako dokazuje aj jedno nedávne video z YouTube. Tých priebežných modifikácií bude nepochybne viac, ako najzaujímavejšia a zároveň najproblematickejšia sa však javí výmena akumulátorov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Musk sa rozhodol montovať do ťahača novú generáciu článkov nazvaných Tesla 4680. Sú síce o niečo väčšie, predovšetkým by ale mali byť schopné akumulovať až päťkrát viac energie a poskytnúť šesťkrát vyšší výkon než predchádzajúce batérie. Táto zmena by mala predĺžiť akčný rádius každého elektromobilu o 16 percent a zrejme aj preto sa pôvodne avizovaný dojazd 500 míľ (cca 800 kilometrov) zmenil na približne 970 km.

To je nepochybne impozantné číslo a bude zaujímavé sledovať, nakoľko sa bude teoretická hodnota odlišovať od praxe, háčik je však v tom, že článkov 4680 je momentálne veľmi málo. Ak ste zaregistrovali nedávny facelift Modelu S, ktorý v najdrahšom prevedení Plaid+ aktuálne sľubuje dojazd až 840 km, tak je to podľa všetkého práve vďaka spomínaným novým batériám. 

Tesla Semi

Musk na nedávnom stretnutí s akcionármi priznal, že meškanie Tesly Semi je spôsobené nedostatkom nových batérií. Presnejšie povedané, má ich len toľko, aby ich mohol začať montovať do osobných áut. V ťahači ich má byť päťkrát viac, ten však podľa slov samotného majiteľa spoločnosti nedokážu predať za päťnásobok ceny automobilu, takže inak povedané – zákazníci podnikajúci v nákladnej doprave budú musieť počkať. Ako dlho?

Možno až v roku 2022

Tesla tvrdí, že chce produkciu nových článkov 4680 navyšovať v najbližších mesiacoch exponenciálne. V tomto roku to má byť počet zodpovedajúci kapacite 10 GWh a vďaka novým továrňam a spolupráci s firmami Panasonic, LG Chem a čínskym Contemporary Amperex Technology má toto číslo stúpnuť v roku 2022 na 200 GWh, prípadne ešte viac.

Tesla Semi

Otázkou samozrejme je, či sa tomu dá s ohľadom na vyššie spomínanú spoľahlivosť sľubov Tesly a jej hlavného akcionára veriť, a ak by to aj vyšlo, koľko článkov, respektíve kWh z tohto počtu dostane produkčná linka modelu Semi. V tomto roku to asi ešte nebude veľa, každopádne by to nemala byť ani nula. Musk oznámil, že produkcia ťahača a prvé dodávky zákazníkom máme očakávať niekedy v druhej polovici tohto roka, myslíme si však, že plný nábeh sériovej výroby neprebehne skôr ako v roku 2022.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov