A víťazom sa stáva … Kia Slovakia
Tak nejako by sa dala nadnesene zhrnúť čipová kríza. Všetci zúčastnení sa v zásade zhodli na tom, že žijeme v pomerne turbulentnej dobe a nedostatok polovodičových súčiastok má svoje obete. Niektorí museli odstaviť produkciu častejšie, iný menej často. V zásade sa všetci snažili vyrábať to, na čo zohnali komponenty, predovšetkým s ohľadom na čo najvyšší zisk však produkovali hlavne ziskovejšie modely, zatiaľ čo autá s menšou maržou stáli bokom. To celé samozrejme ovplyvňoval „diktát“ materských koncernov.
Slovenská Kia v každom prípade „hrala prvé husle“ a vlastne potiahla celý segment tým, že medziročne zvýšila produkciu o 15 percent a celkovo postavila skoro 308 tisíc vozidiel. Na tlačovej konferencii zaznelo aj to, čo sa už dlhšie šepkalo, teda že Kórejci majú lepšie vzťahy s výrobcami čipov, čo sa iným značkám samozrejme nepáči.
Ako to teda dopadlo?
Pôvodne panovali aj kvôli vyššie uvedenému obavy, že sa na Slovensku v roku 2021 vyrobí odhadom „len“ 900 tisíc vozidiel. Pravda je však taká, že sme ich postavili rovný milión (reálne o málo viac) a Slovensku tak patrí svetové prvenstvo v produkcii na tisíc obyvateľov. Konkrétne to bolo 184 vozidiel, pričom rekordný rok 2019 s číslom 204 kusov/1000 obyvateľov nebol nakoniec až taký vzdialený. Automobilový priemysel sa podieľal na celkovom exporte Slovenska viac ako 42 percentami.
Zamestnanci v segmente
Aj s ohľadom na počet vyrobených áut asi neprekvapí, že na Slovensku priamo v tomto sektore pracuje približne 164 000 ľudí a ďalších zhruba 90 000 pracovníkov zamestnávajú subdodávateľské firmy. Zhrnuté a podčiarknuté, na HDP nášho štátu sa automobilový priemysel podieľa až 25 percentami.
Pretože je záujem o nové vozidlá enormný a produkcia doteraz nestíhala, Stellantis avizuje, že v dohľadnej dobe spustí nábor nových zamestnancov. Pritom práve táto firma bola zasiahnutá nedostatkom čipov asi najviac. Jej produkcia spadla približne o 6,5 percenta na 316 tisíc áut.
A čo výsledky ostatných automobiliek?
Bratislavský závod nemeckého koncernu Volkswagenu hodnotí minulý rok ako solídny, ale presné čísla zatiaľ k dispozícii nemá. Predpokladá sa, že medziročné čísla budú podobné alebo nepatrne horšie, VW totiž tiež muselo zastavovať kvôli nedostatku čipov svoje linky o niečo častejšie.
Nitrianska pobočka konglomerátu Jaguar Land Rover oslavuje tento mesiac svoje tretie výročie na Slovensku, pričom predchádzajúce roky boli mimoriadne úspešné. Podnik prerušil produkciu kvôli chýbajúcim polovodičom trikrát a aj to len na krátko. JLR svoje výsledky do tejto chvíle tiež nepredstavil, ale najmladšia slovenská automobilka zrejme rástla podobne ako žilinská Kia.
zdroj: ZAP, Kia, Stellantis, Shutterstock