Rýchlosť nabíjania elektrického auta je jedným z jeho najdôležitejších parametrov. Reč však nie je o pomalom nabíjaní striedavým prúdom využívanom skôr v noci, ale o rýchlonabíjaní. Teda o rýchlom dopĺňaní energie počas prestávok medzi jazdami. A tu hrá úlohu každá ušetrená minúta. Preto je dôležitý maximálny nabíjací výkon. Na strane auta, ale aj nabíjačky. A tu ide vývoj rýchlejšie, než by sa mohlo zdať.

Elektrický Mercedes-Benz eActros 600 už zvládol nabíjací výkon viac ako 1,1 MW.

1500 kW na dosah

Združenie koncernov Daimler  Truck, Volvo Group a Traton Group rozbehlo projekt Milence, v rámci ktorého chce v EÚ do roku 2027 vybudovať 1700 rýchlonabíjačiek vhodných pre nákladnú dopravu. Štandard MCS (megawattové nabíjanie) chcú však posunúť o ďalší level vyššie. Cieľom je čo najviac skrátiť prestávky potrebné na nabíjanie trakčných batérií elektrických ťahačov a autobusov. V súčasnosti už majú konštruktéri postavenú rýchlonabíjačku Power Electronics schopnú prenášať nabíjací prúd 1500 A pri napätí 1000 V, čo znamená, že dosahuje reálny nabíjací výkon 1,44 MW. Kým sa dostane spomínaná technológia do sériovej výroby, musí prejsť testovaním a náročnými skúškami. Zároveň však prebieha vývoj aj na strane výrobcov elektrických nákladných áut a autobusov. Elektrický Mercedes-Benz eActros 600 počas testov dovolil nabíjanie prúdom 1347 A pri napätí 817 V, čo v praxi znamenalo nabíjací výkon 1101 kW. Znamenalo to, že dojazd 100 km získal počas necelých 7 minút. Ak by nabíjací výkon vydržal, 45 minút by stačilo na zvýšenie dojazdu o 700 km. Aby sa však podobné čísla stali realitou, musí vývoj ešte poskočiť, na strane projektu Milence, aj na strane výrobcov trakčných batérií a samotných áut.