Úžitkové modely Transporter z dielní Volkswagenu sú úž roky povestné svojimi schopnosťami pri preprave ľudí aj tovarov. Dnes je na trhu už ich siedma generácia, pričom každá jedna si získala povesť legendy a na trhu obsadila dominantné pozície. Vo väčšine sériových verzií pritom šlo o autá s pohonom jednej nápravy, do tretej generácie T3 zadnej, autá od T4 vyššie potom s pohonom predných kolies. Pred 40 rokmi sa však v sériovej ponuke ukázala novinka, ktorá priniesla do modelového radu Transporter čerstvý vietor.
Po siedmich rokoch
Nad verziou s pohonom všetkých kolies začala samotná automobilka reálne uvažovať už pri druhej generácii Transportera T2. Auto sa však dostalo len do štádia prototypu, ktorý absolvoval náročné skúšky a ladenie systému pohonu všetkých kolies. A hoci vývoj verzie VW T2 4x4 začal už v roku 1978, teda na sklonku jej kariéry, do sériovej podoby ju konštruktéri dotiahli až o sedem rokov neskôr. To sa však už písal rok 1985 a novinka s označením Syncro debutovala v karosérii tretej generácie Transportera T3. Bez zaujímavosti nie je ani skutočnosť, že už v roku 1979, teda v čase uvedenia T3 na trh počítali konštruktéri s implementáciou pohonu všetkých kolies a podlahová plošina od začiatku počítala aj s miestom pre predný diferenciál a kardan pod podlahou auta.
Technika Syncro (4x4) sa prvýkrát objavila v modeli T3 v roku 1985.
Na jeho vývoji a neskoršej výrobe spolupracovala automobilka VW s rakúskou spoločnosťou Steyr-Daimler Puch v Grazi, ktorá patrila medzi najväčšie kapacity v oblasti vývoja pohonov všetkých kolies. Sériové verzie T3 Synchro dostali o 60 mm vyššiu svetlú výšku, odolnejšie podvozky a pohon 4x4 pomocou viskospojky, ktorá automaticky pripájala pohon prednej nápravy (generácia T3 bola primárna zadokolka). V roku 1987 sa objavila ešte extrémnejšia verzia so 16-palcovými diskami, svetlou výškou zvýšenou z 215 na 240 mm a patrične upraveným a odolnejším podvozkom. Verzie Syncro a neskôr 4Motion boli vždy veľmi obľúbené a zostali v ponuke dodnes (aj pre modelový rad VW T7).
zdroj: VW Press