Súčasné nákladné autá musia plniť množstvo legislatívnych a bezpečnostných požiadaviek. Musia byť nielen ekonomické a ekologické, ale aj dostatočne bezpečné. Vodič teda musí byť zo všetkých strán chránený, no kokpit zároveň príkladne ergonomický, s dobrými rozhľadovými podmienkami. Mať však výhľad a byť v bezpečí masívnej kabíny sú dve protichodné požiadavky, s ktorými bojujú konštruktéri viacerými spôsobmi. Jedným z nich je použitie kamier a senzorov monitorujúcich „slepé“ uhly, teda miesta, kde vodič spoza volantu nevidí. A práve veľké „slepé“ uhly najviac ohrozujú chodcov a cyklistov jazdiacich popri veľkých nákladných autách. Spoločnosť Volvo Trucks preto posiela do svojich áut nový systém ochrany cyklistov.
Typická situácia, kedy je cyklista v "slepom" uhle a vodič ho nemá šancu spoza volantu vidieť.
Brzdí, aj keď nikoho nevidieť
„Nákladné vozidlá sú účastníkmi 15 percent smrteľných nehôd na cestách a mestská premávka môže byť náročná aj pre najskúsenejších vodičov nákladných vozidiel,“ hovorí Anna Wrige Berling, riaditeľka pre bezpečnosť premávky a produktov spoločnosti Volvo Trucks. „Vo Volvo Trucks neustále pracujeme na zlepšovaní bezpečnosti našich nákladných vozidiel, aby sme chránili vodiča aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Tento bezpečnostný systém zameraný na ochranu cyklistov v mestskom prostredí predstavuje jednu z našich najnovších inovácií, ktoré nás posunú o krok bližšie k našej dlhodobej vízii nulovej nehodovosti nákladných vozidiel Volvo,“ dopĺňa Anna Wrige Berling. Reč je o novom systéme Active Side Collision Avoidance Support, ktorý je zákazníkom k dispozícii od novembra 2024. Zatiaľ len pri modeloch FH, FM a FMX, neskôr sa ponuka rozšíri. Vďaka najnovším vylepšeniam dokáže tento systém rozpoznať, varovať a aktívne brzdiť nielen pred ostatnými vozidlami, ale aj pred chodcami a cyklistami. Spĺňa novú, výrazne prísnejšiu európsku legislatívu pre pokročilé systémy núdzového brzdenia, ktorá vstúpi do platnosti až v roku 2028. Systém Volvo Trucks navyše údajne prekračuje nadchádzajúcu reguláciu, pokiaľ ide o dopravné situácie, na ktoré je navrhnutý. Podľa interných požiadaviek Volva musí systém zareagovať na každého cyklistu, ktorý dokáže rozbehnutú súpravu doslova zabrzdiť vlastným telom. Toto tvrdenie samozrejme treba brať s nadhľadom, faktom však je, auto teraz brzdí pred chodcami a cyklistami samo, bez ohľadu, či ich vodič vidí alebo sú skrití v „mŕtvych“ uhloch.
zdroj: Volvo Trucks