Nemá to byť výstrel do tmy

Že Volvo pracuje na elektrických nákladných automobiloch, nie je pre nás zase tak veľká novinka. Napríklad Volvo FL Electric určené na odvoz komunálneho odpadu či skriňový variant vhodný na rozvoz tovaru po meste, bol predstavený už pred dvoma rokmi. Ak ste si však mysleli, že išlo len o „zelený“ švédsky výstrel do tmy, ste na omyle.

Volvo chce už od budúceho roka ponúknuť elektrický pohon pre všetky svoje nákladné modely, vrátane vrcholnej série FH. Otázkou samozrejme je, aká bude kapacita ich akumulátorov a tým pádom aj dojazd, každopádne kvôli hmotnosti a objemu batérií sa predpokladá, že na diaľkové trasy to zatiaľ zďaleka nebude. Autá by mali slúžiť na kratších trasách a predovšetkým na miestach, kde je obmedzovaný vjazd automobilov s naftovými motormi, respektíve kde je žiadúce znížiť hluk dopravy. Typicky napríklad na mestských stavbách.

Práve do tejto skupiny zapadá aj Volvo FE, ktoré sa podarilo zachytiť na rýchlo-nabíjačke CCS s príkonom 150 kW. Celková hmotnosť týchto trojnápravových strojov je 27 ton, výrobca sľúbil hneď tri typy kabíny a pohon vozidla zabezpečujú dva elektromotory spojené s dvojstupňovou prevodovkou. Majú trvalý výkon 450 koní, krátkodobo však môžu vyprodukovať maximálnych 544 koní a 850 newtonmetrov. Kapacita akumulátorov je variabilná. Autá môžu mať jeden až štyri batériové boxy, každý s kapacitou 50 kWh. To je kumulovane 200 kWh a zároveň ekvivalent približne 60 litrov nafty.

elektrické nákladiaky

Volvo tvrdí, že odhaduje životnosť batérií na osem až desať rokov v závislosti na type prepravy (a aj preto sa udávaný dojazd pohybuje od 120 do 200 km), otázkou ale samozrejme je, v akej miere bude v priebehu rokov akumulátorom klesať využiteľná kapacita. Druhou hádankou je pochopiteľne infraštruktúra. Ak budú pre elektrické nákladné autá vznikať samostatné nabíjačky zodpovedajúce ich rozmerom, mohli by sa v prípade záujmu zákazníkov hladko zaradiť do súčasnej premávky. Ak ale budú vodiči nabíjať svoje stroje na bežných nabíjačkách, ako to urobil šofér v priloženom videu, mohli by mať majitelia osobných elektromobilov problém.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov