Logistika zásobovania výrobných závodov dielcami a zmontovanými celkami, prípadne ich prevážanie medzi jednotlivými operáciami, je dnes hotová veda. Nejde totiž len o to dostať niekde dielce v potrebnom množstve a v približnom čase, ale v presne definovanom čase na presne definované miesto. Ani príliš skoro, a už vôbec nie neskoro. Asi si preto viete predstaviť, aký enormný tlak je vyvíjaný na prepravcov a ich súpravy zabezpečujúce zásobovanie výrobných liniek. Aj napriek tomu sa spoločnosť Duvenbeck rozhodla poslať medzi výrobné závody VW súpravy s elektrickými ťahačmi.

Skúsime koncept s prepriahaním návesov

Skupina Duvenbeck dostala prvé elektrické ťahače MAN eTGX už na konci roka 2024, od polovice februára 2025, teda po dôkladnom otestovaní, ich však nasadila do pravidelnej služby. Prepravujú dielce zo závodu v Herne do závodu Volkswagen priamo vo Wolfsburgu. „To znamená, že prvé BEV Lowlinery s nakladacou výškou návesov tri metre jazdia na strednú vzdialenosť v našej regionálnej špedičnej sieti pre logistiku materiálov a preukazujú svoju hospodárnosť a vhodnosť pre každodenné použitie,“ vysvetľuje Simon Motter, vedúci logistiky koncernu Volkswagen. Ako uvádza Duvenbeck, v úvodnej fáze na linke jazdia ťahače MAN eTGX, ktoré prekonávajú 317 km dlhú trasu. Aj s cestou späť je to teda celkovo 634 km. V súčasnosti nabíjajú batérie prostredníctvom verejnej infraštruktúry pozdĺž trasy a v prekladisku Duvenbeck v Herne. Plánujú však aj nabíjanie v depe Duvenbeck Group v Peine (ešte v tomto roku, hneď ako bude pripravená nabíjacia infraštruktúra). Pripravený je však aj takzvaný koncept návesov, kedy dva elektrické ťahače cestou návesy vymenia. Druhý elektrický ťahač odvezie posledný úsek do Wolfsburgu. Obojsmerné vzdialenosti budú 520 a 110 kilometrov. "Žiadny iný sériovo vyrábaný elektrický ťahač návesov nedokáže ťahať prívesy s vnútornou výškou tri metre. To z neho robí ideálnu voľbu pre prepravné operácie s veľkými objemovými požiadavkami,“ hovorí Friedrich Baumann, člen predstavenstva Sales & Customer Solutions Officer v MAN Truck & Bus.

Ultra Low Liner eTruck MAN eTGX je priekopníkom vo svojej triede, s napojením návesu vo výške iba 950 mm, veľmi krátkym rázvorom 3,75 metra a napriek tomu s kapacitou batérií postačujúcimi na dojazd približne 500 km. Vďaka modulárnej koncepcii akumulátorov s možnosťou výberu zo štyroch, piatich alebo šiestich akumulátorov ho možno prispôsobiť na akúkoľvek prepravnú úlohu. Okrem štandardnej nabíjacej technológie CCS (do 375 kW) si ho možno objednať aj s novým štandardom MCS, najskôr s nabíjacím výkonom 750 kW a neskôr až s jedným megawattom nabíjacieho výkonu pre rýchle nabíjanie počas prestávok pri preprave.

zdroj: MAN Truck & Bus