Palivové články majú pre mnohých stále veľký význam a prkladajú im veľkú budúcnosť. Najmä v diaľkovej nákladnej, či osobnej preprave ťažkými úžitkovými autami a autobusmi naberajú na význame. Batériové elektromobily sa síce neustále zlepšujú a ich dojazdy rastú, no ani pri chystaných nabíjacích výkonoch nedokážu „načerpať“ energiu tak rýchlo, ako principiálne rovnaké auto s palivovými článkami. Naplnenie nádrží na vodík je totiž podstatne rýchlejšie. Ani Mercedes-Benz preto nepoľavuje a už testuje ďalšiu generáciu palivových článkov. A ako inak, rovno v ťahači s príznačným označením Mercedes-Benz GenH2.
Po švajčiarskych kopcoch
„Pri ďalšom vývoji nášho nákladného vozidla Mercedes-Benz GenH2 bez problémov staviame na skúsenostiach z prvej generácie prototypu, a preto môžeme vylepšenú technológiu hneď od začiatku testovať v extrémnych podmienkach,“ vysvetľuje Dr. Rainer Müller-Finkeldei, vedúci produktového inžinierstva nákladných vozidiel Mercedes-Benz. "S maximálnym prevýšením viac ako 2000 metrov nad morom a stúpaním od 600 metrov poskytla trasa cez priesmyk Simplon dobré podmienky na testovanie súhry systému palivových článkov s ďalšími vylepšenými komponentmi. Úspešné testy podčiarkli potenciál a spoľahlivosť nákladných vozidiel GenH2 aj v náročných podmienkach," dodal Müller-Finkeldei. Pri testovaní v horských terénoch sledujú všetky potrebné komponenty, vrátane vysokonapäťovej batérie, samotného článku, tepelného manažmentu, ale aj správanie zadnej e-nápravy integrujúcej nielen elektromotor, ale aj prevodovku a diferenciál s rozvodovkou. Osobitný dôraz kladú na použitie systému Predictive Powertrain Controls, čo je tempomat závislý od topografie. Cieľom bolo efektívne využitie batérie v kombinácii s palivovým článkom, a to ako z hľadiska pohonu, tak aj rekuperácie pri jazde z kopca. Automobilka nasadila dve vodíkové súpravy s celkovou hmotnosťou 40 t, ktoré prešli rozsiahlym a náročným testovacím programom počas 14 dní. Celkovo odjazdili 6500 kilometrov a prešli horské cesty s akumulovaným stúpaním 83 000 metrov. Obzvlášť náročné boli 20 km dlhé úseky hore a dole kopcom so stúpaním 10 až 12 percent, s celkovou vzdialenosťou 1600 kilometrov. Autá s novými palivovými článkami chce Mercedes-Benz dostať k prvým zákazníkom do konca roka 2026.
zdroj: Daimler Truck