Vodík ako palivo budúcnosti naberá na atraktivite a ukazuje sa, ako životaschopná alternatíva k elektrickým autám, či syntetickým palivám. Jeho využitím v pohonoch áut sa výrobcovia zaoberajú už niekoľko desaťročí no, podobne ako pri elektromobiloch, až v poslednom období poskočil vývoj palivových článkov výraznejším tempom dopredu. Dôvodom je samozrejme rastúci legislatívny tlak na emisie áut a blížiaci sa termín prechodu od klasických fosílnych palív na bezfosílne. Na „veľký tresk“ sa pripravuje aj koncern Stellantis.

Natankované za 5 minút

Použitie vodíka na pohon auta môže mať dvojakú podobu. Buď priame spaľovanie v motore veľmi podobnom klasickému spaľovaciemu motoru, alebo pomocou palivového článku, čo je naopak principiálne veľmi podobné elektrickým pohonom. Koncern Stellantis volí druhý spôsob, čoho výsledkom je celá rodina vodíkových dodávkových áut niekoľkých veľkostí. Najnovším prírastkom v rodine je vodíkový Opel Movano Hydrogen, ktorým sa koncern pochváli na IAA Transportation 2024 v Hannoveri.

Technické detaily si zatiaľ zástupcovia značky nechávajú pre seba, prezradili však, že Movano Hydrogen bude mať normovaný dojazd 500 km a tlakové nádrže na vodík umiestnili do podvozku tak, aby vôbec neobmedzovali prepravné schopnosti Movana. Palivový článok neznámeho výkonu bude poháňať trakčný elektromotor s max. výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 410 Nm. Na vyrovnávanie energetickej bilancie pohonu si Movano na palube povezie aj li-ion batériu s kapacitou 11 kWh. Načerpanie vodíkových nádrží doplna má trvať necelých 5 minút. Najväčšia verzia odvezie 17 m3 nákladu, pričom užitočná hmotnosť Movana Hydrogen bude 1370 kg.

zdroj: Stellantis