Len nedávno sme písali o tom, že Tatra prežíva doslova zlaté obdobie a vzápätí prichádzajú z Kopřivnice ďalšie dobré správy. Česká automobilka totiž myslí na budúcnosť a v jej vývojových centrách už dnes usilovne pracujú na alternatívnych druhoch pohonov svojich áut. „Téme alternatívnych pohonov sa aktívne venujeme už viac ako tri roky,“ začína svoje rozprávanie Radomír Smolka, riaditeľ výskumu a vývoja automobilky Tatra Trucks. Priaznivcov klasickej tatrováckej koncepcie s nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami však upokojuje tvrdením, že pre Tatru nemá žiadny zmysel vyvíjať pre alternatívne pohony špeciálny podvozok a jej filozofiou aj naďalej zostáva používanie súčasného podvozka Tatra, do ktorého budú aplikovať elektromotor s prevodovkou, či iné druhy nových pohonov.
Tatra zachová aj pri alternatívnych pohonoch svoju tradičnú koncepciu podvozka.
Vodíková Tatra, elektromobil, aj vojenský hybrid
„Pracujeme na troch veľkých projektoch, v rámci ktorých pripravujeme s konzorciom viacerých spoločností aj Tatru na vodíkové palivové články,“ prezrádza Radomír Smolka. Zároveň dopĺňa, že auto je už v štádiu prípravy stavby prototypu. Trakčný elektromotor, vodíkové nádrže, trakčná batéria a riadiace jednotky pohonu sú už pripravené a momentálne prebieha ich testovanie. Vývojom týchto komponentov sa zaoberá spoločnosť Devinn z Jablonce nad Nisou. Tatra medzitým začína s kompletizáciou podvozka, pričom s montážou vodíkového pohonu a jeho integráciou do podvozka majú začať už v polovici roka 2023 a na jeseň by mali začať prvé praktické testy predprodukčnej vodíkovej Tatry na polygóne v Kopřivnici.
Ďalším projektom je batériové vozidlo s predlžovačom dojazdu. Smolka zároveň dodáva, že vo forme range-extendera tu zatiaľ použili spaľovací motor, no nevylúčil, že by ho v budúcnosti mohol nahradiť range extender na vodík. Treťou alternatívou je hybridný pohon, ktorý by mal nájsť uplatnenie v armádnom sektore ako vozidlo s tichým pohonom (v režime elektrického pohonu).
Vo fáze vývoja je aj plne elektrická Tatra s predlžovačom dojazdu.
Dostať vodíkovú Tatru do predaja nebude problém, všetko je však otázka ceny, ktorá je momentálne vysoká. Automobilka však predpokladá, že napriek tomu sa prvé sériové Tatry na palivové články dostanú k zákazníkom na prelome rokov 2025/2026. „Verzia s palivovými článkami je najdrahšou z aktuálne vyvíjaných alternatív, čo znamená, že sa vo výsledku zatiaľ bavíme o päť až šesťnásobku ceny Tatry s naftovým motorom. Sériové auto samozrejme tak drahé byť nemôže, technológie sa však vyvíjajú a veríme, že aj ich cena pôjde dole.“ dodal na záver Radomír Smolka.
zdroj: Tatra Trucks, iDnes.cz