Najnovšia generácia modelu Tatra Force je charakteristická svojim širokým záberom a až nepreberným množstvom verzií určených pre rôzne potreby koncových zákazníkov. Aby však automobilka prežila aj v budúcnosti, kladie veľký dôraz na nové technológie znižujúce emisie a smerujúce k trvalo udržateľnej mobilite. Namiesto dnes bežného batériového elektrického pohonu však Tatra pripravila naftovo-elektrický hybrid a vodíkovú verziu e-Hybrid s palivovými článkami. Práve tú posiela automobilka na overovacie testovacie skúšky do kameňolomu na severe Moravy.
Od začiatku ako verzia pre ťažobný priemysel
Keď kopřivnická Tatra Trucks predstavila vodíkovú Tatru, mnohí zostali zaskočení jej nevšednou verziou s usporiadaním náprav 1 + 3. „Vo vozidle Tatra Force e-Drive sme použili osemkolesový podvozok tatrováckej koncepcie s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými nezávisle zavesenými polonápravami v konfigurácii 1+3 a pohonom troch náprav. Prototyp je konštruovaný ako nákladné vozidlo na použitie v ťažobnom priemysle s celkovou hmotnosťou 45 ton. Chceme si na ňom otestovať rôzne technológie v tých najnáročnejších prevádzkových podmienkach,“ hovorí Radomír Smolka, riaditeľ výskumu a vývoja spoločnosti Tatra Trucks. Objasňuje tak dôvod, prečo prišla vodíková Tatra najskôr práve v tejto konfigurácii. Len pre pripomenutie, o pohon vodíkovej Tatry Force e-Drive sa stará trakčný elektromotor s maximálnym výkonom 580 kW (789 k) a trvalým výkonom 480 kW (653 k). Energiu preň vyrába palivový článok z vodíka, ktorý je uložený v tlakových nádržiach za kabínou (Tatra si vezie 30 kg H2). To jej stačí na dojazd 500 km. A práve palivový článok je citlivý na čistotu ovzdušia, v prašnom kameňolome preto automobilka testuje filtračný systém, jeho výdrž, aj odolnosť a zisťuje, ako dobre bude vodíková Tatra odolávať náročnému prašnému prostrediu.
zdroj: Tatra Trucks