Neustále rastúce výkony súčasných áut pekne ilustrujú, aký obrovský skok konštruktéri vo vývoji motorov neustále robia. A rovnako ako pre sériové osobné, či nákladné autá, to platí aj pre motoristický šport s presnými pravidlami. Dobrým príkladom tohto javu je aj aktuálny, už 46. ročník Rally Dakar. Kým napríklad Tatra EVO3 4x4 tímu Buggyra Racing dnes disponuje motorom Gyrtech Dakar MK 023-3EC 12.5 R6 s výkonom 835 kW/1135 k, v roku 1988 stačil Tatre Karla Lopraise osemvalec Tatra T 5-928 12.7 V8 naladeným na 300 kW/408 k.
Víťazná posádka Tatry síce vyťažila z faktu, že premotorované špeciály DAF odstúpili, no faktom je, že nikto iný ich v kategórii kamiónov nedokázal v roku 1988 poraziť.
350 koní docválalo na druhom mieste
A prečo spomíname práve Tatru 815 VD 10 300 4x4.1? Pretože v roku 1988 s ňou Karel Loprais vyhral kategóriu kamiónov (rok predtým skončil na 2.priečke). Pre výhru si síce šiel Jan de Rooy na dvojmotorovom kamióne DAF TurboTwin X1 s celkovým výkonom 1220 k, lenže jeho auto nemalo so sériovou produkciou absolútne nič spoločné (snáď až na upravenú kabínu vtedajšej novinky DAF 95) a jeho tímový kolegovia v druhom DAF-e s označením X2 mali smrteľnú nehodu a de Rooy nakoniec odstúpil. Prvému kamiónu v cieli tak skutočne stačil motor Tatra T5-928 V8 s výkonom 300 kW/408 k a maximálnym krútiacim momentom 1750 Nm. Obrovský úspech československých kamiónov v roku 1988 podčiarkol aj LIAZ 111.154 D na druhej pozícii. Tomu dokonca stačil motor M 1.2 MŠ 640 naladený na 257 kW/350 k. Len pre zaujímavosť, popri „prvoligových“ súťažných kamiónoch bojovala s púštnymi dunami aj servisná Tatra 815 VT 28 265 8x8.1 so šesťmiestnou kabínou, navijakmi a korbou plnou náhradných dielcov a náradia. Keďže jej celková hmotnosť bola 28 000 kg a na asfalte musela dosahovať maximálnu rýchlosť až 140 km/h, disponovala dokonca silnejším motorom, než Lopraisov špeciál. Poháňal ju totiž motor Tatra T3-930 19 V8 s výkonom až 350 kW/480 k.
Druhú priečku za Tatrou obsadil LIAZ hnaný výkonom dokonca len 350 koní. Jeho maximálna rýchlosť bola 160 km/h.
zdroj: Tatra Trucks, Buggyra Racing